Actueel

  • 25 april 2022

    SLO: bijeenkomst 1 juni Samen de doelen voor elkaar

    Lees meer…

  • 21 april 2022

    Nieuw lid Montessori+ stelt zich voor

    Lees meer…

  • 20 april 2022

    CBO en NTCN: Regionale bijeenkomsten over po-vo en peergroeponderwijs

    Lees meer…

  • 20 april 2022

    Column #6 Marko Otten: 25.000 kinderen

    Lees meer…

  • 20 april 2022

    Maatwerk, professionalisering en protocollen. BPS-onderwijs op Het Noordik

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Nieuw lid Montessori+ stelt zich voor

Montessori+ Breda/Prinsenbeek is sinds deze maand nieuw aspirant-lid. Kim Bongers is teamleider fulltime hb-onderwijs en stelt de school voor.

“We zijn een school met twee locaties, eentje in Breda en eentje in Prinsenbeek. En we hebben twee afdelingen: montessori en voltijds hb-onderwijs. Elf jaar geleden zijn we met de hb-afdeling begonnen als Leonardo-school. Onder de vleugels van de stichting zijn we groot geworden, uiteindelijk zijn we wel ons eigen pad gaan volgen. Er waren veel voorschriften waaraan je moest voldoen en de eigen bijdrage voor ouders was hoog. We willen voor alle leerlingen bereikbaar zijn.

Inmiddels zijn we elf jaar verder, we hebben ons curriculum omgeschreven en zijn ons steeds verder gaan ontwikkelen. We begonnen met twee groepen, dat zijn er inmiddels negen.

We willen onze leerlingen helpen te worden wie ze zijn, dat ze kunnen uitstromen op het niveau dat bij hen past. Dat betekent dat we hen cognitieve uitdaging geven en dat we veel aandacht hebben voor vaardigheden. Bij veel van onze activiteiten gaat het niet om het resultaat, maar om het proces. We doen bijvoorbeeld veel met smart games en coöperatieve spellen.

Naast kennis en vaardigheden is de persoonsontwikkeling een belangrijke pijler van ons onderwijs. Het is belangrijk dat een leerling weet wie hij of zij is, en hoe je jezelf verhoudt tot de rest van de wereld. Op basis van de positieve psychologie geven we levenshoudingsgericht onderwijs, we geven levenslessen.”

Waarom zijn jullie lid geworden?
“Je ziet steeds meer hb-initiatieven in onze regio ontstaan. Dat is natuurlijk mooi. Wel willen we laten zien dat we al meer dan tien jaar ervaring hebben. We weten wat we doen. Er is geen landelijk keurmerk voor hb-onderwijs, BPS komt daar nog het meest in de buurt, met de zelfscan, de gedragscode, de rode draad en de visitaties.

En het is belangrijk om kennis en ervaringen te kunnen uitwisselen met andere scholen. Dat houd je scherp. We hoeven ook niet allemaal apart dingen te bedenken, we moeten meer samenwerken.”

Wat kunnen jullie halen en wat brengen?
“Ik denk dat ons levenshoudingsgericht onderwijs voor veel scholen nieuw is. We laten graag zien hoe we dat aanpakken en welke meerwaarde dat heeft.

Een van onze grote uitdagingen is het aannamebeleid: welke kinderen kun je wel en welke niet bedienen? En die je niet kunt plaatsen, wat gebeurt daarmee? Ik weet niet hoe het in andere regio’s is, bij ons is dat lastig. We zijn een reguliere school, maar we krijgen kinderen die een speciaal onderwijs-behoefte hebben. Alleen is daar in de regio geen plek voor. Hoe ga je daarmee om? Je wilt niet te ver afwijken van je onderwijsvisie en aanpak.”

© Begaafdheidsprofielscholen 2022 | Privacyverklaring