Actueel

  • 19 oktober 2020

    Nieuwe school: RSG De Borgen – Lindenborg/Woldborg

    Lees meer…

  • 2 oktober 2020

    SEO-rapport: Langetermijneffecten van plusklassen

    Lees meer…

  • 29 september 2020

    Het bestuur #2: Harrie van Steen

    Lees meer…

  • 14 september 2020

    Wij zoeken een nieuwe voorzitter voor de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen!

    Lees meer…

  • 26 augustus 2020

    NPO3 – Ik durf het bijna niet te vragen: hoogbegaafden

    Lees meer…

Prins Florisschool

“STRALEND SAMEN SPELEN, LEREN EN GROEIEN”

Contactgegevens
Adres: Hazerswoudestraat 250, 2729 CN Zoetermeer / website

Over de school
De Prins Florisschool is een fijne, kleurrijke, eigentijdse en ambitieuze school in Zoetermeer. Er zitten bijna 500 leerlingen op onze school waar oog is voor de unieke talenten van ieder kind. Een school waar kinderen alle kansen en mogelijkheden krijgen.
Op de Prins Florisschool gaan we uit van de overeenkomsten tussen mensen. Iedereen is anders en je mag trots zijn op wie je bent. De kinderen voelen zich betrokken en veilig.
Op de Prins Florisschool besteden we in alle groepen veel aandacht aan samen werken en leren. Als kinderen vanaf de basisschool goed leren samenwerken, zullen ze dat in de toekomst ook blijven doen. We betrekken ouders graag bij ons onderwijs. Samen delen we de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van onze kinderen.

Onderwijsvisie
De visie van de Prins Florisschool is: ‘Wij gaan uit van de gedachte dat ieder kind uniek is. Dit zien we terug in de verschillende karakters van de kinderen, de wijze waarop ze leren en hoe ze omgaan met anderen.’

De missie van de Prins Florisschool is “Stralend samen spelen, leren en groeien”,  met betrekking tot cognitief getalenteerde kinderen is dit ook nog: “Met plezier uitblinken”. Ieder kind verdient een zo persoonlijk mogelijke aanpak. Alle kinderen hebben recht op schoolsucces. Wij bieden cognitief getalenteerde kinderen de ruimte om hun persoonlijke mogelijkheden te ontdekken en te ontwikkelen, zodat potentie kan worden omgezet in prestaties.

Good Practice

De Prins Florisschool verzorgt een extra aanbod voor de meer- en hoogbegaafde leerling van groep 1 tot en met 8. Dit aanbod valt onder de term ‘Breinwerk’. Leerlingen werken minimaal 1 uur in de week aan een project. De leerlingen worden hierbij ondersteunt door een talentbegeleider (om de week buiten de klas) en door de leerkracht (om de week in de klas). Er zijn momenteel twee klassen waarin het Breinwerk-project geheel binnen de klas wordt gefaciliteerd. Voor de Breinwerk-projecten worden verschillende methoden en middelen gebruikt.

Naast Breinwerk hebben we  op school een voorziening voor meer- en hoogbegaafde leerlingen met een specifieke hulpvraag: Denkwijs Onderbouw. Denkwijs is voor leerlingen van groep 1 tot en met 4 van de Unicoz Onderwijsgroep, waar de Prins Florisschool onderdeel van is. Leerlingen werken hier aan hun specifieke onderwijsbehoefte. Ze worden  onder meer geholpen met plannen, samenwerken, doorzetten en concentreren. Kinderen werken wekelijks zelfstandig en  samen aan opdrachten. Ze leren onderzoeken, reflecteren en evalueren, op hun eigen niveau.

Kritische succesfactoren

De Prins Florisschool heeft meerdere collega’s die de opleiding talentbegeleider hebben volbracht en kennis hebben van de theorie en de praktijk. Zij coachen de overige leerkrachten, zetten het beleid uit en organiseren scholing voor het team. Ze bewaken en borgen de kwaliteit van het onderwijs aan deze leerlingen. Daarnaast delen drie van deze leerkrachten hun expertise op andere scholen binnen de Unicoz Onderwijsgroep door deze scholen te begeleiden bij het vormen van beleid, het begeleiden van de leerkrachten en of leerlingen en door het geven van trainingen.

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement