Actueel

  • 29 mei 2020

    Column #20 – Coronatijd: ramp of zegen voor begaafde leerling?

    Lees meer…

  • 12 mei 2020

    Onderzoek zelfregulering bij afstands- en contactonderwijs in het po

    Lees meer…

  • 31 maart 2020

    Webinar ‘Hb-leerlingen in tijden van Corona’

    Lees meer…

  • 12 maart 2020

    Focus op Radio1 – Hoogbegaafdheid: vloek of zegen?

    Lees meer…

  • 5 maart 2020

    7 maart start de Week van de Hoogbegaafdheid

    Lees meer…

Publicaties

Publicaties

Kracht, vindbaarheid en expertise leden Vereniging BPS primair onderwijs (30 maart 2020)
Kracht, vindbaarheid en expertise leden Vereniging BPS voortgezet onderwijs (30 maart 2020)
Slim onderwijs doe je zó. Effectief onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. CPS Onderwijsontwikkeling en advies, januari 2014.
Bijlagen bij de publicatie: Bijlage 1 * Bijlage 2 * Bijlage 3 * Bijlage 4 * Bijlage 5 * Bijlage 6 * Bijlage 7 * Bijlage 8 * Bijlage 9 * Bijlage 10 * Bijlage 11 * Bijlage 12 * Bijlage 13 * Bijlage 14 * Bijlage 15 * Bijlage 16 * Bijlage 17 * Bijlage 18 * Bijlage 19
Hoe maken wij het verschil? Begaafdheidsprofielscholen. Publicatie naar aanleiding van de conferentie Begaafdheidsprofielen op 14 november 2012.

BPS-artikelen
Hoogbegaafd in het hoger onderwijs (februari 2020)
Waarom een nieuwe gedragscode voor de vereniging? (november 2019)
Stand van zaken regeling begaafde leerlingen po en vo (oktober 2019)
Uitgaan van het positieve. Waarderend visiteren bij BPS (oktober 2019)
Hyperhoogbegaafden op school (juni 2019)
De doorgaande leerlijn op de basisschool (maart 2019)
Een soepele overgang voor (hoog)begaafde leerlingen (december 2018)
Visitatie als critical friend (juli 2018)
Klaar met op de basisschool, nog niet toe aan het voortgezet onderwijs. Intermezzo: het tussenjaar op het Stedelijk Gymnasium Nijmegen (april 2018)
Aansluiting po-vo: de overstapportfolio (december 2017)
Tien jaar Vereniging BPS (mei 2017)

Effectmeting Begaafdheidsprofielscholen VO

Scholen VO profileren zich tot Begaafdheidsprofielschool: De ontwikkeling op scholen aan de hand van een zelfbeoordeling. 2011.
(download de samenvatting)
Scholen VO profileren zich tot begaafdheidsprofielschool: Analyse van activiteiten en interventies tijdens het implementatieproces. 2012.
(download de samenvatting)
Scholen VO profileren zich tot begaafdheidsprofielschool: Docentcompetenties en mate van tevredenheid over het begaafdheidsprofiel van de school. 2013.
(download de samenvatting)
Scholen VO profileren zich tot begaafdheidsprofielschool: Resultaten van de effectmeting 2010-2013: Aanbevelingen ter effectuering van het begaafdheidsprofiel van scholen vo. 2014.

Columns Dick van Hennik

Column #19: Verbinding
Column #18: Anders vasthouden
Column #17: Wat mogen ouders van een BP-school verwachten?
Column #16: Werken vernieuwende scholen echt zonder doel?
Column #15: Subsidie voor ondersteuning hoogbegaafde leerlingen
Column #14: 10 jaar BPS – vertrouwen in de toekomst
Column #13: 15 miljoen extra voor onderwijs aan hoogbegaafden
Column #12
Column #11: Verkeerde inschatting
Column #10: Hoe valide is ons oordeel?
Column #9: Herken je een hoogbegaafde leerling?
Column #8: Is hoogbegaafdheid een talent?
Column #7: Compacten, hoe doe je dat?
Column #6: Passend onderwijs voor hoogbegaafden
Column #5: Een nieuw paradigma in zicht?
Column #4: Ambitie mag, maar zijn we al waar we zijn moeten?
Column #3: Leerlingen wijzen vaak de weg
Column #2: Wat bedoelde de staatssecretaris eigenlijk?
Column #1: Omzien


Artikelen van leerlingen en scholen

Waarom ik geen huiswerk maak. Opstel van hoogbegaafde leerling.
Vraag het gerust aan de leerlingen. Mail van Frans van Tilborg, docent aan het Sint-Janslyceum Den Bosch, naar aanleiding van column #2 van Dick van Hennik en de door hem aangehaalde brief van zijn 6V-leerling Tim.

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement