Actueel

  • 2 mei 2025

    Meer dan 100 leden voor de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen

    Lees meer…

  • 7 april 2025

    “We geven heel veel ruimte aan autonomie” Hb-onderwijs op basisschool De Springplank

    Lees meer…

  • 10 maart 2025

    “Flexibiliteit zit in ons DNA”. Hb-onderwijs op het Zuider Gymnasium

    Lees meer…

  • 5 maart 2025

    Bijna 100 leden voor Vereniging BPS!

    Lees meer…

  • 10 februari 2025

    Twee nieuwe BPS-leden

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Webinar over IMAGE-deelstudie Professionalisering

Op 10 november van 16:00-17:00 uur organiseert NTCN i.s.m. CBO Talent Development en IMAGE onderzoekers een webinar over professionalisering m.b.t. begaafdheid. 

Het landelijke onderzoek ‘IMpact of Activities in Gifted Education’ (IMAGE) brengt in kaart wat de impact is van de activiteiten die uitgevoerd worden om het onderwijs aan begaafde leerlingen te verbeteren in het kader van de OCW-subsidieregeling ‘Begaafde leerlingen in primair en voortgezet onderwijs’. Centraal staan de vragen: Wat werkt? En waardoor werkt het?

Kijk hier voor meer informatie…

Webinar Asynchrone onderpresteerders in de klas

Talentissimo organiseert 3 november een webinar over asynchrone onderpresteerders. Leerlingen die meer aankunnen kom je in iedere klas tegen. Maar hoe slim ook, dat betekent niet dat ze op alle gebieden even ver ontwikkeld zijn. Deze asynchroniteit zien we bij veel hoogbegaafde kinderen terug: er zijn dan als het ware verschillende leeftijden binnen één kind te vinden op gebieden als cognitie, sociale skills, emotionele volwassenheid, motoriek en executieve vaardigheden. Om deze leerlingen goed te kunnen begeleiden in de klas, kijken we tijdens deze workshop naar hun kenmerken en onderwijsbehoefte en hoe je hieraan in je onderwijsaanpak en aanbod tegemoet kunt komen.

Kijk hier voor meer informatie…

NTCN organiseert jaarlijkse conferentie op 16 november 2022!

Op woensdag 16 november organiseert NTCN bij De Werelt in Lunteren de jaarlijkse conferentie over begaafdheid, creativiteit & talentontwikkeling. Dit jaar met een greep uit de meest inspirerende keynotes en workshops van de ECHA2022. Na een korte inleiding over “Empowering Every Talent Together” heb je de keuze uit 2 keynotes en 9 workshopsessies.

Save the date 16 november 2022 van deze conferentie!

Als je deze conferentie niet wil missen noteer 16 november dan vast in je agenda. Er zullen onder andere bijdragen zijn van Mariska Poelman, Anouke Bakx, Tijl Koenderink, Nora Steenbergen-Penterman, Minka Dumont en vanuit de onderzoekswerkplaats Point. Midden oktober zal het complete programma zichtbaar zijn via de agenda van talentstimuleren.nl en gaat de inschrijving open.

Nieuw Landelijk Kenniscentrum HB en Talentstimuleren.nl

Vanaf 1 september 2021 wordt TalentStimuleren.nl uitgevoerd door NTCN, als onderdeel van de activiteiten die zij als nieuw Landelijk Kenniscentrum op het gebied van begaafdheid uitvoert in opdracht van het ministerie van OCW.

Lees verder…

Twee nieuwe publicatie RATiO

Er zijn twee nieuwe publicaties verschenen van leden van RATiO (Wetenschappelijk Expertisecentrum RAdboud Talent In Ontwikkeling).

  • De eerste publicatie gaat over het zelfbeeld van begaafde basisschoolleerlingen. Hoe beschrijven zij en hun klasgenoten zichzelf? Zitten er verschillen tussen deze twee groepen leerlingen? Deze vragen stonden centraal in onderzoek van Anouke Bakx met collega’s in de POINT-werkplaats. Door leerlingen op een open manier te bevragen, konden kinderen zichzelf in hun eigen woorden beschrijven. Verschillen en overeenkomsten zijn gevonden.
  • De tweede publicatie gaat over de ervaringen van (hoog)begaafde leerlingen in de plusklas en de thuisklas ten aanzien van de psychologische basisbehoeften en motivatie. Deze leerlingen gaven aan dat ze in de plusklas meer autonomie, competentie en relaties ervaren. In zowel de plusklas als de thuisklas bleken de basisbehoeften en de manier waarop de leerkracht hiermee omgaat samen te hangen met motivatie.

ECHA2022: speciaal Nederlandstalig programma

Op donderdag 1 en vrijdag 2 september 2022 organiseert NTCN tijdens ECHA2022 een speciaal Nederlandstalig programma voor professionals en belangstellenden op het gebied van begaafdheid. Je kunt dan de internationale en nationale keynotes bijwonen, zoals Matt Zakreski, Alexander Minnaert, Tessa Kieboom, Niamh Stack, Tijl Koenderink en Desirée Houkema.

En workshops en sessies van organisaties als SLO, CBO Talent Development, Novilo, Vereniging Begaafdheidsprofielscholen, IMAGE, POINT, NTCN, Talentissimo, Expertisecentrum Talent en Exentra.

Tijdens het Nederlandstalige programma laten we zien wat Nederland en Vlaanderen in huis hebben. Laat je ook inspireren door onderbouwde inzichten en ervaringen vanuit onderzoek en praktijk.

Over ECHA2022
Van 31 augustus tot en met 3 september 2022 organiseert NTCN in Den Haag de internationale, tweejaarlijkse, ECHA-conferentie. Centraal staat de ontwikkeling van mensen met een hoog ontwikkelpotentieel. Deskundigen, professionals en geïnteresseerden uit heel Europa en daarbuiten komen samen om kennis te delen, inspiratie op te doen en ervaringen uit te wisselen.

Meer weten? Kijk op de site!

Column #7 Marko Otten: “Nou ja, ik ben hoogbegaafd”

Misschien is het een taaldingetje met dat ‘hoog’ erin? De wat ik noem ‘zelfverklaarde’ hoogbegaafden vind ik vaak behoorlijk aanmatigend overkomen. Anderen mogen je natuurlijk wel voor hoogbegaafd uitmaken, maar dat doe je niet zelf. Het Engelse equivalent ‘gifted’ roept veel minder weerstand op. Maar het probleem is zeker niet alleen talig. De suggestie in het begrip ‘hoogbegaafd’ van een ijdele verheffing boven de norm, een overtreffende trap van de gewone medeburger, laat zich slecht verenigen met allerlei vormen van gelijkheidsdenken.

In de meeste emancipatoire ideologieën gaat de aandacht vooral uit naar de underdog of naar de onderkant van de samenleving. Waar het om verstandelijke vermogens gaat, is de Dennendal-affaire (1974) de radicale aftrap in Nederland voor de emancipatie van mensen met een verstandelijke beperking. De televisiezenders van de jaren tachtig brachten de Jostiband op het scherm en weer wat later creëerde de programma’s van Paul de Leeuw een populair podium voor jongens en meiden met het syndroom van down.

Vervolgens zagen we een ware optocht voorbij trekken van documentaires, films, commercials en televisieshows waarin een hoofdrol was weggelegd voor mensen met een verstandelijke beperking. Zij werkten zich naar het middelpunt van de belangstelling; de mensen met een beperking en juist niet de mensen met een verstandelijk surplus.

Maar sinds 2000 kwam er een emancipatiebeweging op gang van en voor hoogbegaafden. Onze vereniging BPS, opgericht in februari 2007, maakte er deel van uit. Toch moest ik er wel even aan wennen, toen ik niet lang daarna directeur werd van een lyceum dat zich – zij het ietwat aarzelend – afficheerde als begaafdheidsprofielschool. Eerlijk is eerlijk, ik was er kennelijk altijd van uitgegaan dat die hoogbegaafde mensen niets tekort komen. Ze hebben toch alles mee?

Maar als zo vaak hebben de leerlingen mij de weg gewezen uit het bleke circus van de blinde vlekken. Met enig vallen en opstaan leerde ik een goede schoolleider voor deze school te zijn. Ik omhelsde de emancipatie van de uiterst slimme kinderen. Ik prees onder docenten het uitdagend verweer tegen onderpresteren. Ik was blij met het zorgteam dat allerlei maatwerkbegeleiding aanbood aan dubbel bijzondere leerlingen.

De samenleving deed er wat langer over om volwassenen hoogbegaafden te accepteren. Vanwege misschien de gedachte dat ze niets tekort komen. Maar op webinars blijkt vaak het tegendeel: blokkades, frustraties en pijn, het gevolg van een eenzame reis langs scholen (soms ook BP-scholen) en zorginstellingen, liggen aan de basis van hun emancipatie. Dan is hoogbegaafd wel wat anders dan een label waarmee je jezelf boven anderen verheft. Recent volgde ik online een seminar op de Fontys Hogeschool. Tom (21) nam eraan deel, een jongen die na struikelpartijen in het regulier onderwijs in de zorg terecht gekomen is. Hij vatte het zo samen: ‘Als je jezelf hoogbegaafd noemt, betekent dat niet dat je beter bent dan anderen… Hoogbegaafdheid is een staat van zijn en niet van beter zijn dan anderen.’

Onze BP-scholen doen zoals we weten buitengewoon goed werk, maar van het getraumatiseerd geluid kunnen we veel leren. Dat gaan we doen na de mooie en welverdiende vakantietijd die ik iedereen van harte toewens.

Marko Otten

Nieuw Landelijk Kenniscentrum Begaafdheid

Deze zomer start het nieuwe Landelijke Kenniscentrum Hoogbegaafdheid, uitgevoerd door NTCN. De komende jaren zal het Kenniscentrum vanuit een verbindende en aanjagende rol de samenwerking met andere partijen versterken. Het NTCN neemt ook het kennis- en communityplatform TalentStimuleren.nl over van SLO. Vanaf het najaar van 2022 start NTCN met het organiseren van diverse bijeenkomsten.. Ook worden er praktische hulpmiddelen en diverse media ontwikkeld die ingaan op actuele vraagstukken, geïnspireerd door onderbouwde inzichten vanuit onderzoek en praktijk.

Lees verder….

Speciaal programma tijdens ECHA2022 voor Nederland en Vlaanderen

Samen elk talent versterken
Speciaal programma tijdens ECHA2022 voor Nederland en Vlaanderen

Tijdens ECHA 2022 organiseert NTCN op donderdag 1 en vrijdag 2 september 2022 een speciaal Nederlandstalig programma voor professionals en belangstellenden. Je kunt dan de internationale en nationale keynotes bijwonen en workshops en sessies volgen van vele organisaties. Tijdens het programma laten we zien wat Nederland en Vlaanderen in huis hebben. Laat je ook inspireren door inzichten en ervaringen vanuit onderzoek en praktijk.

In het kort
– Speciaal Nederlandstalig programma voor professionals en belangstellenden over begaafdheid en talentontwikkeling
– Keynotes: Matt Zakreski, Ionica Smeets, Tessa Kieboom, Alexander Minnaert, Niamh Stack, Tijl Koenderink en Desirée Houkema
– Workshops en sessies door o.a. SLO, CBO Talent Development, Novilo, Vereniging Begaafdheidsprofielscholen, IMAGE, POINT, Talentissimo, Expertisecentrum Talent en Exentra
– Onderzoeksresultaten uit de Nederlandse en Vlaamse context, bijvoorbeeld Monitoronderzoek, IMAGE en project Talent
– Netwerkplein met stands van o.a. Nederlandse en Vlaamse organisaties, netwerken, verenigingen, stichtingen en gespecialiseerde instanties
– Veel ruimte om elkaar te ontmoeten en te spreken

Over ECHA2022
Empowering Every Talent Together. Creative Ways to Enable Personal Growth
Van 31 augustus tot en met 3 september 2022 organiseert NTCN in Den Haag de internationale, tweejaarlijkse, ECHA-conferentie. Centraal staat de ontwikkeling van mensen met een hoog ontwikkelpotentieel. Deskundigen, professionals en geïnteresseerden uit heel Europa en daarbuiten komen samen om kennis te delen, inspiratie op te doen en ervaringen uit te wisselen. Het congres biedt een gevarieerd programma van hoog niveau met topsprekers en een breed aanbod van parallelsessies.

Meer weten en aanmelden?
Kijk op: www.echa2022.org/nl

Over het National Talent Centre of the Netherlands (NTCN)
NTCN is als Landelijk Expertisecentrum Begaafdheid, Creativiteit en Talentontwikkeling één van de European Talent Centres van het European Talent Support Network (ETSN). Onze missie is om bij te dragen aan het stimuleren van talenten en creativiteit bij kinderen, jongeren en volwassenen in Nederland. Lees meer op www.nationaltalentcentre.nl

Ook volgend schooljaar CBO groepsscreening

Afgelopen jaar hebben meer dan tachtig scholen gebruik gemaakt van de CBO Groepsscreening. Ook komend schooljaar (2022-2023) biedt CBO scholen de mogelijkheid om leerlingen groepsgewijs te laten screenen, om bijvoorbeeld de intellectuele capaciteiten in kaart te brengen, vast te stellen of er sprake is van onderpresteren en/of om zicht te krijgen op de creativiteit, motivatie of het zelfbeeld van de leerlingen. Dit alles met als doel om beter aan te kunnen sluiten bij de behoeftes van leerlingen en het meer op maat kunnen maken van de begeleiding die een leerling mogelijk nodig heeft, bijvoorbeeld in de vorm van deelname aan een verbredingstraject, een faalangstreductietraining of andersoortige begeleiding.

Na de afname van de groepsscreening worden de ingevulde formulieren door de medewerkers van het CBO geanalyseerd, verwerkt en weergegeven in een leerlingprofiel. Deze leerlingprofielen worden na de screening met de betrokken onderwijsprofessionals, van de leerlingen, besproken.

Interesse in de CBO Groepsscreening of wil je meer informatie? Mail naar Rinske Zurhorst via r.zurhorst@cbo-nijmegen.nl.

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement