Actueel

  • 10 oktober 2021

    Het bestuur #8: Hans Hampsink

    Lees meer…

  • 8 oktober 2021

    Onderzoek de school in #4: De rol van de leidinggevende in begaafdheidsonderwijs

    Lees meer…

  • 7 oktober 2021

    Column #3 Marko Otten: Showcases

    Lees meer…

  • 6 oktober 2021

    Artikel ‘The rising tide lifts all ships’. Hb-onderwijs op het Gymnasium Novum.

    Lees meer…

  • 5 oktober 2021

    Wetenschap en praktijk bij elkaar brengen. Een interview met Lianne Hoogeveen

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Top 20 Principes uit de psychologie – voor het onderwijs aan begaafde leerlingen

Nederlandse vertaling van de ‘Top 20 principes uit de psychologie voor het onderwijs aan en het leren van creatieve, getalenteerde en begaafde leerlingen van de voor- en vroegschoolse educatie, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs’.

De psychologische wetenschap heeft veel bij te dragen aan het verbeteren van het leren en lesgeven in zowel reguliere klassen als klassen voor begaafde leerlingen. Het lesgeven en leren zijn nauw verbonden met sociale- en gedragsfactoren van de menselijke ontwikkeling, waaronder cognitie, motivatie, sociale interactie en communicatie. Daarnaast kunnen psychologische wetenschappen belangrijke inzichten geven in effectieve instructie, onderwijsomgevingen die het leren bevorderen, en het goed gebruiken van toetsing, waaronder gegevens, tests en metingen, evenals onderzoeksmethoden voor het lesgeven aan begaafde leerlingen. We presenteren hier een lijst met de belangrijkste principes uit de psychologie over begaafdheidsonderwijs — de ”Top 20” — die het meest nuttig zijn voor het onderwijs aan begaafde leerlingen. Elk principe wordt besproken en is voorzien van relevante literatuur en uitleg over de relevantie ervan voor het begaafdheidsonderwijs.

Download de publicatie…

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement