Actueel

  • 24 september 2024

    Onderzoek signalering hb: “de verschillen kunnen enorm zijn”

    Lees meer…

  • 11 september 2024

    We zoeken een secretaris bij de Collegiale Visitatiecommissie

    Lees meer…

  • 11 september 2024

    We zoeken een bestuurslid Vereniging Begaafdheidsprofielscholen PO/VO

    Lees meer…

  • 4 september 2024

    Column #14 Marko Otten: Een nieuw schooljaar

    Lees meer…

  • 10 juli 2024

    Publicatie dubbel bijzondere leerlingen

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Stedelijk Lyceum Zutphen

“LEREN MET PLEZIER”

Contactgegevens
Adres: Isendoornstraat 3, 7201 NJ Zutphen / Website

Over de school
Het Stedelijk Lyceum in Zutphen is een kleinschalig lyceum met een grotere vwo-afdeling dan havo-afdeling en ongeveer 400 leerlingen. Hiervan is meer dan een kwart bij ons bekend als begaafd op één of meerdere terreinen. We zijn een daltonschool die maatwerk in de praktijk brengt. Elke leerling heeft zijn eigen coach.

Onderwijsvisie
Als daltonschool hebben we als basis vertrouwen in leerlingen. We bieden maatwerk voor alle leerlingen. Dit persoonlijk leren wordt vormgegeven door het voeren van coachgesprekken met leerlingen, waarbij ouders aanwezig zijn (persoonlijke aandacht). Hierin stellen leerlingen doelen op voor een periode van 8 weken (leerjaar 1, 2 en 3) of 16 weken (leerjaar 4, 5 en 6). Omdat leerlingen op deze manier zelf invloed hebben op hun eigen leerproces, krijgen ze meer plezier in het leren. De laatste pijler van onze school is het ondernemend leren. We willen bijvoorbeeld dat leerlingen zowel binnen als buiten de school leren.

De begaafde leerlingen kunnen bij ons op school zowel versnellen (en daardoor eerder examen doen), als verrijken, als verdiepen. We zetten in op het versnellen, zodat leerlingen een grens gaan bereiken van hun kunnen. We leren ze om ergens voor te moeten werken en om zo grenzen over te gaan. Hierdoor gaan de begaafde leerlingen succes ervaren en gaan ze uitdagingen aan. We vinden het ook belangrijk dat leerlingen hun eigen interesses kunnen vinden en kunnen uitbouwen. We bieden hiervoor modules aan met elke keer een andere inhoud.

Good Practice

Twee good practices op het gebied van onderwijs aan hoogbegaafden op het Stedelijk Lyceum Zutphen.

Een leerling uit vwo 5: “Twee managers van Intel Hotel zijn vorig schooljaar op school langs geweest en hebben een geweldige presentatie gegeven over duurzaamheid. De leerlingen die zich hadden ingeschreven, hebben een opdracht meegekregen. We zijn een onderzoek gestart naar duurzame verlichting. We hebben alle lampen geteld, veel berekeningen gedaan en uiteindelijk is hier een resultaat uitgekomen waar we zelf versteld van staan! Het project is nu zo goed als afgerond en we staan op het punt om de onderhandelingen te starten met leveranciers. Het project wordt dus misschien echt uitgevoerd! Eén van de leukste dingen van het project vind ik de samenwerking tussen leerlingen uit alle leerjaren. De groep bestaat namelijk uit leerlingen uit klas 2 tot en met klas 6. We leren veel van elkaar en vullen elkaar goed aan. Daarnaast hebben we ontzettend veel geleerd van het project zelf. We hebben geleerd wat er allemaal bij komt kijken en hoeveel stappen je moet zetten om een goed eindresultaat neer te zetten. We verdiepten ons volledig in het onderwerp en hebben ons hard ingezet voor een mooi resultaat. En niet voor niets dus!”

Rieve, gymnasium 2: “Ik heb geen zin in gedoe.”
BPS-coördinator: “En als ik je nou volgend jaar in vwo 4 zou plaatsen.”
Rieve: “Ja, in dat soort gedoe heb ik wel zin.”

Kritische succesfactoren
•    Aandacht door elke 8 weken een coachgesprek (met leerling en ouders).
•    Verantwoordelijkheid voor eigen leerproces.
•    Versnellen, verrijken en verdiepen.
•    Extra begeleiding bij onderpresteren.

Terug naar het overzicht van scholen

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement