Actueel

  • 6 juni 2019

    Column #16 – Werken vernieuwende scholen echt zonder doel?

    Lees meer…

  • 22 mei 2019

    Talentstimuleren.nl: 8+ voor begaafde leerlingen in de Noordoostpolder

    Lees meer…

  • 20 april 2019

    Veel aanvragen subsidie voor begaafde leerlingen

    Lees meer…

  • 27 maart 2019

    Artikel De doorlopende leerlijn op de basisschool

    Lees meer…

  • 27 maart 2019

    Eckartcollege: pilot uitval/thuiszitters

    Lees meer…

Corderius College

“RUIMTE VOOR TALENT”

Contactgegevens
Lambert Heijnricsstraat 23, 3817 ER Amersfoort / Website

Over de school
Het Corderius College herbergt ruim 1700 leerlingen maar ademt de sfeer van kleinschaligheid. De deuren van de directie staan altijd open en die openheid vindt men terug in de hele school. Heeft iemand een goed idee? Dan is daar ruimte voor. Een grote school biedt veel mogelijkheden. Dat geldt voor leerlingen en docenten.

Onderwijsvisie
Leerlingen willen graag leren. Ze willen graag groeien. Het Corderius streeft daarom vooral naar het geven van ruimte: dan worden leerlingen enthousiast. Het Corderius geeft ook richting: dan behalen leerlingen hun doelen ook echt. In dat traject zijn mentor en ouders belangrijke spelers. Lopen leerlingen toch vast? Dan wordt er gezocht naar oorzaken en oplossingen. Die kunnen zowel aan de kant van de leerling als aan de kant van de school liggen.

Good Practice: Masterclassdag
Leerlingen doen het reguliere vwo-onderwijsprogramma in vier dagen en werken de gewonnen dag met een vaste begeleider aan projecten rondom ‘dingen die je later kunt doen.’ Denk aan: architectuur, elektrotechniek, design, lasersnijden, filmproductie, robotica, 3D-printen, verhalen schrijven, programmeren, beeldende kunst, etc. De inhoud wordt verzorgd externe experts.

Good Practice: Talentpas
Hoogbegaafde leerlingen kunnen met een talentpas in overleg met een coach reguliere lesuren gebruiken voor projecten op alpha-, beta- of gammagebied. Leerlingen kunnen zelf een project opzetten of deelnemen aan bestaande projecten: Arduinoprogrammeren, taalkunde, technisch ontwerpen, literair vertalen, etc.

Kritische succesfactoren
– Meer dan de helft van het lesgevend personeel heeft recentelijk een vierdaagse training rondom hoogbegaafdheid van Novilo gevolgd. Dit geeft veel begrip voor beleid ten gunste van hoogbegaafde leerlingen.
– De aandacht voor executieve functies geeft docenten en mentoren betere handvatten om vastlopende hoogbegaafde leerlingen op weg te helpen.
– De omvang van de school maakt het mogelijk veel bijzondere examenvakken aan te bieden, zoals: Chinees, Spaans, muziek, kunst, filosofie en wiskunde D.

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement