Actueel

  • 29 november 2019

    Artikel Waarom een nieuwe gedragscode voor de vereniging?

    Lees meer…

  • 19 november 2019

    Nieuwe gedragscode BPS

    Lees meer…

  • 5 november 2019

    Subsidieregeling begaafde leerlingen

    Lees meer…

  • 7 oktober 2019

    Column #17 – Wat mogen ouders van een BP-school verwachten?

    Lees meer…

  • 7 oktober 2019

    Artikel Uitgaan van het positieve. Waarderend visiteren bij BPS

    Lees meer…

Zuider Gymnasium

“TE IPSUM SUPERA! (overtref jezelf)”

Contactgegevens
Adres: Grift 30 3075 SB Rotterdam / website / Facebook

Over de school
Wij zijn er speciaal voor de (aller)slimste leerlingen en dagen hen uit op de manier die bij hen past. Leerlingen kunnen bij ons hun eigen unieke leerroute volgen en worden daarbij intensief begeleid. Zo bieden we vakoverstijgende projecten aan, bijvoorbeeld het ruimtevaartproject en verrijkingsmodules op het gebied van filosofie, psychologie en toneel. Leerlingen kunnen extra vakken kiezen of vakken op universitair niveau volgen. Eindexamen doen kan bij ons voor een of meerdere vakken al in de vierde of vijfde klas.

Onderwijsvisie
Algemeen en voor meer- en hoogbegaafden in het bijzonder​: Leren is niet meer zoals het altijd was: het kennisnemen van “alles wat er te weten valt”. De nadruk is in de afgelopen eeuw geleidelijk verschoven van de inhoud naar het proces van leren en de focus is komen te liggen op het investeren in jezelf, in je eigen ontwikkeling. Op veel hbo’s en universiteiten is het kunnen tonen van een middelbareschooldiploma dan ook niet meer genoeg om toegelaten te worden. Op het Zuider Gymnasium vinden we daarom dat de leerling vanaf de eerste schooldag moet beseffen dat hij/zij zelfsturend is in zijn eigen ontwikkeling. Wij zijn ervan overtuigd dat de hoogbegaafde leerling, met al zijn talent en potentie, alleen dan optimaal tot bloei kan komen. De persoonlijke ontwikkeling van de leerling, zowel op didactisch als op pedagogisch vlak, staat op onze school voorop. Op het Zuider Gymnasium proberen we als het ware een zaadje te planten dat voor de rest van het leven kan groeien.

Good practice(s)
10-14-onderwijs voor hoogbegaafden.

Kritische succesfactoren
Natuurlijk het beschikken over ruime expertise in de school, voldoende mogelijkheden om het uitdagend aanbod te faciliteren, zoals begeleidende docenten en materialen, maar ook is het nodig dat leerlingen beschikken over een goede basis aan schoolse vaardigheden om een goede start en kans van slagen te kunnen hebben bij ons op het voortgezet onderwijs.

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement