Actueel

  • 12 december 2020

    Onderzoek de school in #2: Alexander Minnaert over dubbelbijzondere leerlingen

    Lees meer…

  • 12 december 2020

    Column #23 – Passend onderwijs voor (zeer) jonge leerlingen in het VO

    Lees meer…

  • 11 december 2020

    Monitor subsidieregeling (hoog)begaafden in het po en vo

    Lees meer…

  • 23 november 2020

    Het bestuur #3: Fred Stad

    Lees meer…

  • 20 november 2020

    Themanummer hoogbegaafdheid Tijdschrift voor Orthopedagogiek

    Lees meer…

Het bestuur #3: Fred Stad

Wie zitten er in het bestuur van de Vereniging BPS? Wat is hun motivatie? Deze keer stelt Fred Stad zich voor. Hij is directeur van CBS De Wegwijzer in Spakenburg.

Motivatie
“Dat ik voor de klas ben gaan staan, komt door mijn docent Nederlands. Het zal nu zo’n 45 jaar geleden zijn geweest dat ik een spreekbeurt over ruimtevaart moest houden. De klas luisterde ademloos. De docent zei toen: jij moet het onderwijs in. Dat heb ik altijd in gedachten gehouden, ook toen ik wiskunde en natuurkunde ging studeren in Delft. De studie was te abstract voor mij, vervolgens heb ik de switch gemaakt naar de pabo.

Het mooie van lesgeven vind ik de dynamiek in de klas, het werken met kinderen, het omgaan met ouders. Het is een uitermate veelzijdig beroep. Na 10 jaar voor de klas heb ik de overstap gemaakt naar leidinggeven. Waarom? Ik had een beeld van onderwijs, hoe het zou moeten zijn, veel meer thematisch. En op de school waar ik werkte was het allemaal erg klassikaal. Ik wilde werken op een school waar dat wel kon. En waar ik dat ook mede kon vormgeven.

Hoogbegaafdheid is altijd een thema voor mij geweest. In die tijd richtten leerkrachten zich vooral op de leerlingen die niet konden meekomen. Maar in die groep zaten ook kinderen die daar niet thuis hoorden, die onderpresteerden en meer moesten worden uitgedaagd.

Op mijn huidige school hebben we dat mooi neergezet. Er is een bovenschoolse plusklas en projectgroepen binnen de school. We willen verrijken en verdiepen. We zijn nu vooral bezig met het werken vanuit leerdoelen en leerlijnen, zodat ieder kind zijn eigen pad kan kiezen. Dat klinkt utopisch, het is wel waar we heen moeten. Naar inclusief onderwijs. Daar zijn we binnen Bunschoten-Spakenburg mee bezig. Onderwijs is geen zelfstandig onderdeel, het moet ingebed zijn in de maatschappij.”

De vereniging

“De leerkracht van onze plusklas kwam met de vereniging. We vonden dat onze school daarbij moest horen, het past mooi bij de ontwikkelingen die we doormaken. Als je bezig bent met hoogbegaafdheid moet je dat ook uitdragen. En ik denk dat de uitwisseling met andere leden ons veel kan brengen en ons scherp houdt. Je moet constant blijven leren. Volgend jaar ga ik meedraaien met de visitaties, het is erg interessant om bij andere scholen binnen te mogen kijken.”

Het bestuur
“Als bestuurslid wil ik me inzetten voor de ontwikkeling van de vereniging. En ik zou daarin inclusief onderwijs willen meenemen. Het lijkt me mooi als de vereniging daar een rol in kan spelen.”

Ideaal

“Dat is met twee woorden gezegd: inclusief onderwijs. Als er scholen mee bezig zijn dan zou daar graag het gesprek mee aangaan.”

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement