Publicaties
Profielen van de BPS-leden
– Kracht, vindbaarheid en expertise leden Vereniging BPS primair onderwijs (14 december 2020)
– Kracht, vindbaarheid en expertise leden Vereniging BPS voortgezet onderwijs (14 december 2020)
Publicaties over de Begaafdheidsprofielscholen en hb-onderwijs
– Slim onderwijs doe je zó. Effectief onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. CPS Onderwijsontwikkeling en advies, januari 2014.
Bijlagen bij de publicatie: Bijlage 1 * Bijlage 2 * Bijlage 3 * Bijlage 4 * Bijlage 5 * Bijlage 6 * Bijlage 7 * Bijlage 8 * Bijlage 9 * Bijlage 10 * Bijlage 11 * Bijlage 12 * Bijlage 13 * Bijlage 14 * Bijlage 15 * Bijlage 16 * Bijlage 17 * Bijlage 18 * Bijlage 19
– Hoe maken wij het verschil? Begaafdheidsprofielscholen. Publicatie naar aanleiding van de conferentie Begaafdheidsprofielen op 14 november 2012.
BPS-artikelen
– Keizer Karel College: “We willen dat de leerlingen op alle vlakken tot ontwikkeling komen” (juli 2024)
– Prins Florisschool: “Welke leerling in aanmerking komt? Daar hebben we geen criteria meer voor”. (juni 2024)
– Huizermaat: Triggers, wrijving en scaffolding. Aanpak hoogbegaafden (november 2023)
– Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’. (maart 2023)
– OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben (maart 2023)
– Titus Brandsmalyceum: Maatwerk, talentbegeleiders en ruimte geven (december 2022)
– School op de Berg: hb-onderwijs als de gewoonste zaak van de wereld (december 2022)
– Het Noordik: Maatwerk, professionalisering en protocollen (mei 2022)
– Het ontdekken van het leerpotentieel: de KIQT+ (december 2021)
– Wetenschap en praktijk bij elkaar brengen. Een interview met Lianne Hoogeveen (oktober 2021)
– Gymnasium Novum: The rising tide lifts all ships’ (oktober 2021)
– Onderzoek de school in #4: de rol van de leidinggevende in begaafdheidsonderwijs (oktober 2021)
– De meerwaarde van de regionale BPS-netwerken (mei 2021)
– Onderzoek de school in #3: RATIO en IMAGE (maart 2021)
– RSG De Borgen: Hoe start je onderwijs voor hoogbegaafden? (maart 2021)
– Onderzoek de school in #2: Alexander Minnaert over dubbelbijzondere leerlingen (december 2020)
– Piet Groenenwegen neemt afscheid van de vereniging BPS (oktober 2020)
– Hebben hb-leerlingen baat bij onderwijs op afstand? (juni 2020)
– Rubrics in hb-onderwijs van het Bataafs Lyceum (juni 2020)
– Onderzoek de school in #1: HB-onderwijs in Coronatijd (juni 2020)
– Hoogbegaafd in het hoger onderwijs (februari 2020)
– Waarom een nieuwe gedragscode voor de vereniging? (november 2019)
– Stand van zaken regeling begaafde leerlingen po en vo (oktober 2019)
– Uitgaan van het positieve. Waarderend visiteren bij BPS (oktober 2019)
– Hyperhoogbegaafden op school (juni 2019)
– De doorgaande leerlijn op de basisschool (maart 2019)
– Een soepele overgang voor (hoog)begaafde leerlingen (december 2018)
– Visitatie als critical friend (juli 2018)
– Klaar met op de basisschool, nog niet toe aan het voortgezet onderwijs. Intermezzo: het tussenjaar op het Stedelijk Gymnasium Nijmegen (april 2018)
– Aansluiting po-vo: de overstapportfolio (december 2017)
– Tien jaar Vereniging BPS (mei 2017)
Columns Marko Otten (voorzitter BPS 2021 – …)
– Column #9: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
– Column #8: ‘A sense of connection and belonging’
– Column #7: ‘Nou ja, ik ben hoogbegaafd’
– Column #6: 25.000 kinderen
– Column #5: Empowering
– Column #4: Filmtips
– Column #3: Showcases
– Column #2: De oproep
– Column #1: De brug
Columns Dick van Hennik (voorzitter BPS 2010 – 2021)
– Column #24: Thuiszitten, wat gaan we doen?
– Column #23: Passend onderwijs voor (zeer) jonge leerlingen in het vo
– Column #22: Een gewonnen rechtszaak maakt leraren niet plotseling deskundiger
– Column #21: Een nieuwe stichting: NTCN
– Column #20: Coronatijd – ramp of zegen voor de begaafde leerling?
– Column #19: Verbinding
– Column #18: Anders vasthouden
– Column #17: Wat mogen ouders van een BP-school verwachten?
– Column #16: Werken vernieuwende scholen echt zonder doel?
– Column #15: Subsidie voor ondersteuning hoogbegaafde leerlingen
– Column #14: 10 jaar BPS – vertrouwen in de toekomst
– Column #13: 15 miljoen extra voor onderwijs aan hoogbegaafden
– Column #12
– Column #11: Verkeerde inschatting
– Column #10: Hoe valide is ons oordeel?
– Column #9: Herken je een hoogbegaafde leerling?
– Column #8: Is hoogbegaafdheid een talent?
– Column #7: Compacten, hoe doe je dat?
– Column #6: Passend onderwijs voor hoogbegaafden
– Column #5: Een nieuw paradigma in zicht?
– Column #4: Ambitie mag, maar zijn we al waar we zijn moeten?
– Column #3: Leerlingen wijzen vaak de weg
– Column #2: Wat bedoelde de staatssecretaris eigenlijk?
– Column #1: Omzien
Effectmeting Begaafdheidsprofielscholen VO
– Scholen VO profileren zich tot Begaafdheidsprofielschool: De ontwikkeling op scholen aan de hand van een zelfbeoordeling. 2011.
(download de samenvatting)
– Scholen VO profileren zich tot begaafdheidsprofielschool: Analyse van activiteiten en interventies tijdens het implementatieproces. 2012.
(download de samenvatting)
– Scholen VO profileren zich tot begaafdheidsprofielschool: Docentcompetenties en mate van tevredenheid over het begaafdheidsprofiel van de school. 2013.
(download de samenvatting)
– Scholen VO profileren zich tot begaafdheidsprofielschool: Resultaten van de effectmeting 2010-2013: Aanbevelingen ter effectuering van het begaafdheidsprofiel van scholen vo. 2014.
Artikelen van leerlingen en scholen
– Waarom ik geen huiswerk maak. Opstel van hoogbegaafde leerling.
– Vraag het gerust aan de leerlingen. Mail van Frans van Tilborg, docent aan het Sint-Janslyceum Den Bosch, naar aanleiding van column #2 van Dick van Hennik en de door hem aangehaalde brief van zijn 6V-leerling Tim.