Actueel

  • 28 november 2022

    Talent: ‘Bloom is meer dan (we) denken’

    Lees meer…

  • 19 november 2022

    Column #8 Marko Otten: ‘A sense of connection and belonging’

    Lees meer…

  • 9 november 2022

    Video-registraties ECHA2022 online

    Lees meer…

  • 1 november 2022

    NTCN organiseert regionale conferenties ‘(H)erken Talent’

    Lees meer…

  • 31 oktober 2022

    Webinar over IMAGE-deelstudie Professionalisering

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Het bestuur #10: Margreet Dijkstra

Wie zitten er in het bestuur van de Vereniging BPS? Wat is hun motivatie? Deze keer stelt Margreet Dijkstra zich voor. Ze is al lange tijd een van de drijvende krachten van de BPS Academie. Sinds 2021 is zij ook bestuurslid bij de Vereniging BPS.

“In 1993 ben ik begonnen met werken in het onderwijs, als docent klassieke talen. Ik heb vooral gewerkt op scholengemeenschappen, maar ook een aantal jaar op een gymnasium. Ik ben een echt onderwijsmens. Het is fijn om zelf te leren en om anderen te helpen in hun leerproces. Dat gevoel is tijdens mijn eigen schooltijd al aangewakkerd. Ik had een aantal docenten die me de wereld lieten ontdekken, die me in de leerstand zetten. Dat wilde ik ook, de wereld begrijpelijk maken voor jonge mensen.

Ik vind het fijn om op een school te zijn, iedereen wil leren. Alles is gericht op groei en ontdekken. En als dat niet zo is ben ik benieuwd waarom dat zo is. En hoe we dat kunnen veranderen. Naast lesgeven heb ik veel aandacht voor onderwijskundige vernieuwingen en verbeteringen.”

Hoogbegaafdheid
“Twaalf jaar geleden ben ik begonnen op het Emelwerda College. Daar hadden ze al een klas voor groep 8 hb-leerlingen. Twee van de docenten, ECHA-specialisten, hadden die opgezet. Deze leerlingen stroomden na het basisonderwijs onze school in. De vraag was: hoe kunnen we hen ook op onze school voldoende bieden? Als gymnasium-docent had ik in die jaren daarvoor al aandacht voor de kinderen die met gemak dingen deden. Of juist vastliepen. Ik was altijd benieuwd naar de vraag: wat hindert deze leerlingen, waar hebben ze behoefte aan?

Wat ik van die twee docenten leerde was echt een eye-opener. Toen is ook een team gevormd om na te denken over het vervolg van groep-8 onderwijs. Daar ben ik ingegaan.”

Vereniging en bestuur
“De toenmalig rector van het Emelwerda, Anne Leijenaar, was een van de mensen die de BPS Academie heeft opgezet. Hij stimuleerde ons als team om deel te nemen aan de activiteiten van de vereniging, zoals studiedagen en conferentie. Toen hij wisselde van functie vroeg hij of ik zijn plaats wilde binnen de Academie. Dat aanbod heb ik met beide handen aangepakt.

Het is goed om een nauwe band tussen bestuur en Academie te hebben. Daarom ben ik bestuurslid geworden. Die nauwere verbondenheid verdiept mijn werk voor de Academie.”

Ideaal
“Ik hou van de sfeer op een BP-school. Het is vooral: het kan! Als een leerling iets wil gaan we dat mogelijk maken. Je moet van grenzen stippellijntjes durven te maken en die over durven te steken. Hb-leerlingen hebben zoveel meer nodig dan kaders. Je kijkt naar wensen en behoeftes van de leerlingen, hoe kun je hun nieuwsgierigheid, talent en ontwikkeling stimuleren. En dat ga je doen. Dat is mijn ideaal.”

© Begaafdheidsprofielscholen 2022 | Privacyverklaring