Actueel

  • 2 juli 2025

    Vereniging BPS en POINT organiseren samen werkplaats ‘Onderpresteren’

    Lees meer…

  • 2 juli 2025

    Column #17 Marko Otten: Veel kennen en kunnen, en keihard werken

    Lees meer…

  • 30 juni 2025

    “Je moet deze leerlingen leren te vertrouwen op hun eigen kunnen”. HB-beleid op Het College Weert

    Lees meer…

  • 27 juni 2025

    Omgaan met aandacht in de klas. Tips van hoogleraar Stefan van der Stigchel

    Lees meer…

  • 24 juni 2025

    Vereniging verwelkomt nieuwe aspirant-leden

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Nieuw Landelijk Kenniscentrum HB en Talentstimuleren.nl

Vanaf 1 september 2021 wordt TalentStimuleren.nl uitgevoerd door NTCN, als onderdeel van de activiteiten die zij als nieuw Landelijk Kenniscentrum op het gebied van begaafdheid uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW.

Lees verder…

Twee nieuwe publicatie RATiO

Er zijn twee nieuwe publicaties verschenen van leden van RATiO (Wetenschappelijk Expertisecentrum RAdboud Talent In Ontwikkeling).

  • De eerste publicatie gaat over het zelfbeeld van begaafde basisschoolleerlingen. Hoe beschrijven zij en hun klasgenoten zichzelf? Zitten er verschillen tussen deze twee groepen leerlingen? Deze vragen stonden centraal in onderzoek van Anouke Bakx met collega’s in de POINT-werkplaats. Door leerlingen op een open manier te bevragen, konden kinderen zichzelf in hun eigen woorden beschrijven. Verschillen en overeenkomsten zijn gevonden.
  • De tweede publicatie gaat over de ervaringen van (hoog)begaafde leerlingen in de plusklas en de thuisklas ten aanzien van de psychologische basisbehoeften en motivatie. Deze leerlingen gaven aan dat ze in de plusklas meer autonomie, competentie en relaties ervaren. In zowel de plusklas als de thuisklas bleken de basisbehoeften en de manier waarop de leerkracht hiermee omgaat samen te hangen met motivatie.

ECHA2022: speciaal Nederlandstalig programma

Op donderdag 1 en vrijdag 2 september 2022 organiseert NTCN tijdens ECHA2022 een speciaal Nederlandstalig programma voor professionals en belangstellenden op het gebied van begaafdheid. Je kunt dan de internationale en nationale keynotes bijwonen, zoals Matt Zakreski, Alexander Minnaert, Tessa Kieboom, Niamh Stack, Tijl Koenderink en Desirée Houkema.

En workshops en sessies van organisaties als SLO, CBO Talent Development, Novilo, Vereniging Begaafdheidsprofielscholen, IMAGE, POINT, NTCN, Talentissimo, Expertisecentrum Talent en Exentra.

Tijdens het Nederlandstalige programma laten we zien wat Nederland en Vlaanderen in huis hebben. Laat je ook inspireren door onderbouwde inzichten en ervaringen vanuit onderzoek en praktijk.

Over ECHA2022
Van 31 augustus tot en met 3 september 2022 organiseert NTCN in Den Haag de internationale, tweejaarlijkse, ECHA-conferentie. Centraal staat de ontwikkeling van mensen met een hoog ontwikkelpotentieel. Deskundigen, professionals en geïnteresseerden uit heel Europa en daarbuiten komen samen om kennis te delen, inspiratie op te doen en ervaringen uit te wisselen.

Meer weten? Kijk op de site!

Column #7 Marko Otten: “Nou ja, ik ben hoogbegaafd”

Misschien is het een taaldingetje met dat ‘hoog’ erin? De wat ik noem ‘zelfverklaarde’ hoogbegaafden vind ik vaak behoorlijk aanmatigend overkomen. Anderen mogen je natuurlijk wel voor hoogbegaafd uitmaken, maar dat doe je niet zelf. Het Engelse equivalent ‘gifted’ roept veel minder weerstand op. Maar het probleem is zeker niet alleen talig. De suggestie in het begrip ‘hoogbegaafd’ van een ijdele verheffing boven de norm, een overtreffende trap van de gewone medeburger, laat zich slecht verenigen met allerlei vormen van gelijkheidsdenken.

In de meeste emancipatoire ideologieën gaat de aandacht vooral uit naar de underdog of naar de onderkant van de samenleving. Waar het om verstandelijke vermogens gaat, is de Dennendal-affaire (1974) de radicale aftrap in Nederland voor de emancipatie van mensen met een verstandelijke beperking. De televisiezenders van de jaren tachtig brachten de Jostiband op het scherm en weer wat later creëerde de programma’s van Paul de Leeuw een populair podium voor jongens en meiden met het syndroom van down.

Vervolgens zagen we een ware optocht voorbij trekken van documentaires, films, commercials en televisieshows waarin een hoofdrol was weggelegd voor mensen met een verstandelijke beperking. Zij werkten zich naar het middelpunt van de belangstelling; de mensen met een beperking en juist niet de mensen met een verstandelijk surplus.

Maar sinds 2000 kwam er een emancipatiebeweging op gang van en voor hoogbegaafden. Onze vereniging BPS, opgericht in februari 2007, maakte er deel van uit. Toch moest ik er wel even aan wennen, toen ik niet lang daarna directeur werd van een lyceum dat zich – zij het ietwat aarzelend – afficheerde als begaafdheidsprofielschool. Eerlijk is eerlijk, ik was er kennelijk altijd van uitgegaan dat die hoogbegaafde mensen niets tekort komen. Ze hebben toch alles mee?

Maar als zo vaak hebben de leerlingen mij de weg gewezen uit het bleke circus van de blinde vlekken. Met enig vallen en opstaan leerde ik een goede schoolleider voor deze school te zijn. Ik omhelsde de emancipatie van de uiterst slimme kinderen. Ik prees onder docenten het uitdagend verweer tegen onderpresteren. Ik was blij met het zorgteam dat allerlei maatwerkbegeleiding aanbood aan dubbel bijzondere leerlingen.

De samenleving deed er wat langer over om volwassenen hoogbegaafden te accepteren. Vanwege misschien de gedachte dat ze niets tekort komen. Maar op webinars blijkt vaak het tegendeel: blokkades, frustraties en pijn, het gevolg van een eenzame reis langs scholen (soms ook BP-scholen) en zorginstellingen, liggen aan de basis van hun emancipatie. Dan is hoogbegaafd wel wat anders dan een label waarmee je jezelf boven anderen verheft. Recent volgde ik online een seminar op de Fontys Hogeschool. Tom (21) nam eraan deel, een jongen die na struikelpartijen in het regulier onderwijs in de zorg terecht gekomen is. Hij vatte het zo samen: ‘Als je jezelf hoogbegaafd noemt, betekent dat niet dat je beter bent dan anderen… Hoogbegaafdheid is een staat van zijn en niet van beter zijn dan anderen.’

Onze BP-scholen doen zoals we weten buitengewoon goed werk, maar van het getraumatiseerd geluid kunnen we veel leren. Dat gaan we doen na de mooie en welverdiende vakantietijd die ik iedereen van harte toewens.

Marko Otten

Nieuw Landelijk Kenniscentrum Begaafdheid

Deze zomer start het nieuwe Landelijke Kenniscentrum Hoogbegaafdheid, uitgevoerd door NTCN. De komende jaren zal het Kenniscentrum vanuit een verbindende en aanjagende rol de samenwerking met andere partijen versterken. Het NTCN neemt ook het kennis- en communityplatform TalentStimuleren.nl over van SLO. Vanaf het najaar van 2022 start NTCN met het organiseren van diverse bijeenkomsten.. Ook worden er praktische hulpmiddelen en diverse media ontwikkeld die ingaan op actuele vraagstukken, geïnspireerd door onderbouwde inzichten vanuit onderzoek en praktijk.

Lees verder….

Speciaal programma tijdens ECHA2022 voor Nederland en Vlaanderen

Samen elk talent versterken
Speciaal programma tijdens ECHA2022 voor Nederland en Vlaanderen

Tijdens ECHA 2022 organiseert NTCN op donderdag 1 en vrijdag 2 september 2022 een speciaal Nederlandstalig programma voor professionals en belangstellenden. Je kunt dan de internationale en nationale keynotes bijwonen en workshops en sessies volgen van vele organisaties. Tijdens het programma laten we zien wat Nederland en Vlaanderen in huis hebben. Laat je ook inspireren door inzichten en ervaringen vanuit onderzoek en praktijk.

In het kort
– Speciaal Nederlandstalig programma voor professionals en belangstellenden over begaafdheid en talentontwikkeling
– Keynotes: Matt Zakreski, Ionica Smeets, Tessa Kieboom, Alexander Minnaert, Niamh Stack, Tijl Koenderink en Desirée Houkema
– Workshops en sessies door o.a. SLO, CBO Talent Development, Novilo, Vereniging Begaafdheidsprofielscholen, IMAGE, POINT, Talentissimo, Expertisecentrum Talent en Exentra
– Onderzoeksresultaten uit de Nederlandse en Vlaamse context, bijvoorbeeld Monitoronderzoek, IMAGE en project Talent
– Netwerkplein met stands van o.a. Nederlandse en Vlaamse organisaties, netwerken, verenigingen, stichtingen en gespecialiseerde instanties
– Veel ruimte om elkaar te ontmoeten en te spreken

Over ECHA2022
Empowering Every Talent Together. Creative Ways to Enable Personal Growth
Van 31 augustus tot en met 3 september 2022 organiseert NTCN in Den Haag de internationale, tweejaarlijkse, ECHA-conferentie. Centraal staat de ontwikkeling van mensen met een hoog ontwikkelpotentieel. Deskundigen, professionals en geïnteresseerden uit heel Europa en daarbuiten komen samen om kennis te delen, inspiratie op te doen en ervaringen uit te wisselen. Het congres biedt een gevarieerd programma van hoog niveau met topsprekers en een breed aanbod van parallelsessies.

Meer weten en aanmelden?
Kijk op: www.echa2022.org/nl

Over het National Talent Centre of the Netherlands (NTCN)
NTCN is als Landelijk Expertisecentrum Begaafdheid, Creativiteit en Talentontwikkeling één van de European Talent Centres van het European Talent Support Network (ETSN). Onze missie is om bij te dragen aan het stimuleren van talenten en creativiteit bij kinderen, jongeren en volwassenen in Nederland. Lees meer op www.nationaltalentcentre.nl

Ook volgend schooljaar CBO groepsscreening

Afgelopen jaar hebben meer dan tachtig scholen gebruik gemaakt van de CBO Groepsscreening. Ook komend schooljaar (2022-2023) biedt CBO scholen de mogelijkheid om leerlingen groepsgewijs te laten screenen, om bijvoorbeeld de intellectuele capaciteiten in kaart te brengen, vast te stellen of er sprake is van onderpresteren en/of om zicht te krijgen op de creativiteit, motivatie of het zelfbeeld van de leerlingen. Dit alles met als doel om beter aan te kunnen sluiten bij de behoeftes van leerlingen en het meer op maat kunnen maken van de begeleiding die een leerling mogelijk nodig heeft, bijvoorbeeld in de vorm van deelname aan een verbredingstraject, een faalangstreductietraining of andersoortige begeleiding.

Na de afname van de groepsscreening worden de ingevulde formulieren door de medewerkers van het CBO geanalyseerd, verwerkt en weergegeven in een leerlingprofiel. Deze leerlingprofielen worden na de screening met de betrokken onderwijsprofessionals, van de leerlingen, besproken.

Interesse in de CBO Groepsscreening of wil je meer informatie? Mail naar Rinske Zurhorst via r.zurhorst@cbo-nijmegen.nl.

Onderzoekswerkplaats POINT komt naar Noord-Nederland

In de onderzoekswerkplaats vinden en verbinden praktijk en wetenschap (met) elkaar. Leerkrachten, docenten en wetenschappers werken samen aan kennis en onderzoek omtrent het thema hoogbegaafdheid.

Wil jij meer weten over wat dit voor jouw school zou kunnen betekenen?
Op 14 juni van 19:30-20:30 is er een online informatiebijeenkomst. Deze is bedoeld voor scholen/leerkrachten/docenten die deel willen nemen. Na een korte inleiding is er ruimte voor vragen.

De avond wordt verzorgd door Ragnild Zonneveld (ECHA netwerk), Christine Vis MEd (Windesheim), Alexander Minnaert (RUG) en Elise Samsen (POINT 013, Brabant).

Je kunt je aanmelden door middel van het aanmeldformulier: https://lnkd.in/eyyE5d2g

Lezing kansengelijkheid en hb-onderwijs Het Noordik

Op 9 juni geeft Lineke van Tricht, oprichter en directeur van Bureau Talent, de BPS-lezing over kansengelijkheid in het begaafdenonderwijs bij CSG Het Noordik, Het Noordik Lyceum in Almelo.
Kansengelijkheid is een actueel thema in het onderwijs. Ook in het begaafdenonderwijs speelt dit. Kinderen uit gezinnen met een lage sociaaleconomische status worden minder gauw (h)erkend als begaafd. Dat betekent niet dat ze er niet zijn, maar wel dat we anders moeten zoeken en kijken. Na deze lezing, waarin we ingaan op de factoren die een rol spelen bij het herkennen van cognitief talent in minder bevoordeelde groepen, ga je anders kijken. Want: je ziet het pas als je het doorhebt.

Meer informatie en aanmelden…

Lees hier ons artikel over Het Noordik…

 

Congres: Hoogbegaafd van wieg tot werk

Hoogbegaafd van wieg tot werk: iedere fase van je hoogbegaafde leven vraagt om andere kennis en tools. Talentissimo organiseert dan ook een driedaags evenement met deze verschillende doelgroepen in gedachten. De eerste dag, 31 mei, is een verdiepende studiedag voor ervaren professionals. Op 1 juni is er een congresdag voor iedereen die zich wil verdiepen in hoogbegaafdheid. Op 2 juni is er een tweede verdiepende studiedag voor ervaren professionals.

Kijk hier voor meer informatie…

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement