Actueel

  • 15 april 2021

    SLO: werk maken van maatwerk

    Lees meer…

  • 11 april 2021

    Lianne Hoogeveen hoogleraar Identification, Support and Counseling of Talent

    Lees meer…

  • 21 maart 2021

    Internationale online conferenties over begaafdheid in 2021

    Lees meer…

  • 16 maart 2021

    ‘Samen elk talent versterken’ thema van online NTCN-symposium op 2 april

    Lees meer…

  • 5 maart 2021

    Artikel ‘Hoe start je onderwijs voor hoogbegaafden?’

    Lees meer…

Daltonschool Helen Parkhurst

‘SAMEN HET LEVEN LEREN”

Contactgegevens
Adres: Gramsbergenlaan 4, 5043LA Tilburg / www.helen-parkhurst.nl

Ieder kind heeft zijn of haar eigen, unieke talenten! Op Daltonschool Helen Parkhurst dagen we alle kinderen uit om hun talenten te onderzoeken en optimaal in te zetten. Dat doen we als Daltonschool door te differentiëren in de instructie die we kinderen bieden, met ons themagericht onderwijs én met het TalentLab.

Het TalentLab is een volledig programma voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Hiermee biedt onze school aan meer- en hoogbegaafde leerlingen uitdagend en passend onderwijs binnen hun eigen vertrouwde school én woonomgeving.

Het TalentLab gaat verder dan een plusklas. Het is een volledig geïntegreerd programma binnen onze school. De kinderen starten hun dag binnen hun eigen thuisgroep met de Daltonstart, waar sociaal emotionele ontwikkeling, verbinding en zelfontplooiing centraal staan. In de ochtend werken de kinderen op hun eigen niveau aan de basisvakken als lezen en rekenen. Voor de kinderen in het TalentLab betekent dit zeer compacte instructie, zodat ze meer tijd overhouden voor themavakken als bijvoorbeeld Spaans, filosofie of programmeren. In het TalentLab staat het experimenteren met je eigen talenten centraal. Samen met onze talentbegeleiders, die écht kennis hebben van hoogbegaafdheid, werken de leerlingen aan hun eigen individuele leerdoelen.

Het TalentLab in een notendop:
– Compact aanbod van de basislessen als taal, rekenen, spelling en begrijpend lezen
– Aanbod van extra vakken, zoals Spaans, filosofie en programmeren
– Iedere leerling werkt met zijn of haar specifieke leerdoelen, op basis van zijn of haar interesses
– Uitdagend en passend onderwijs in de eigen wijk
– Actief werken aan vaardigheden als mindmappen, gelukskunde, metacognitie, probleemoplossend denken en sociale vaardigheden
– Intensieve samenwerking tussen leerling, ouders en school

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement