Het bestuur #8: Hans Hampsink
Wie zitten er in het bestuur van de Vereniging BPS? Wat is hun motivatie? Deze keer stelt Hans Hampsink zich voor. Hij was team- en afdelingsleider op verschillende scholen, waaronder het Bonhoeffer College in Enschede. Op dit moment is hij interim-afdelingsleider op het Eerste Christelijk Lyceum te Haarlem. Sinds 2013 is hij bestuurslid bij de Vereniging BPS.
Motivatie
“Waarom ik ben gaan lesgeven? Omdat ik wilde uitleggen, leerlingen het belang van geschiedenis laten zien, zodat ze de wereld om hen heen beter kunnen duiden. Ik zie mezelf als een echte explicateur, naast geschiedenis zijn films mijn andere passie. Daarom ben ik na mijn studie geschiedenis-leraar in Deventer geworden.
Dat ik vervolgens de stap naar leiding geven heb gemaakt, is ook niet vreemd. Ik ben ook altijd iemand geweest die een mening over zaken heeft, die commentaar heeft. Dan moet je op een gegeven moment verantwoordelijkheid nemen om te laten zien hoe het beter kan. Ik zit bijvoorbeeld ook in het bestuur van de PvdA Zwolle.
Toen het toenmalige Alexander Hegius te Deventer (inmiddels opgegaan in het Etty Hillesum Lyceum) een gymnasium-brugklas startte, heb ik mij opgeworpen als mentor. Dit was eigenlijk een vrij spontane en intuïtieve actie van mijn kant. Ik merkte hoe belangrijk het was om voor deze groep leerlingen een duidelijke en onderscheidende aanpak te hebben. Terwijl ik in het eerste jaar allerlei vakoverstijgende projecten bedacht heb ik ook een beleidsplan geschreven.
Op het Bonhoeffer College, in 2008, kwam ik in aanraking met de BPS. De school had zich aangemeld voor de eerste trance van vijf scholen. Het idee van de school om zich aan te sluiten bij dit initiatief kwam omdat de school met een aantal leerlingen zat te worstelen hoe deze het best konden worden begeleid. Het bleek al snel dat dit ook wervend werkte in het Enschedese.
Het eerste inzicht over hoogbegaafdheid kwam op de eerste dag dat ik op het Bonhoeffer als leidinggevende aan de slag ging. Ik maakte kennis met een hb-leerling die een uur per dag naar school kwam en verder zelf zijn schoolwerk plande. Dan zie je wat vertrouwen en vrijheid met zo’n leerling doet.”
De vereniging
“Daarom is het mooi dat de vereniging er is. En dat er al zoveel scholen zijn die hiermee bezig zijn. Ik merk het ook weer bij de visitatiestudiedag die we een paar weken geleden hadden. Mensen vinden het heerlijk om met elkaar kennis uit te wisselen en dilemma’s te delen.
Het feit dat we scholen visiteren en dat scholen het keurmerk krijgen, betekent dat ze hun zaakjes goed op orde hebben, dat beleid geborgd is. De visitaties zorgen dat je als school scherp blijft op je aanpak en je keuzes.”
Bestuur
“Dat ik lid van het bestuur werd komt ook uit dezelfde motivatie om leidinggevende te worden. Ik wil graag meedenken over beleid, op een landelijk niveau. Daar kan ik zelf ook veel van leren. In het bestuur heb ik de portefeuille visitaties en twee jaar geleden heb ik samen met scholen de nieuwe gedragscode opgesteld.”
Ideaal
“Op veel scholen zijn beleid en kaders leidend, dat zouden de behoeftes en wensen van leerlingen en docenten moeten zijn. Die moet je de ruimte geven om te leren, te experimenteren en fouten te maken. Je moet ook niet bang zijn om regelmatig veranderingen aan te gaan, als dat nodig is. En meer dan nu, zou je de maatschappij de school moeten binnenhalen. En met de leerlingen letterlijk en figuurlijk naar buiten gaan. Ik denk dat je het denkvermogen van hb’rs prima kunt inzetten voor een betere maatschappij.”