Actueel

  • 10 oktober 2021

    Het bestuur #8: Hans Hampsink

    Lees meer…

  • 8 oktober 2021

    Onderzoek de school in #4: De rol van de leidinggevende in begaafdheidsonderwijs

    Lees meer…

  • 7 oktober 2021

    Column #3 Marko Otten: Showcases

    Lees meer…

  • 6 oktober 2021

    Artikel ‘The rising tide lifts all ships’. Hb-onderwijs op het Gymnasium Novum.

    Lees meer…

  • 5 oktober 2021

    Wetenschap en praktijk bij elkaar brengen. Een interview met Lianne Hoogeveen

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Het moet schuren. 8+-groepen op het Emelwerda

Al een aantal jaren biedt het Emelwerda College zogenaamde 8+-groepen. Vanuit de hele regio komen groep 8-leerlingen een heel jaar lang een ochtend per week om daaraan deel te nemen. Sonja de Vries-Smits is ECHA-specialist, zij coördineert de groepen en geeft er ook les.

“We merken dat (hoog)begaafde leerlingen in het reguliere onderwijs te weinig aan bod komen. Bij ons op school hebben we daarom veel aandacht voor deze groep leerlingen, zowel in beleid, activiteiten als lessen. Leerlingen kunnen verrijken, verdiepen en versnellen. Om die reden zijn we ook Begaafdheidsprofielschool. Vanuit onze regionale functie willen we ook leerlingen in groep 8 helpen die op hun basisschool zijn uitgeleerd. Daarvoor hebben we twee 8+-groepen, in elke groep zitten 12 leerlingen, ze komen van verschillende scholen in de omgeving. Dat is een ideaal aantal, je kunt dan individuele kinderen genoeg aandacht geven. En de kinderen merken ook dat er meer zijn zoals zij. Soms zijn ze de enige in hun basisschool-klas die hoogbegaafd is.

Dat is onze insteek met deze groepen: we willen dat de kinderen een beter zelfbeeld krijgen. Wie ben ik, waar sta ik, wat kan ik? En ook een beter beeld van wat leren nu echt is. De opdrachten die ze krijgen zijn daarop ingericht, vooral om te zorgen voor wrijvingsmomenten. Ze moeten hun tanden erin zetten, en ze maken fouten. Dat zijn ze niet gewend, wat zorgt voor die wrijving. Ze zijn gefrustreerd en boos. Dat moet ook. Het gaat om doorzetten, motivatie. Vervolgens kijken we samen hoe ze de opdracht hebben opgelost. Het mooie is dat ze erg blij zijn als ze hebben doorgezet en de opdracht succesvol hebben afgerond. Voor de lange termijn zijn dit uitermate belangrijke ervaringen.

We besteden ook veel tijd aan het sociaal-emotionele aspect. En aan samenwerken.
Ze zijn vaak afgeknapt op samenwerken, omdat ze anders denken dan hun klasgenootjes. Ik wil ze laten ervaren dat samenwerken een meerwaarde heeft. Daarvoor gebruik een weerbaarheidstraining waarbij het gaat om enerzijds je eigen grenzen aangeven en anderzijds samenwerken.”

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement