Actueel

  • 28 november 2022

    Talent: ‘Bloom is meer dan (we) denken’

    Lees meer…

  • 19 november 2022

    Column #8 Marko Otten: ‘A sense of connection and belonging’

    Lees meer…

  • 9 november 2022

    Video-registraties ECHA2022 online

    Lees meer…

  • 1 november 2022

    NTCN organiseert regionale conferenties ‘(H)erken Talent’

    Lees meer…

  • 31 oktober 2022

    Webinar over IMAGE-deelstudie Professionalisering

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Thuiswerk

Hieronder vinden jullie ideeën, tips en ervaringen van andere BPscholen als het gaat om thuiswerk voor hb-leerlingen.

Suggesties kunnen jullie mailen naar info@begaafdheidsprofielscholen.nl.

ALGEMEEN

Met dank voor de tip van Openbaar Lyceum Zeist.


Oudervereniging Pharos heeft een aparte pagina gemaakt met allerlei ideeën over thuiswerk, thuisactiviteiten en andere ideeën. Ga naar de site….


Op de site van de Talentstimuleren zijn online workshops en (digitale) leermiddelen te vinden.


Kennisnet heeft een uitgebreide pagina over lesgeven op afstand (niet per se voor hb).


De kabinetsmaatregelen in de aanpak van het coronavirus hebben grote maatschappelijke gevolgen. Het Nederlands Jeugdinstituut wil kinderen, ouders, opvoeders en professionals graag zo goed mogelijk in deze situatie informeren. Ga naar de site…


Coronatijd als uitdaging – tips voor leerlingen
Coronatijd als uitdaging – tips voor ouders




PRIMAIR ONDERWIJS

De Vlasgaard
Samenwerkingsverband PO 30 06 heeft de website www.passendonderwijsthuis.nl gelanceerd. Daarop staan adviezen, ideeën en materialen voor ouders, professionals en kinderen met specifieke onderwijsbehoeften, zoals hoogbegaafde kinderen.


Het Talent
Van onze school, maar goed te gebruiken voor andere scholen, onze online plusklas www.deeltijd-wit.nl. Elke woensdag nieuwe uitdagende opdrachten voor kinderen van groep 1-8.


De Arke
Document met tips en ideeën


Rendierhof
In de bijlage een overzichtje van de eerste tips en werkbladen die wij vanuit school naar de ouders van onze meer-en hoogbegaafde leerlingen hebben gestuurd. De werkbladen hebben de kinderen op papier meegekregen.


School op de Berg
We zijn elke week weer zoekende in wat we de kinderen zullen bieden. We hebben lesbrieven gemaakt voor de Plusklas leerlingen
Corona/filosoferen
optische illusies
Egypte deel 1
Egypte deel 2

Ook heb ik een worddocument waarin ik voortdurend aanvul met nieuwe ideeën, die voeg ik ook toe. Dat is voor mij een groeidocument en zeker nog niet volledig.




VOORTGEZET ONDERWIJS

Theresialyceum
Vanuit het Traject op Maat zijn we gestart met digitale T.O.M. activiteiten voor de hoogbegaafde leerlingen. Er wordt volop meegedacht aan de invulling van deze activiteiten door de collega’s. Leerlingen komen ook met suggesties. Hier de eerste ondernomen stappen:
1. Leerlingen kunnen thuis werken aan projecten. Zij melden zich aan van tevoren. Leerlingen kunnen ook aan een nieuw project starten na overleg.
2. De boekjes ‘Denklessen’ ( serie lessen voor hb, 6 lessen per klassenlaag) en ‘Peergroup bijeenkomsten’ (daarin staan ook inspiratie bijeenkomsten) van het Theresialyceum worden als uitgangspunt gebuikt voor de digitale T.O.M. activiteiten. Waar nodig worden deze aangepast. Vb: denk aan de denkhoeden van De Bono
3. De site van Greater Good Berkeley van de universiteit van Californië kan zeer inspirerend zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de interessante ‘quizzes’.
4. Hier een voorbeeld van een digitale T.O.M. activiteit: https://www.ted.com/talk/brene_brown_the_power_of_vulnerability?utm_campaign=tedspread&utm_medium=referral&utm_source=tedcomshare
T.O.M. leerlingen kunnen kijken naar het filmpje wanneer ze tijd hebben. De TED-Talk is Nederlands ondertiteld met transcriptie. Zij kunnen vragen stellen in de T.O.M. Teams.

Hier ook de lijst met aangeboden Inspiratie Bijeenkomsten van vorig schooljaar. Wellicht kan deze lijst ideeën genereren voor andere BPS-scholen. De lijst is inclusief spellen en interactieve opdrachten, dat heb ik zo gelaten.


RSG Sneek
Onze school werkt verder in het bestaande rooster, maar dan online via Google Meet. We zijn druk bezig om te kijken wat we gaan doen met toetsing en proberen onze begeleiding ook op afstand zo goed mogelijk vorm te geven. Dat geldt voor al onze leerlingen, dus ook voor onze hoogbegaafde leerlingen. Zij doorlopen vaak een eigen traject waarbij de mentor een belangrijke rol speelt. Het contact tussen deze mentor en zijn/haar HB-leerling(en) komt ook prima op gang: er wordt gemaild, overlegd via Google hangouts meet en, stiekem toch, gewhatsappt.


© Begaafdheidsprofielscholen 2022 | Privacyverklaring