Actueel

  • 23 november 2020

    Het bestuur #3: Fred Stad

    Lees meer…

  • 20 november 2020

    Themanummer hoogbegaafdheid Tijdschrift voor Orthopedagogiek

    Lees meer…

  • 3 november 2020

    Column #22 – Een gewonnen rechtszaak maakt leraren niet plotseling deskundiger

    Lees meer…

  • 3 november 2020

    Vlaamse lerarenopleiding zoekt Nederlandse scholen voor kennisuitwisseling

    Lees meer…

  • 3 november 2020

    Top 20 Principes uit de psychologie – voor het onderwijs aan begaafde leerlingen

    Lees meer…

Top 20 Principes uit de psychologie – voor het onderwijs aan begaafde leerlingen

Nederlandse vertaling van de ‘Top 20 principes uit de psychologie voor het onderwijs aan en het leren van creatieve, getalenteerde en begaafde leerlingen van de voor- en vroegschoolse educatie, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs’.

De psychologische wetenschap heeft veel bij te dragen aan het verbeteren van het leren en lesgeven in zowel reguliere klassen als klassen voor begaafde leerlingen. Het lesgeven en leren zijn nauw verbonden met sociale- en gedragsfactoren van de menselijke ontwikkeling, waaronder cognitie, motivatie, sociale interactie en communicatie. Daarnaast kunnen psychologische wetenschappen belangrijke inzichten geven in effectieve instructie, onderwijsomgevingen die het leren bevorderen, en het goed gebruiken van toetsing, waaronder gegevens, tests en metingen, evenals onderzoeksmethoden voor het lesgeven aan begaafde leerlingen. We presenteren hier een lijst met de belangrijkste principes uit de psychologie over begaafdheidsonderwijs — de ”Top 20” — die het meest nuttig zijn voor het onderwijs aan begaafde leerlingen. Elk principe wordt besproken en is voorzien van relevante literatuur en uitleg over de relevantie ervan voor het begaafdheidsonderwijs.

Download de publicatie…

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement