Actueel

  • 30 juni 2020

    Column # 21 – Een nieuwe stichting: NTCN

    Lees meer…

  • 30 juni 2020

    Het bestuur #1: Tamara van Catsburg

    Lees meer…

  • 25 juni 2020

    Artikel ‘Rubrics in hb-onderwijs van het Bataafs Lyceum’

    Lees meer…

  • 25 juni 2020

    Artikel ‘Hebben hb-leerlingen baat bij onderwijs op afstand?’

    Lees meer…

  • 25 juni 2020

    Opbrengsten NTCN-bijeenkomst over drop-outs & Begaafdheid

    Lees meer…

Obs Joseph Haydn

“GOED IN DE BASIS, BREED IN DE ONTWIKKELING

Contactgegevens
Haydnlaan 102, 9722 CL Groningen / website

Over de school
Obs Joseph Haydn is een openbare basisschool met ongeveer 640 leerlingen. Onze school heeft vier locaties op korte afstand van elkaar. Wij creëren een krachtige leeromgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen tot sterke sociale burgers, die staan voor een duurzame, rechtvaardige en democratische samenleving, waarin iedereen een passende, actieve rol inneemt. We werken vanuit een vijftal pijlers:
– Meer- en hoogbegaafdheid (BPS)
– Kunst en cultuur
– Engels
– Techniek (Kubusschool)
– ICT/Digitale geletterdheid

Via deze pijlers willen we bijdragen aan de brede ontwikkeling van kinderen.

Onderwijsvisie
De onderwijsbehoefte van het kind staat centraal. Dat geldt ook voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen die op onze school zitten. We zien hoogbegaafdheid als een aanleg bij kinderen, die zich kan ontwikkelen tot een talent. Dit is een dynamisch proces waar de omgevingsfactoren (ecologie van de leerling) invloed op hebben. De leerkracht speelt hierbij een centrale rol.

Good practice
Zoldergroep: leerlingen uit onder-, midden- en bovenbouw met een specifieke onderwijsbehoefte die voortkomt uit hoogbegaafdheid kunnen deelnemen aan onze Zoldergroep. Deze groep is wekelijks ongeveer anderhalf uur. Leerlingen krijgen een verrijkingsopdracht mee naar de thuisgroep.
Samenwerkingsplan
: halfjaarlijks worden met hoogbegaafde leerlingen (deelnemers Zoldergroep), hun ouders, hun leerkracht en de tutor van de Zoldergroep leerdoelen afgesproken en genoteerd in een plan. In dit plan staat de samenwerking tussen de bovenstaande deelnemers beschreven.

Kritische succesfactoren
Als het gaat om onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen, zijn dit volgens ons de kritische succesfactoren:
– zien en erkennen door de leerkracht
– ouders als pedagogisch partner
– onderwijsbehoefte leerling centraal

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement