Actueel

  • 14 mei 2025

    Vereniging Begaafdheidsprofielscholen richt Wetenschappelijke Raad op

    Lees meer…

  • 2 mei 2025

    Meer dan 100 leden voor de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen

    Lees meer…

  • 7 april 2025

    “We geven heel veel ruimte aan autonomie” Hb-onderwijs op basisschool De Springplank

    Lees meer…

  • 10 maart 2025

    “Flexibiliteit zit in ons DNA”. Hb-onderwijs op het Zuider Gymnasium

    Lees meer…

  • 5 maart 2025

    Bijna 100 leden voor Vereniging BPS!

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Universitaire (hoogbegaafde) bachelorstudenten gezocht voor onderzoek

Gaat het leven als student je makkelijk af of vind je het soms best lastig? De ene student vindt sneller zijn of haar draai dan de andere, zowel academisch als sociaal. Aan de Radboud Universiteit onderzoeken we hoe dit samenhangt met bepaalde persoonlijke, sociale en academische factoren.

Wij zijn in het bijzonder geïnteresseerd of de aanpassing bij hoogbegaafde en/of jonge studenten die op de basis- en/of middelbare school een of meer klassen hebben overgeslagen, anders verloopt dan bij niet-hoogbegaafden en studenten die geen klas hebben overgeslagen.

Dus ben jij een hoogbegaafde en/of versnelde bachelorstudent: doe dan zeker mee! Of ken je zulke studenten? Breng dan s.v.p. dit onderzoek onder zijn of haar aandacht.

Meedoen is eenvoudig: je hoeft alleen een online Nederlandstalige vragenlijst in te vullen: Vragenlijst ‘Het leven als student’. Dit duurt circa 15 minuten. Het onderzoek is anoniem en deelnemers kunnen de resultaten van het onderzoek ontvangen.
Werkt de link niet, kopieer dan deze URL: https://survey.socsci.ru.nl/index.php/579849/lang-nl.

Parallel aan het studentenonderzoek wordt in het kader van dit promotieonderzoek ook onderzocht hoe studieadviseurs denken over studenten die jonger dan gebruikelijk naar de universiteit gaan.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door dr. Marjolein van Weerdenburg en drs. Yolande Schuur, Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Neem voor meer informatie over het onderzoek contact op met drs. Yolande Schuur: J. Schuur.@pwo.ru.nl of 06-55304152.

Conferentie Picasso Lyceum

Het Picasso Lyceum viert ze 10 jaar in een nieuw gebouw werkzaam zijn. In deze 10 jaar is hard gewerkt aan het vormgeven van gepersonaliseerd leren onder de noemer: “Onderwijs op maat voor jou”. Na 10 jaar is veel ervaring opgedaan en dat moet gedeeld en gevierd worden! Vandaar dat het Picasso Lyceum in hun lustrumjaar een conferentie organiseert volledig in het teken van onderwijs op maat. Inspiratie opdoen?

Meer informatie is te vinden op http://samenwerkenaanmaatwerk.nl

13 en 14 november Landelijke Conferentie Begaafdheid & Talentontwikkeling

Op 13 en 14 november 2019 organiseert het National Talent Centre of the Netherlands (NTCN), een samenwerking van SLO, CBO Talent Development en de Radboud Universiteit Nijmegen, de 2e NTCN Conferentie Begaafdheid & Talentontwikkeling bij NBC congrescentrum in Nieuwegein.

De informatie over het programma, de keynotes, workshopleiders en het aanmelden zal evenals voorgaande jaren voor de zomervakantie verschijnen.

Drie nieuwe leden Vereniging BPS stellen zich voor

De Vereniging BPS verwelkomt drie scholen als nieuw aspirant-lid:
– Bataafs Lyceum, Hengelo
– Titus Brandsmalyceum, Oss
– OBS Jan Antonie Bijloo, Rotterdam

Op dit moment heeft de vereniging in het primair onderwijs 19 leden en 7 aspirant-leden, in het voortgezet onderwijs zijn er 35 gecertificeerde leden en 10 aspirant-leden.

Hieronder stellen de nieuwe leden zich kort voor.

————————————————————————————————-

Bataafs Lyceum, Hengelo
Bas Smies, teamleider onderbouw vwo

“Wij zijn ongeveer twaalf jaar bezig met hoogbegaafdheid, dat heeft geresulteerd in het opzetten van een specifiek onderwijsconcept voor meer- en hoogbegaafde leerlingen in de onderbouw van het vwo: De Masterclass. Leerlingen volgen een speciaal samengesteld programma met extra vakken zoals filosofie en kunstzinnige vorming. Daarnaast zijn ze tien lesuren per week, zelfstandig en in een groep, bezig met verschillende projecten. Die tijd halen we door te zorgen dat de leerlingen minder uren hoeven te volgen bij bepaalde vakken. Dit jaar vieren we het 10-jarig jubileum van De Masterclass.”

Waarom zijn jullie lid geworden?
“Omdat we altijd bezig zijn met het ontwikkelen van ons concept en graag inspiratie opdoen bij andere scholen, zijn we lid geworden van BPS. Daarnaast vinden we het lidmaatschap vanuit pr-technisch oogpunt ook een meerwaarde hebben.”

Wat wil je leren van de andere leden, en wat kunnen zij van jullie leren?
“Het lijkt ons interessant om te zien hoe de andere leden hun onderwijs aan hoogbegaafden vormgeven, tegen welke problemen zij zijn aangelopen en welke oplossing ze daarvoor hebben gevonden. Uiteraard zijn scholen ook welkom bij ons, bijvoorbeeld om te zien hoe wij vorm en inhoud hebben gegeven aan een totaalconcept voor meer- en hoogbegaafde leerlingen en hoe we als kernteam van de Masterclass een professionele leergemeenschap vormen. Ook hebben we inmiddels de nodige ervaring opgedaan met het monitoren van vaardigheidsontwikkeling binnen het Masterclass-projectonderwijs.”

————————————————————————————————-

Titus Brandsmalyceum, Oss
Marink van Kessel, orthopedagoog

“We zijn als Titus Brandsmalyceum al jarenlang bezig met extra ondersteuning voor onze hoogbegaafde leerlingen. Ruim vijf jaar geleden is er een beleidsnotitie geschreven en zijn er talentbegeleiders aangesteld. Zij hebben allen een scholing gevolgd op dit gebied. We vinden het belangrijk om talent te stimuleren. Daarnaast besteden we in het schoolse leren veel aandacht aan het relatieve en absolute onderpresteren. In de brugklas geven we bijvoorbeeld standaard een training metacognitieve vaardigheden die draait rondom goed studeren voor alfa-, bèta- en gammavakken. Hierbij houden we rekening met de voorkeur voor topdown-informatieverwerking in relatie tot het bottom up-aanbod van informatie via de verschillende methodes.”

Waarom zijn jullie lid geworden?
“We zijn nu lid geworden, omdat we onze begeleiding in een breder kader willen inbedden. We zien dat we in de begeleiding aan de leerlingen al veel gewonnen hebben, maar door ons te toetsen aan de richtlijnen van de Begaafdheidsprofielscholen, zien we duidelijker waar de volgende ontwikkelpunten liggen. Daarnaast vinden we het prettig om kennis uit te wisselen en te delen met andere scholen.”

Wat wil je leren van de andere leden, en wat kunnen zij van jullie leren?
“Van andere scholen zouden we graag willen leren hoe ze omgaan met de natuurlijke drang van pubers om zich aan te passen aan de groep, terwijl wij graag willen dat ze zich durven onderscheiden. We ervaren dat jongeren niet altijd het beste uit zichzelf willen halen. We zijn ook benieuwd hoe we met elkaar een stimulerende omgeving kunnen zijn voor docenten en leerlingen; leren is een dynamisch proces waarbij het steeds normaler wordt dat klasdeuren openstaan voor extra activiteiten.

Ons brugklasarrangement draait al jaren met succes. Daarnaast hebben we een arrangement in het gymnasiumteam ontwikkeld om beter talen te studeren, die bij uitstek een bottom up-aanbod hebben. Op dit moment zijn we druk met het ontwikkelen van een tussenjaar, in co-creatie met het primair onderwijs. Dit is tot nu toe een mooi samenwerkingsproject gebleken. We starten volgend schooljaar met de eerste leerlingen in ons Titus Tussenjaar. Het samen optrekken met het primair onderwijs is zeer waardevol gebleken voor hoogbegaafde leerlingen.”



OBS Jan Antonie Bijloo, Rotterdam


Iris Ouwerkerk, directeur

“We zijn nu 10 jaar bezig met hoogbegaafdheid. Toen waren we een kleine, multiculturele school, inmiddels hebben we 250 leerlingen. We zien dat begaafdheid en hoogbegaafdheid niet cultuurafhankelijk is. In 2013 werden wij de eerste Minerva-school van Rotterdam. Dat predicaat is in het leven geroepen door ons bestuur BOOR om te laten zien dat een school passend onderwijs heeft voor de begaafde en hoogbegaafde leerlingen. Sinds 2015 werken we door de gehele school met een portfolio, waarin de kinderen doelen opstellen voor een volgende periode, werkstukken bewaren en waarin ze hun werk en doelen ook evalueren. Verder bieden wij een dag per week extra onderwijsmodules aan in onze Leertuin. De modules zijn zeer divers en leerlingen nemen hier in kleine groepen, afhankelijk van hun onderwijsbehoeften, aan deel.”

Waarom zijn jullie lid geworden?
“Ik kwam in contact met Dick van Hennik, de voorzitter van BPS. Hij vertelde wat de vereniging doet. Het leek me een mooie verrijking van wat we al doen. We hebben het als team besproken en ons toen aangemeld.”

Wat wil je leren van de andere leden, en wat kunnen zij van jullie leren?
“Binnen Rotterdam zijn we een van de voorlopers op dit gebied. We zijn druk bezig met portfolio’s, leren zichtbaar maken, doelen stellen, et cetera. We zouden graag met andere voorloperscholen in contact komen om nieuwe kennis en inzichten op te doen. We willen niet op onze lauweren rusten, het is immers nooit af.

Andere leden zijn bij ons van harte welkom om mee te kijken, bijvoorbeeld als het gaat om leren zichtbaar maken door middel van doelenborden in alle klassen. Maar ook het werken met portfolio’s.”

Column #15 – Subsidie voor ondersteuning hoogbegaafde leerlingen

Dick van Hennik is onder andere voorzitter van de Vereniging BPS. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel.

Deze weken staan in het teken van de inspiratiebijeenkomsten die ik als lid van de beoordelingscommissie in het kader van de subsidie voor ondersteuning van hoogbegaafden in het primair en voortgezet onderwijs mede mag organiseren. Op 12 februari zijn we gestart en inmiddels hebben we het overgrote deel van de bijeenkomsten achter de rug. Gezien de reacties mogen we vaststellen dat deze bijeenkomsten aan hun doel hebben beantwoord.

Met name konden we voor de betrokkenen geruststellende woorden spreken. De termijn waarbinnen de aanvragen moeten worden opgesteld en ingediend is vrij kort. De commissie stelt zich op het standpunt dat de samenwerkingsverbanden vooral uiterlijk 31 maart een aanvraag moeten indienen, ook al is die nog niet compleet. De commissie zal in dat geval de aanvraag voorlopig beoordelen en suggesties voor completering terugsturen.

Verder konden we aanwijzingen geven over de aard van de plannen. Het is mogelijk om een totaalplan als samenwerkingsverband in te dienen, maar er kunnen ook deelplannen van scholen worden verzameld. Uiteraard moeten ook de deelplannen aan de gestelde criteria voldoen. Op de site van de Dienst Uitvoering Subsidies-instellingen (DUS-I) staan vragen en antwoorden die uit deze bijeenkomsten zijn verzameld.

We hebben geprobeerd de deelnemers te inspireren door enkele voorbeelden te laten zien, die in de afgelopen jaren in het veld zijn ontwikkeld. En dat is niet gering. Kijk maar op www.talentstimuleren.nl. Creativiteit alom en ik hoop van harte dat we op deze weg doorgaan, want er is nog veel te doen. Het bleek dat het nog niet zo lang bestaande idee van de tussenklas veel aandacht kreeg. Het werd bijna gezien als een oplossing van het probleem van de ‘uitgeleerde’ leerling. In een ander artikel heb ik al opgemerkt dat dit natuurlijk geen oplossing is als er in het vervolg in het VO geen aanpassingen plaatsvinden. Niet zonder trots doelde ik op het feit dat enkele van deze initiatieven niet toevallig zijn begonnen bij begaafdheidsprofielscholen. Als de geest van het tussenjaar eenmaal uit de fles is, gaat hij er niet meer in terug. Dus kunnen we de kinderen die de ruimte van het tussenjaar eenmaal hebben geproefd, niet in de steek laten. Laat je inspireren, zou ik zeggen en gebruik daarbij de voorbeelden uit het land. De komende vier jaren mogen we beschikken over extra middelen, dus laten we de samenleving niet teleurstellen. De verwachtingen zijn hoog gespannen en het vertrouwen dat het ons gaat lukken, rotsvast.

Dick van Hennik

Video Intermezzo Hondsrugcollege

SLO/Talentstimuleren heeft een video gemaakt van ‘Intermezzo’ van begaafdsheidsprofielschool Hondsrugcollege in Emmen. Intermezzo is een leerjaar voor begaafde leerlingen die uitgeleerd zijn op de basisschool en via een tussenjaar op het voortgezet onderwijs worden voorbereid op een goede start in het eerste leerjaar van het vwo.

Bekijk de video

Drie nieuwe BPS-leden

De Vereniging BPS verwelkomt drie scholen als nieuw aspirant-lid:
– Bataafs Lyceum, Hengelo,
– Titus Brandsmalyceum, Oss
– OBS Jan Antonie Bijloo, Rotterdam

Op dit moment heeft de vereniging in het primair onderwijs 19 leden en 7aspirant-leden, in het voortgezet onderwijs zijn er 35 gecertificeerde leden en 10 aspirant-leden.

Inspiratiebijeenkomsten ‘Subsidieregeling begaafde leerlingen po-vo’

In het kader van de subsidieregeling ‘Begaafde leerlingen in het po en vo’ heeft de commissie die de aanvragen beoordeelt het plan opgevat om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk samenwerkingsverbanden en hun scholen gebruik maken van de kansen die de subsidieregeling biedt. In februari en maart 2019 worden acht inspiratiebijeenkomsten georganiseerd door de beoordelingscommissie. Deze bijeenkomsten vinden verspreid over het land plaats en zijn bedoeld voor bestuurders/vertegenwoordigers van samenwerkingsverbanden en hun scholen en alle betrokkenen die een begeleidende en/of coördinerende rol spelen m.b.t. passend onderwijs voor begaafde leerlingen.

Lees verder…

Regeling doorstroom po-vo (hoog)begaafden gepubliceerd

Op 7 december 2018 is de subsidieregeling voor samenwerkingverbanden (SWV) gepubliceerd die beoogt de ontwikkeling van passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs te versterken. Dit is een aanvullende subsidie die voor vier jaar wordt toegekend. Het betreft een onderdeel uit het regeerakkoord waarin gesproken wordt over een extra bedrag van 
€15 miljoen, speciaal voor het onderwijs aan (hoog-)begaafden.

Bekijk de regeling

Het moet schuren. 8+-groepen op het Emelwerda

Al een aantal jaren biedt het Emelwerda College zogenaamde 8+-groepen. Vanuit de hele regio komen groep 8-leerlingen een heel jaar lang een ochtend per week om daaraan deel te nemen. Sonja de Vries-Smits is ECHA-specialist, zij coördineert de groepen en geeft er ook les.

“We merken dat (hoog)begaafde leerlingen in het reguliere onderwijs te weinig aan bod komen. Bij ons op school hebben we daarom veel aandacht voor deze groep leerlingen, zowel in beleid, activiteiten als lessen. Leerlingen kunnen verrijken, verdiepen en versnellen. Om die reden zijn we ook Begaafdheidsprofielschool. Vanuit onze regionale functie willen we ook leerlingen in groep 8 helpen die op hun basisschool zijn uitgeleerd. Daarvoor hebben we twee 8+-groepen, in elke groep zitten 12 leerlingen, ze komen van verschillende scholen in de omgeving. Dat is een ideaal aantal, je kunt dan individuele kinderen genoeg aandacht geven. En de kinderen merken ook dat er meer zijn zoals zij. Soms zijn ze de enige in hun basisschool-klas die hoogbegaafd is.

Dat is onze insteek met deze groepen: we willen dat de kinderen een beter zelfbeeld krijgen. Wie ben ik, waar sta ik, wat kan ik? En ook een beter beeld van wat leren nu echt is. De opdrachten die ze krijgen zijn daarop ingericht, vooral om te zorgen voor wrijvingsmomenten. Ze moeten hun tanden erin zetten, en ze maken fouten. Dat zijn ze niet gewend, wat zorgt voor die wrijving. Ze zijn gefrustreerd en boos. Dat moet ook. Het gaat om doorzetten, motivatie. Vervolgens kijken we samen hoe ze de opdracht hebben opgelost. Het mooie is dat ze erg blij zijn als ze hebben doorgezet en de opdracht succesvol hebben afgerond. Voor de lange termijn zijn dit uitermate belangrijke ervaringen.

We besteden ook veel tijd aan het sociaal-emotionele aspect. En aan samenwerken.
Ze zijn vaak afgeknapt op samenwerken, omdat ze anders denken dan hun klasgenootjes. Ik wil ze laten ervaren dat samenwerken een meerwaarde heeft. Daarvoor gebruik een weerbaarheidstraining waarbij het gaat om enerzijds je eigen grenzen aangeven en anderzijds samenwerken.”

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement