Actueel

  • 5 november 2019

    Subsidieregeling begaafde leerlingen

    Lees meer…

  • 7 oktober 2019

    Column #17 – Wat mogen ouders van een BP-school verwachten?

    Lees meer…

  • 7 oktober 2019

    Artikel Uitgaan van het positieve. Waarderend visiteren bij BPS

    Lees meer…

  • 7 oktober 2019

    Artikel Stand van zaken regeling begaafde leerlingen po en vo

    Lees meer…

  • 3 oktober 2019

    18e ECHA-conferentie in Nederland

    Lees meer…

Carmelcollege locatie Antioniuscollege

“WHERE THE MAGIC IS”

Contactgegevens
John Mottstraat 2-4, 2806 HP Gouda / website

Motto
Op school kom je in contact met leeftijdgenoten en ontwikkelingsgelijken en dat is zeker in de leeftijdscategorie tussen 12 en 18 jaar erg belangrijk. Het is de fase waarin de leerling zich richt op de peergroup en zich wat meer losmaakt van thuis. Leerlingen experimenteren met gedrag, leren zichzelf kennen en ontwikkelen hun identiteit. Erbij horen is wezenlijk en dit erbij horen kan voor de groep hoogbegaafde leerlingen worden gestimuleerd door maximaal uitgedaagd te worden. Ze maken dan net als hun peers de gewone leerervaringen mee, – een basis voor dit onderwijs. We willen graag dat leerlingen zich gezien en gehoord voelen en maken tijd vrij om in gesprek te zijn met elkaar; met je tutor, je docenten en met de hoogbegaafdencoach.

Over de school
Op het Antonius doe je havo of vwo (atheneum of gymnasium): in het Nederlands, of in het Engels op ons TTO. Houd je van techniek, onderzoeken en ontwerpen dan kies je voor het Technasium. Wil je veel uitproberen, ontdekken en meemaken dan ga je voor Breed.

TTO
Kies je voor TTO dan ga je op uitwisseling, je e-mailt met leeftijdgenoten wereldwijd, speelt Engels theater en nog veel meer. Op het vwo doe je ook mee aan het Pre University Programme: Global Perspectives and Research (GPR). Op de havo haal je je Cambridge certificate voor Engels, op het vwo het internationaal erkende International Baccalaureate (IB)-certificate.

Gymnasium

Gymnasium en Technasium kun je op het Antonius op een unieke manier combineren. Je werkt aan uitdagende projecten met technisch-gymnasiale onderwerpen, zoals: het ontwerpen van decors voor klassieke toneelstukken, klassieke architectuur, technische en filosofische concepten uit de oudheid vertalen naar het heden en nog veel meer. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor de combinatie van gymnasium met TTO of Breed. Ook dan maak je in de brugklas kennis met Latijn en de wereld van Romeinen en Grieken.

Technasium

Wat doet een luchtverkeersleider, architect, sterrenkundige, bioloog, civiel ingenieur? Je ontdekt het op het Technasium terwijl je heel praktisch bezig bent met techniek en technologie, op havo, atheneum en gymnasium. Tijdens de Onderzoek & Ontwerpen (O&O)-projecten ben je bezig in de werkplaats, neem je kijkjes in de praktijk en zoek je met de echte opdrachtgever en je projectteam naar oplossingen voor kleine en grote problemen.

Havo/vwo Breed

Op havo, atheneum of gymnasium Breed heb je veel meer mogelijkheden dan op andere scholen. Bij de praktische BMO (Brede Maatschappelijke Oriëntatie)-projecten in klas 2 en 3 ga je bijvoorbeeld: grenzeloos ondernemen, verdiep je je in levensvragen, doe je aan mediamanagement en werk je in de buurtacademie. Daarnaast doe je misschien extra Frans, Duits of Cambridge Engels, ga je On Stage (theaterklas), discussieer je, of maak en sample je muziek in onze prachtige muziekstudio’s. Op havo/vwo Breed werk je op je eigen niveau en leer je veel vaardigheden.

Versneld doorlopen

Voor alle richtingen geldt dat het gewone/verplichte curriculum compact en versneld kan worden doorlopen. In de vrijgekomen tijd is er ruimte voor andere vakken en andersoortige activiteiten. De school biedt een breed en interessant onderwijsprogramma, waarin de leerling een keuze heeft. Denk hierbij aan de MMM”s (More Magic Moments) in het eerste leerjaar waarbij leerlingen kunnen kiezen uit een breed aanbod: sport&move, media&games, technical skills, art&design, music&sampling, skills&personal development. Het aanbod kan, naast het verplichte deel, voor elke leerling vastliggen maar ook individueel worden bepaald.

Coaching (hoog)begaafden

Meer of hoogbegaafd kun je zijn op het vwo én op de havo. Met jou en je ouders ontwerpen we je individuele leerroute. Onze speciale hoogbegaafdencoach begeleidt, steunt en stimuleert je, zo nodig elke week. De mogelijkheden voor jouw route zijn groot. Je gaat bijvoorbeeld extra vakken doen, twee leerjaren tegelijk doen, vakken in een hogere klas meedraaien of internationale examens doen (Delf, Cambridge, Goethe).

Onderwijsvisie
Wij weten dat de hoogbegaafde leerling graag “top down” en “deep wil level” leren, met andere woorden: vanuit een geheel, een overzicht, een complex probleem starten en alle kennis die nodig is, onderweg tegenkomen en eigen maken. Die weg wil hij ook voor een groot gedeelte zelf invullen, er moet ruimte zijn om creatief te denken en de zaken creatief aan te pakken. Dat betekent dat er altijd meerdere oplossingen zijn, dat er verrassende en soms onmogelijke oplossingen verkend en geprobeerd worden. Hij wil graag werken vanuit echte problemen of echt complexe zaken. Daarnaast is hij breed geïnteresseerd en vaak ook breed getalenteerd (kunst, sport, ondernemen, techniek et cetera). Het “normale” aanbod van vakken is vaak onvoldoende, er is zoveel meer te leren!
Daarom bieden wij een programma op maat: Wil je graag werken aan bijvoorbeeld gamedesign, sterrenkunde of historisch onderzoek, dan zoeken wij een manier om jou op weg te helpen.

Kritische succesfactoren
– Een intensieve en persoonlijke begeleiding van deze leerlingen door de hoogbegaafdencoach, in nauwe samenwerking met de docenten, tutoren en de zorgcoördinator.
– Docenten die bereid en in staat zijn om – met het verplichte curriculum in hun achterhoofd – maatwerk trajecten te ontwerpen, of toe te staan voor individuele leerlingen of groepen
– Volledig, zorgvuldig en gedisciplineerd administreren in het LVS wat de afspraken en resultaten zijn met betrekking tot de maatwerktrajecten
– Bewustwording bij docenten en een voortdurend toenemende handelingsbekwaamheid om passend onderwijs te bieden; intensieve coaching on the job van docenten en onderwijs assistenten.
– Een gemotiveerde werkgroep (iedere sectie vertegenwoordigd) die zorgt voor de transfer binnen de sectie (vakinhoudelijk en didactisch).

Good practice(s)
We begeleiden ongeveer 80 hoogbegaafde leerlingen per jaar. Van klas 1 tot en met 6. De ene leerling werkt bijvoorbeeld extra aan de vakken wiskunde en natuurkunde en doet hier in 5 vwo al examen in. Een andere leerling volgt binnen zijn eigen lesgroep het toparrangement en wordt hierin voldoende uitgedaagd. Sommige leerlingen vragen een intensievere begeleiding van de hoogbegaafdencoach, zij komen wekelijks of tweewekelijks langs voor een coachgesprek.

Werken aan de MMM’s biedt de hoogbegaafde leerling de mogelijkheid om buiten het curriculum om te werken aan interessante thema’s. Het is tevens een plek waarop de hoogbegaafde leerlingen elkaar ontmoeten. Een goed voorbeeld hiervan is de MMM Robotica.

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement