Actueel

  • 19 oktober 2020

    Nieuwe school: RSG De Borgen – Lindenborg/Woldborg

    Lees meer…

  • 2 oktober 2020

    SEO-rapport: Langetermijneffecten van plusklassen

    Lees meer…

  • 29 september 2020

    Het bestuur #2: Harrie van Steen

    Lees meer…

  • 14 september 2020

    Wij zoeken een nieuwe voorzitter voor de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen!

    Lees meer…

  • 26 augustus 2020

    NPO3 – Ik durf het bijna niet te vragen: hoogbegaafden

    Lees meer…

Corderius College

“RUIMTE VOOR TALENT”

Contactgegevens
De Ganskuijl 105  3817 EZ Amersfoort/ Website

Over de school
Het Corderius College herbergt ruim 1700 leerlingen maar ademt de sfeer van kleinschaligheid. De deuren van de directie staan altijd open en die openheid vindt men terug in de hele school. Heeft iemand een goed idee? Dan is daar ruimte voor. Een grote school biedt veel mogelijkheden. Dat geldt voor leerlingen en docenten.

Onderwijsvisie
Leerlingen willen graag leren. Ze willen graag groeien. Het Corderius streeft daarom vooral naar het geven van ruimte: dan worden leerlingen enthousiast. Het Corderius geeft ook richting: dan behalen leerlingen hun doelen ook echt. In dat traject zijn mentor en ouders belangrijke spelers. Lopen leerlingen toch vast? Dan wordt er gezocht naar oorzaken en oplossingen. Die kunnen zowel aan de kant van de leerling als aan de kant van de school liggen.

Good Practice: Masterclassdag
Leerlingen doen het reguliere vwo-onderwijsprogramma in vier dagen en werken de gewonnen dag met een vaste begeleider aan projecten rondom ‘dingen die je later kunt doen.’ Denk aan: architectuur, elektrotechniek, design, lasersnijden, filmproductie, robotica, 3D-printen, verhalen schrijven, programmeren, beeldende kunst, etc. De inhoud wordt verzorgd externe experts.

Good Practice: Scalapas

Voor leerlingen die meer kunnen en meer willen is er de Scalapas: in overleg kunnen zij reguliere lessen gebruiken voor projecten op alfa-, bèta- of gammagebied. Leerlingen kunnen kiezen voor een eigen project of deelnemen aan bestaande activiteiten: Arduinoprogrammeren, taalkunde, technisch ontwerpen, literair vertalen et cetera. Inmiddels maken leerlingen binnen alle afdelingen – mavo, havo, vwo – gebruik van de Scalapas.

Good Practice: Lesgeven op de basisschool / peer2peer teaching
Als extra activiteit kunnen leerlingen ervoor kiezen om 2 of 3 ochtenden les te geven op de basisschool. Zij kiezen zelf een onderwerp, formuleren leerdoelen en maken een lesplan. Onderwerpen die aan bod zijn gekomen zijn bijvoorbeeld Latijn, Chinees, de Japanse (eet)cultuur, Griekse mythen en Azië in de Middeleeuwen. Doelgroep voor de lessen zijn ‘plus-leerlingen’ van BPS-scholen in de omgeving.
Leerlingen van het Corderius én leerlingen uit het primair onderwijs genieten van deze vorm van kennisoverdracht.

Kritische succesfactoren
– Alle docenten die lesgeven in het VWO-gebied volgen een interne training rond executieve functies, meer- en hoogbegaafdheid. Jaarlijks is er voor deze docenten aan het begin van de cursus bovendien een ‘opfrismoment’ om een aantal belangrijke principes nog eens extra onder de aandacht te brengen. Dit geeft veel begrip voor beleid ten gunste van hoogbegaafde leerlingen.
– De aandacht voor executieve functies geeft docenten en mentoren betere handvatten om vastlopende hoogbegaafde leerlingen op weg te helpen.
– De omvang van de school maakt het mogelijk veel bijzondere examenvakken aan te bieden, zoals: Chinees, Spaans, muziek, kunst, filosofie en wiskunde D.

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement