Column #15 Marko Otten: bezuinigingen
Jados is een zorginstelling die 15 jaar geleden is opgericht om studenten te ondersteunen die te kampen hebben met blokkerende verschijnselen in het autistisch spectrum. Het gaat om wat in onze BPS-scholen vaak genoemd wordt ‘dubbel bijzondere kinderen’. Op 31 december 2024 sluit ik een periode af van toezicht houden op de Stichting Jados. Toezichthouders mogen twee keer bij een instelling benoemd worden voor een periode van vier jaar. Na acht jaar valt het doek definitief. Het argument voor deze regel is dat een toezichthouder niet moet blijven ‘hangen’, want dan raakt hij (of zij) te zeer vergroeid met de organisatie en kan hij niet langer kritisch toezicht houden. Er zit veel wijsheid in die regel want ik merkte allengs dat ik een beetje van Jados ging houden.
Jados regelt overal in het land begeleid wonen of ambulante begeleiding voor WO-, HBO- en MBO-studenten die zonder deze begeleiding zouden vastlopen. Het wordt betaald door de gemeentes uit zorgbudgetten. Er bestaat ook nog een (relatief kleine) afdeling ‘Jados Werkt’ die cliënten begeleidt die inmiddels zijn afgestudeerd en naar, aan of tijdens een baan geholpen moeten worden. De begeleiders en gedragswetenschappers vormen een hechte club van relatief jonge zorgmedewerkers. Ik heb in de cliëntenraad, op locaties in het land of tijdens organisatiedagen vaak van cliënten gehoord hoe enthousiast, invoelend en creatief de zorg wordt geboden. De vaste Jados-kernwaarden ‘Verbinding, Ontwikkeling en Bescheidenheid’ lijken daadwerkelijk in de relatie zorgverlener – cliënt te zijn ingebed. Mooi om te zien.
Waarom vertel ik dit? Wel, dit PVV-VVD-BBB-NSC-kabinet duwt deze zorgverlening naar de rand door fors te bezuinigen op de gemeentes. Dat veroorzaakt druk op de budgetten voor deze zorg. Dit alles terwijl de behoefte aan begeleiding onder studenten groeit. In de 8 jaar dat ik toezichthouder was nam het aantal cliënten toe van rond 950 naar 2600.
Ik vergelijk dit alles met de voorgenomen miljardenbezuinigingen op het onderwijs. Daarbij wordt zoals bekend onder meer gekeken naar de middelen voor hb-programma’s. Weliswaar zijn er dankzij grote protestacties en druk vanuit de oppositie compromissen in de maak ten gunste van langstudeerboetes, wetenschappelijk onderzoek en lerarensalarissen, maar aan hoogbegaafdheid worden tot op dit moment weinig woorden vuil gemaakt. De indruk bestaat dat de coalitiepartijen een probleem hebben met alles wat ruikt naar talent en begaafdheid.
Onze leden hebben tijdens de laatste BPS-Verenigingsdag op 6 november 2024 stevige input aangereikt voor een brief aan de politiek. Deze brief is op 26 november 2024 verzonden aan onderwijsminister Eppo Bruins en staatssecretaris Mariëlle Paul, met een afschrift aan de leden van de Vaste Commissie voor Onderwijs van de Tweede Kamer. Hopelijk worden onze argumenten meegenomen in de discussie over wat de facto een verkeerd soort zuinigheid is en blijft.
Enkele leden kaarten op de Verenigingsdag het probleem aan van de opslagfinanciering. Voor van alles en nog wat regelt Den Haag aparte, al dan niet geoormerkte, opslagen op de lumpsum; in plaats van een ruimere lumpsum toe te kennen. Het lijkt mij zinvol daar nog eens een keer dieper op in te gaan. Misschien tijdens een bijeenkomst van het Platform Profielonderwijs? Onze vereniging is aangesloten bij dat platform en we treffen daar verschillende belangenorganisaties die qua financiering met dezelfde problemen kampen.
Marko Otten
Nieuw lid: OBS Brinkschool
De Vereniging BPS verwelkomt een nieuw aspirant-lid:
– OBS Brinkschool, Haren
Op dit moment heeft de vereniging in het primair onderwijs 30 (aspirant-)leden, in het voortgezet onderwijs zijn er 59 (aspirant-)leden.
Brief aan OCW: Investeer in hoogbegaafde leerlingen. Het betaalt zich terug!
Deze week bespreekt de Tweede Kamer de onderwijsbegroting. Een van de plannen van dit kabinet is om 4,7 miljoen te bezuinigen om onderwijs aan hb-leerlingen. De Vereniging Begaafdheidsprofielscholen doet een dringend beroep op de minister, de staatssecretaris en de Kamerleden om deze bezuinigingen niet door te laten gaan. Wij stuurden onderstaande brief.
20241125 – Brief aan ministerie en Tweede Kamer – reactie op bezuinigingen
‘Hb-kinderen zijn bij ons onderdeel van de groep’: hb-onderwijs op het Mozaïek
Basisschool Het Mozaïek gebruikt de Daltonprincipes om vorm je geven aan hun hb-onderwijs. Hoe spelen ze daarmee in op de specifieke behoeften van hoogbegaafde kinderen? Susette Seevinck is directeur van de school.
“We zijn een Daltonschool. Dat houdt in dat veel nadruk leggen op zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerken. We zijn een relatief kleine school met zo’n 110 leerlingen, en we hebben zowel combinatiegroepen als enkelvoudige groepen. Onze school is openbaar en we zijn een afspiegeling van de samenleving, met kinderen van verschillende achtergronden.”
Jullie gebruiken de Daltonprincipes als basis voor het begaafdheidsprofiel. Kun je daar meer over vertellen?
“Bij ons Daltononderwijs werken we met korte instructies, waarbij leerlingen die dat aankunnen zelf kunnen kiezen of ze deelnemen. Dit betekent dat kinderen die snel zijn in het verwerken van informatie minder uitleg nodig hebben, terwijl anderen de ruimte krijgen om vragen te stellen en extra uitleg te krijgen.
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak minder instructie nodig en kunnen zelfstandig aan de slag, maar het is belangrijk dat ze zich niet vervelen. Daarom creëren we ruimte voor hen om zelfstandig te werken aan opdrachten of projecten. Dit komt neer op een vorm van differentiatie die niet alleen in de methodes zit, maar vooral in de manier van werken. Leerkrachten hebben meer vrijheid om kinderen te begeleiden op de plekken waar ze het nodig hebben, zonder dat de hele klas dezelfde instructie hoeft te volgen.”
Hoe lang zijn jullie al bezig met het werken met hoogbegaafde kinderen?
“We zijn er al geruime tijd mee bezig, al voor ik hier zes jaar geleden begon. De school had een specialist voor hoogbegaafdheid en een zogenaamde plusklas voor de kinderen die extra uitdaging nodig hadden. Maar al snel merkten we dat deze aanpak niet ideaal was. Het werk dat kinderen in de plusklas deden, kreeg geen vervolg in de eigen klas. Wij vonden dat het onderwijs voor hoogbegaafde kinderen veel meer geïntegreerd moest worden in de reguliere klas.
We zijn daarom met het hele team gaan nadenken over hoe we kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong beter konden bedienen binnen de klas zelf. Dat was ook een vraag vanuit het bestuur: hou deze leerlingen zo lang mogelijk bij de groep.”
Wat zijn de voordelen van deze aanpak?
“Het grootste voordeel is dat we hoogbegaafde kinderen niet apart zetten, maar ze onderdeel laten zijn van de klas. Dit draagt bij aan inclusiviteit en zorgt ervoor dat de kinderen leren omgaan met andere kinderen, die misschien een andere manier van denken hebben of niet altijd even snel of slim zijn. Dat is een belangrijk aspect van het leven: leren dat niet iedereen hetzelfde denkt en dat je soms ook met mensen moet samenwerken die anders zijn.”
We merken ook dat ouders heel tevreden zijn over de manier waarop we hoogbegaafde kinderen in de klas begeleiden. Ouders zeggen dat hun kinderen zich hier veel meer op hun plek voelen dan op hun vorige scholen, waar ze vaak te maken hadden met systemen die minder flexibel waren of waar kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong te snel werden weggehaald uit de klas.
Hoe zorg je ervoor dat alle leraren hierin kunnen meegaan?
“Dat is absoluut een aandachtspunt. We investeren in de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten. Onze hb-specialist organiseert regelmatig een onderdeel op onze studiedagen. Zij denkt ook mee over het onderwijsaanbod en kijkt ook in de klas hoe het met de kinderen gaat. We hebben ook een intern begeleider die momenteel een opleiding tot hb-specialist volgt, zodat we intern meer kennis en expertise kunnen ontwikkelen.
Daarnaast is het voor ons belangrijk dat iedere leerkracht minimaal één keer per jaar een cursus of workshop volgt op het gebied van hoogbegaafdheid. Dit helpt om het bewustzijn binnen het team te vergroten en zorgt ervoor dat leerkrachten zich gesteund voelen bij het werken met hoogbegaafde kinderen. De cursussen die we volgen, worden vaak aangeboden door ons samenwerkingsverband.”
Hoe ziet een typische dag eruit voor een hoogbegaafde leerling op jullie school?
“De dag begint bij ons met een half uur geactiveerde inloop. Dit is een moment waarop kinderen zelfstandig aan werk kunnen gaan, maar het is ook de gelegenheid voor leerkrachten om extra uitleg te geven aan kinderen die dat nodig hebben. Voor onze hoogbegaafde leerlingen is dit moment ideaal. Zij kunnen dan bijvoorbeeld hun eigen project voortzetten of verder werken aan de verdiepende leerstof. Deze projecten kunnen variëren van onderzoeken tot creatieve projecten waarbij ze dingen zelf ontwerpen of maken. Ook is dit tenminste twee maal per week het moment van de dag dat zij begeleid worden door de leerkracht.
De hoogbegaafde leerlingen krijgen bij ons meer tijd voor keuzewerk, waarin ze zelf mogen bepalen hoe ze hun tijd indelen. Dit geeft hen de ruimte om eigen initiatieven te ontwikkelen en projecten na te streven die hen interesseren. Dit kan, omdat zij de reguliere lesstof in compacte vorm doorlopen”
Een ander belangrijk punt is dat we kinderen niet alleen inhoudelijk uitdagen, maar ook in hun vaardigheden. We zorgen ervoor dat ze leren omgaan met frustratie, met mislukking en dat ze uitgedaagd worden om nieuwe dingen te proberen, zelfs als ze niet altijd meteen succes hebben. Dit hoort bij het leerproces. We streven ernaar dat alle kinderen de leerkuil ervaren”.
Wat is een uitdaging in het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen?
“Het juiste evenwicht vinden tussen autonomie en begeleiding. Hoeveel vrijheid geef je een kind zonder dat het verdwaalt? En hoe zorg je ervoor dat kinderen niet in hun eigen wereld terechtkomen, maar dat ze ook leren samenwerken met andere kinderen en omgaan met verschillen?
Ik denk dat we altijd blijven zoeken naar manieren om het onderwijs voor deze kinderen nog beter af te stemmen op hun behoeften. We hebben nu een Denk- en Doe-Lab, waar kinderen werken aan verschillende projecten, maar we zouden dat graag verder willen ontwikkelen. Ook zou het fijn zijn als we meer mogelijkheden hebben om kinderen met gelijke interesses of ontwikkelingsvoorsprong vaker samen te brengen, zodat ze met elkaar kunnen sparren en van elkaar kunnen leren.
We hebben als team niet de overtuiging dat we alles al weten, we blijven met elkaar nadenken over hoe we het beter kunnen doen. Ik zie dat als een soort organisch proces. We zijn ook niet bang om nieuwe dingen uit te proberen en daarin met elkaar te leren. Het mooiste is als je kinderen ziet groeien, niet alleen in kennis, maar ook in zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen.”
Nieuw BPS-lid: De Toermalijn
De Vereniging BPS verwelkomt een nieuw aspirant-lid:
– De Toermalijn, Bavel
Op dit moment heeft de vereniging in het primair onderwijs 29 (aspirant-)leden, in het voortgezet onderwijs zijn er 59 (aspirant-)leden.
Onderzoek signalering hb: “de verschillen kunnen enorm zijn”
Twee op de honderd kinderen hebben een IQ boven de 130: zij zijn hoogbegaafd. Om het onderwijs voor deze kinderen beter passend te kunnen maken, is het belangrijk om te weten om welke kinderen het gaat, maar het signaleren van hoogbegaafdheid is niet altijd eenvoudig.
SCALIQ heeft, met betrokkenheid van de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, onderzoek gedaan naar de huidige staat van de signalering van cognitief sterke basisschoolleerlingen door leerkrachten en/of ouders, en naar welke variabelen daarop van invloed zijn.
Belangrijkste punten uit het onderzoek
- Uit de resultaten blijkt dat 48% van de kinderen met een zeer hoog IQ in beeld is bij zijn of haar leerkracht. Ook van de kinderen met een begaafd IQ is meer dan 40% in beeld. Meer dan de helft van de basisschoolkinderen met een zeer hoog IQ is nog niet gesignaleerd.
- Van de jongens met een zeer hoog IQ was meer dan de helft al gesignaleerd, terwijl bijna tweederde van de meisjes met een vergelijkbaar IQ nog niet in beeld was bij de leerkracht.
- Over het hele bereik van het onderzoek worden meer jongens dan meisjes gesignaleerd.
- Van de groep leerlingen met een IQ in de bovenste 5% was tweederde van de kinderen met een lage SES nog niet gesignaleerd als mogelijk (hoog)begaafd, terwijl dit bij de overige kinderen in deze groep iets minder dan de helft was. Kinderen die opgroeien in een kansarme omgeving, worden dus vaker onderschat door hun leerkracht dan kinderen die het thuis beter getroffen hebben.
- Kinderen met een Europese herkomst werden vaker gesignaleerd dan kinderen met een niet-westerse herkomst, en minder vaak dan kinderen met een herkomst uit Azië of Indonesië. Ook dit weer bij een gelijk IQ.
- Op wat voor soort school kinderen zitten heeft voor signalering door de leerkracht geen invloed. Leerkrachten op scholen met een hoge weging (dat zijn scholen met een relatief complexe leerlingpopulatie) zijn net zo goed in staat om (hoog)begaafde leerlingen te signaleren als leerkrachten op scholen met een lage weging.
Zit alles mee, kom je zeg maar uit een ‘7 vinkjes’ gezin en ben je zelf ook nog eens een jongen, dan is de kans dat je als hoogbegaafd kind (met een IQ van 130 of hoger) ook als zodanig gesignaleerd wordt door je leerkracht 60%. Zit echter alles tegen (ben je bijvoorbeeld een hoogbegaafd meisje dat is geboren in december in Turkije of Eritrea, spreek je de Nederlandse taal nog niet goed én groei je op in een kansarme omgeving) dan is die kans maar 15%.
Lees verder
- Het volledige onderzoek en alle resultaten staan beschreven in het uitgebreide onderzoeksverslag. Hieronder
We zoeken een secretaris bij de Collegiale Visitatiecommissie
Wil jij een cruciale rol spelen in het waarborgen van de kwaliteit van begaafdheidsprofielscholen in Nederland? Ben je georganiseerd, communicatief sterk en heb je een scherp oog voor detail? Dan is de functie van secretaris bij de Collegiale Visitatiecommissie van de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen iets voor jou!
Over de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen
Onze vereniging zet zich in voor de ondersteuning en ontwikkeling van scholen die zich richten op de specifieke behoeften van begaafde leerlingen. Door middel van collegiale visitaties bewaken we de hoge standaarden van deze scholen en zorgen we voor voortdurende kwaliteitsverbetering.
Jouw rol als Secretaris
Als secretaris van de Collegiale Visitatiecommissie heb jij een sleutelpositie binnen het visitatieproces. Je zorgt ervoor dat de communicatie en verslaglegging rondom de visitaties soepel en professioneel verlopen. Jouw gestructureerde aanpak en nauwkeurigheid dragen bij aan het succes van onze visitaties en de verbetering van het onderwijs aan begaafde leerlingen.
Wat ga je doen?
- Voorbereiding van visitaties: Je plant tijdig een voorbesprekingsbijeenkomst van ten minste een dagdeel voor de visitatiecommissie (vc) en zorgt ervoor dat de datum en digitale vergaderlink bij alle leden van de vc bekend zijn.
- Verslaglegging: Binnen een week na de voorbespreking stel je een kort werkverslag op en stuur je dit naar de voorzitter voor goedkeuring. Na akkoord verstuur je het werkverslag naar alle commissieleden en verwerk je eventuele aanvullende opmerkingen.
- Informatie noteren: Tijdens de visitatie noteer je belangrijke informatie die later in het verslag wordt verwerkt.
- Opstellen conceptverslag: Binnen twee weken na de visitatie stel je een conceptvisitatieverslag op volgens het aangeleverde format en stuur je dit naar de voorzitter. Na goedkeuring verstuur je het verslag naar de commissieleden en verwerk je eventuele feedback.
- Definitief verslag: Je stuurt het definitieve visitatieverslag, inclusief het advies aan het bestuur en eventueel commentaar van de gevisiteerde school, naar het BPS-secretariaat. Jij zorgt ervoor dat het commentaar van de school correct en herkenbaar wordt opgenomen en dat eventuele feitelijke onjuistheden worden verbeterd.
- Communicatie: Je houdt het BPS-secretariaat op de hoogte van de voortgang en informeert de leden van de vc over de uiteindelijke rapportage en adviezen.
Wie zoeken wij?
Wij zoeken een nauwkeurige en betrokken professional met uitstekende organisatorische vaardigheden. Je hebt ervaring met verslaglegging, bent communicatief sterk en kunt zowel zelfstandig als in teamverband werken. Affiniteit met het onderwijs en specifiek met begaafdheid is een pré.
Wat bieden wij?
Een betekenisvolle en verantwoordelijke functie binnen een betrokken en deskundig team. Als secretaris speel je een centrale rol in het visitatieproces en draag je direct bij aan de kwaliteit en ontwikkeling van begaafdheidsprofielscholen in Nederland.
Interesse?
Wil jij bijdragen aan de toekomst van begaafdheidsprofielscholen? Stuur dan je motivatie en cv naar Ninette Verheul via info@begaafdheidsprofielscholen.nl. We kijken uit naar jouw sollicitatie!
We zoeken een bestuurslid Vereniging Begaafdheidsprofielscholen PO/VO
Wil jij bijdragen aan het vormgeven van de toekomst voor begaafde leerlingen in Nederland? Heb je een passie voor onderwijs en wil je een sleutelrol spelen in de ontwikkeling en verspreiding van begaafdheidsprofielscholen? Dan is deze bestuursfunctie bij de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen iets voor jou!
Over de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen
Onze vereniging staat aan de basis van de ontwikkeling en ondersteuning van begaafdheidsprofielscholen in Nederland. Wij streven naar een breed verspreid netwerk van scholen die kwalitatief hoogwaardig onderwijs bieden aan begaafde leerlingen. Door samenwerking, innovatie en het delen van expertise werken we aan het versterken van het onderwijs voor deze doelgroep.
Wat ga je doen als bestuurslid PO/VO?
Als bestuurslid ben jij een drijvende kracht binnen onze vereniging. Je hebt een breed scala aan verantwoordelijkheden die bijdragen aan de groei en kwaliteit van ons netwerk:
- Besturen en vertegenwoordigen: Je bestuurt en vertegenwoordigt de vereniging, waarbij je een duidelijke visie uitdraagt.
- Kwaliteitsverbetering: Je werkt actief aan de kwaliteitsverbetering en borging van onze scholen, waarbij je innovatieve richtpunten en kwaliteitscriteria ontwikkelt.
- Netwerkuitbreiding: Je zet je in voor een goede spreiding van begaafdheidsprofielscholen over heel Nederland en zorgt ervoor dat nieuwe scholen op een heldere manier worden gekwalificeerd.
- Samenwerking bevorderen: Je stimuleert de onderlinge samenwerking en afstemming binnen de vereniging, zodat we samen sterker staan.
- Belangenbehartiging: Je behartigt de belangen van onze scholen bij overheden en andere relevante organisaties en onderhoudt belangrijke contacten.
Concrete taken
- Vergaderingen en overleg: Je levert input vanuit jouw expertise, bereidt overleggen voor en voert de daaruit voortvloeiende werkzaamheden uit.
- Visitatievoorzitter: Je fungeert als voorzitter van een visitatie (bij voorkeur bij het onderwijs waar je ervaring in hebt), waarbij je het gehele proces begeleidt van begin tot eind.
- Kennismakingsgesprekken: Je voert kennismakingsgesprekken met aspirant-leden PO/VO en bezoekt scholen op aanvraag.
- Werkgroepen en aandachtsgebieden: Je hebt één of meerdere specifieke aandachtsgebieden binnen het bestuur en/of stuurt een werkgroep aan.
Wie zoeken wij?
Wij zoeken een gepassioneerde en betrokken professional met ervaring in het onderwijs, bij voorkeur met affiniteit of ervaring met begaafdheidsprofielscholen. Je bent een verbinder, hebt een strategische blik en bent in staat om zowel zelfstandig als in teamverband te werken. Je ziet het als een uitdaging om de belangen van onze vereniging en scholen op de kaart te zetten en verder te ontwikkelen.
Wat bieden wij?
Een uitdagende en invloedrijke bestuursfunctie binnen een dynamische vereniging die zich inzet voor een belangrijke onderwijsdoelgroep. Je krijgt de kans om actief bij te dragen aan de ontwikkeling van begaafdheidsprofielscholen en daarmee het onderwijslandschap in Nederland te verrijken.
Interesse?
Zie jij jezelf als de nieuwe motor achter onze vereniging? Stuur dan je motivatie en cv naar Marko Otten via info@begaafdheidsprofielscholen.nl. We kijken uit naar jouw bijdrage aan de toekomst van begaafdheidsprofielscholen in Nederland!
Column #14 Marko Otten: Een nieuw schooljaar
Het nieuwe schooljaar ligt blozend voor ons te zonnen op het septemberstrand. De scholen openen al gauw de koeltas om er verse jaarplannen uit te halen. Ze ruiken goed want voor de vakantie hebben de collega’s ze lekker klaargemaakt en ingepakt in vershoudfolie. Ook in de vereniging Begaafdheidsprofielscholen zullen we het een en ander uitpakken in 24-25. En daar hebben we zin in. Als we vooruitkijken, zien we aan de horizon weer onze verenigingsdagen verschijnen: een mooie visitatiestudiedag, geanimeerde ledenvergaderingen en het derde voorjaarsseminar van BPS.
Dit wordt het tweede volle schooljaar van ons BPS Beleidsplan 2023-2026. Vlak voor de vakantie hebben enkele bestuurders de beleidspunten gecheckt. Wat is er van dat plan al in werking gesteld? Best veel. En vooral, wat staat er dan op de rol voor 24-25. Enkele voorbeelden bij wijze van smaakmakers. Dit jaar leggen we actiever contact met de samenwerkingsverbanden waaraan onze leden verbonden zijn. Hierdoor ontstaat meer naamsbekendheid en een opschaling van onze know how. Het onderwerp bestuurlijke vernieuwing – noem het een verdere professionaliseringsslag binnen BPS – komt aan de orde op een heidag in het voorjaar. Hoe kan de vereniging de slagkracht van het bestuur en van de BPS-academie vergroten; zo mogelijk in samenwerking met een kring van actieve leden. Ook de bestuurlijke ondersteuning nemen we onder de loep. Die is al goed, maar misschien kan die nog effectiever? We kijken naar het ambtelijk secretariaat, de ict (o.m. in 24-25 de transitie van Dropbox naar een Teams-omgeving), de boekhouding en communicatie & media.
Op de scholen zelf is er dit jaar voor het eerst de optie om bij visitaties – naast de 8 code-elementen – schoolspecifieke criteria op te voeren die te maken kunnen hebben met de sterke kanten van de hb-aanpak, de ambities van de school op hb-gebied en bijzondere uitkomsten of resultaten van het eigen hb-beleid.
Ondertussen bericht de Regio Zuid dat het komend jaar het primair onderwijs meer en beter aandacht krijgt. Onder meer via nieuwe dimensies in de intervisieprogramma’s. We hopen dat met de nieuwe regio-indeling die van kracht is geworden, elders dit voorbeeld navolging vindt. BPS-Regio Zuid is van plan om met name bij de PO-intervisie ook collega’s van begaafdheidsprofielscholen in andere regio’s te betrekken.
Wat de aan ons toevertrouwde hb-leerlingen betreft, streven we volgend jaar opnieuw naar een klaterende BPS-Leerlingenconferentie. Maar mag ik van deze gelegenheid gebruik maken om al onze leden op te roepen even mee te denken?
De vraag is namelijk: hoe kunnen wij deze jaarlijkse conferentie op het juiste ambitieniveau blijven aanbieden? De leerlingenconferentie biedt een keuzemenu van colleges en workshops op hoog academisch niveau gegeven door hoogleraren, politici en ondernemers. Onze leerlingen genieten van het samenzijn in de peergroup en van de onderdompeling in voor hen nieuwe kennisgebieden. De onderwerpen variëren enorm, al ligt er in de praktijk een zwaar accent bij exacte wetenschappen en high end technology. Toch worden economie, geschiedenis, sociologie, politicologie en duurzame ecologie niet overgeslagen.
Uiteraard willen wij per leerling graag een betaalbare ticketprijs aanbieden, terwijl zoals bekend aansprekende accommodaties, faciliteiten en puberbestendige catering inmiddels een fortuin kosten. Voor de sprekers is er een vergoeding die minimaal de reiskosten omvat en vaak meer. Hoe dan ook, het gat in de conferentiebegroting zien we ieder jaar groeien en de vereniging kan uit de contributiemiddelen slechts bescheiden bijdragen. Dus denken we aan sponsoring en subsidies. Er komt een mooi bidbook aan. Maar wie willen en kunnen ons daarbij helpen? Heb je ideeën, connecties of een netwerk dat ons kan helpen, stuur een mail naar martijn@bureauq.nl.
Het is goed om de eerste column van 24-25 af te sluiten met iedereen, namens alle BPS-bestuurders en -medewerkers, een prachtig en geslaagd begaafdheidsprofieljaar toe te wensen.
Marko Otten
Publicatie dubbel bijzondere leerlingen
Het Kenniscentrum Hoogbegaafdheid heeft een nieuwe publicatie uit, met als centrale thema ‘Dubbel bijzondere leerlingen’.
Dubbel bijzondere leerlingen zijn de afgelopen tien jaar in toenemende mate in de belangstelling komen te staan. Het zijn kinderen wier gedrag niet altijd eenvoudig te verstaan is. Dat we het gedrag van deze leerlingen soms moeilijk kunnen verstaan komt niet doordat deze leerlingen moeilijk zijn. Onze moeite om hen goed te verstaan heeft als oorzaak dat we zelf vaak nog zoekend zijn naar informatie over de achtergronden van dit gedrag en de kansen om passende interventies te ontwikkelen. Onze eigen handelingsverlegenheid zegt dus minstens even veel over de uitdaging om voor deze leerlingen tot passend onderwijs te komen als de kenmerken van de leerling voor wie we dat passende onderwijs willen vormgeven.
De auteurs van de brochuretekst (Marielle Wittelings, Mare van Hooijdonk, Marjolijn van Weerdenburg, Anouke Bakx en Lianne Hoogeveen) maken duidelijk dat deze dubbel bijzondere leerlingen niet altijd eenvoudig te herkennen zijn en drukken de lezer daarom op het hart voorzichtig te zijn met een (te snel) oordeel of label. Evelien Okkinga geeft tips over hoogbegaafde leerlingen met ADHD, ASS, dyslexie en dyscalculie. We sluiten de brochure af met twee interviews. Specialist Charlotte Boon vertelt over hoe lastig het is om dubbel bijzonder leerlingen te herkennen en specialist Karin Bikker over goed kijken en denken in oplossingen.
Deze multimediale brochure bevat weer vele interessante video’s. Martin van Rooij interviewde Margriet Smit (gespecialiseerd in psychodiagnostiek), Marijke van der Pal (moeder van twee hoogbegaafde dochters), Patricia Versnel (begeleider onderwijs bij een samenwerkingsverband), Ron Gram (school- en leerlingbegeleider) en Tamara Catsburg (HB-coördinator en begeleider) over verschillende invalshoeken van het thema dubbel bijzondere leerlingen. De deepdives zijn deze keer gemaakt door Annemieke Weterings-Helmons. Ze gaat in op twee thema’s: het ontwikkelen van maatwerkinterventies en het risico van misdiagnoses als er in een eerder stadium van interventies misdidactiek heeft plaatsgevonden.