Actueel

  • 27 maart 2024

    NTCN-congres: Werken met 0 tot 4-jarigen met ontwikkelingsvoorsprong

    Lees meer…

  • 16 maart 2024

    BPS-conferentie voor hoogbegaafde leerlingen 2024

    Lees meer…

  • 17 februari 2024

    Publicatie Schooluitval en thuiszitten

    Lees meer…

  • 28 januari 2024

    Vereniging BPS verwelkomt twee nieuwe leden

    Lees meer…

  • 21 januari 2024

    Bekijk het webinar Jonge begaafde leerlingen

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Artikel ‘HB-onderwijs in Coronatijd’

Op zondag 15 maart 2020 kondigt minister Slob aan dat scholen dicht moeten in verband met het Coronavirus. Niemand weet dan nog voor hoe lang. Zowel basisscholen als middelbare scholen staan voor de enorme opgave zo snel mogelijk onderwijs op afstand te creëren. Inmiddels gaan de basisscholen bijna weer helemaal open, het voortgezet onderwijs is deze week weer gestart met onderwijs op locatie. We vroegen twee BPscholen hoe de afgelopen periode is geweest en hoe zij de toekomst zien.

School op de Berg, Hanne Kiers (coördinator Plusklas)
“Meteen na het bericht van de minister was onze prioriteit om het reguliere onderwijs op orde te hebben. De week erna zijn we begonnen een eigen aanpak voor de Plusklas te ontwikkelen, ook omdat we van sommige ouders te horen kregen dat de normale stof niet toereikend was.

We hebben een bovenschoolse Plusklas, waar kinderen uit de hele regio naar toe komen. De uitdaging was om voor deze leerlingen een goede aanpak te ontwikkelen, waarbij ze zoveel mogelijk zelfstandig aan de slag konden. Mijn passie is om die dingen te bedenken, om leerlingen te helpen en te motiveren, maar ook om ze in een leerkuil terecht te laten komen. We hebben bestaande projecten zo herschreven dat het geschikt was voor onderwijs op afstand. In die weken kreeg ik heel veel mails van kinderen met trotse berichten wat ze hadden gedaan en hoe ze zich uit hun valkuilen hadden gered.

Voor heel veel hb-leerlingen was die periode – naast spannend – ook erg fijn: ze konden hun eigen tempo bepalen en hun eigen uitdagingen zoeken. Ze werden ook minder afgeleid. Het belangrijkste dat ze hebben gemist is het contact met hun peers, met elkaar praten over de dingen die je bezig houden. Ze beleven deze situatie intens.

Nog een positief punt, leerlingen leveren soms opdrachten als filmpjes in. En dan zie je een leerling die in de klas timide en stil is, ineens een hartstikke goede presentatie geven. Dat is erg mooi. En geeft ons als leerkracht weer handvatten om verder met zo’n leerling te gaan.

De school gaat steeds meer open, de Plusklas zal dit jaar niet meer normaal gaan draaien. Omdat de kinderen uit de hele regio komen, hebben we volgens het protocol besloten dat de Plusklas nog niet kan gaan starten voor kinderen van andere scholen.

We hebben mooie inzichten kunnen opdoen. Deze vorm van hb-onderwijs op afstand is bijvoorbeeld een prachtige aanvulling voor kinderen die niet naar ons toe kunnen komen. We willen kijken of we dat in de toekomst kunnen uitwerken. Ook denk ik dat het voor hb-leerlingen fijn is om af en toe thuis te mogen werken, maar wettelijk gezien is dat lastig. En we hebben lang tegen een online portfolio gehikt, dat was er nu binnen twee weken. Ineens gaan er allerlei mogelijkheden open.”

Theresia Lyceum, Tina Leyds
“Het was goed om niet meteen met ons TOM-onderwijs te starten, de leerlingen moesten wennen aan het online leren. We werken op school met MS Teams, dat gaat goed. Leerlingen hebben per vak een eigen team. Als school hadden we het voordeel dat elke leerling in de onderbouw een eigen laptop moest aanschaffen voor het begin van het nieuwe schooljaar.

We hebben een uitgebreide keuze aan digitale activiteiten online gezet. Leerlingen konden deze thuis doen. Ze melden zich daarvoor aan door zich aan te sluiten bij het MS Team voor de hb-leerlingen. De reacties waren over het algemeen positief, een aantal leerlingen vonden het interessant en uitdagend. Van andere hb-leerlingen kregen we het bericht dat ze genoeg hadden aan de reguliere online lessen. We hebben hen wel geprobeerd te stimuleren toch mee te doen. Van de 172 hb-leerlingen op onze school heeft meer dan de helft meegedaan aan een project vóór covid-19 (voor de projecten we maken gebruik van het TASC-model).

Naarmate de weken voorbij gingen kregen we van onze mentoren signalen dat sommige TOM-leerlingen behoefte hadden aan meer begeleiding. Daarvoor hebben we een apart Team opgezet, met een code. Daar konden leerlingen terecht met hun vragen en vooral ook hun ervaringen. De een heeft aanpak-tips nodig, de ander sociaal-emotionele ondersteuning.

De afgelopen weken hebben een aantal docenten, meer dan eerst, in de gaten gekregen dat de zelfsturende autonome leerling veel meer vrijheid nodig heeft. En aankan.

De komende weken nodigen we alle hb-leerlingen in kleine groepen online uit om ervaringen met elkaar uit te wisselen. En we zetten een enquête uit onder leerlingen, de uitslag zal worden meegenomen in de evaluatie voor het opstarten van komend schooljaar.”

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement