Actueel

  • 1 juli 2022

    ECHA2022: speciaal Nederlandstalig programma

    Lees meer…

  • 24 juni 2022

    Column #7 Marko Otten: “Nou ja, ik ben hoogbegaafd”

    Lees meer…

  • 20 juni 2022

    Nieuw Landelijk Kenniscentrum Begaafdheid

    Lees meer…

  • 2 juni 2022

    Speciaal programma tijdens ECHA2022 voor Nederland en Vlaanderen

    Lees meer…

  • 31 mei 2022

    Ook volgend schooljaar CBO groepsscreening

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Boek: Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren

Auteurs: Carl D’hondt, Hilde Van Rossen

In dit boek voor gevorderden in de thematiek hoogbegaafdheid geven de auteurs bijzondere aanwijzingen voor het succesvol opvoeden en onderwijzen van hoogbegaafde kinderen en jongeren. Zij doorprikken heel wat misverstanden rond hoogbegaafdheid en proberen door te dringen tot de kern van de zaak. Zij ontdekten daarbij dat hoogbegaafdheid veelal te maken heeft met het vinden van een goede balans tussen twee tegenstrijdige kenmerken. Deze balansproblemen raken niet alleen de hoogbegaafde persoon zelf, maar komen ook terug in het onderwijs en de opvoeding van deze kinderen.

Dit boek verschaft de lezer de theoretische achtergronden die noodzakelijk zijn om hoogbegaafde kinderen of leerlingen succesvol te begeleiden. Bovendien worden honderden praktische tips gegeven die onmiddellijk toepasbaar zijn in de praktijk.

De auteurs hebben meer dan 30 jaar ervaring in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen en jongeren, hun ouders, leerkrachten en begeleiders. Zij pleiten voor opvoeding tot zelfdiscipline en het creëren van open communicatie met deze kinderen. Geheugeneconomie op school krijgt een extra accent. Ook de uitgebreide bijlagen rond uitstelgedrag, zelfvertrouwen, perfectionisme, vlijt, zelfspraak en beloning verschaffen een bijzonder inzicht in deze kernthema’s van hoogbegaafdheid.

© Begaafdheidsprofielscholen 2022 | Privacyverklaring