Oproep hb-onderzoek Erasmus Universiteit
Hieronder een oproep van onderzoeker Brian Godor van de Erasmus Universiteit. Hij is een gedreven onderzoeker met kennis van zaken over hoogbegaafdheid en gespecialiseerd in docentvaardigheden. Hij wil graag onderzoek doen bij de BPscholen. Mocht er een school zijn die in relatie tot hoogbegaafdheid een te onderzoeken onderwerp zou willen aandragen, dan beveelt het bestuur hem en zijn studenten graag aan.
—————-
My name is Brian Godor and I am assistant professor here at Erasmus University Rotterdam. My
research focuses on gifted students in primary as well as secondary schools. I have researched
topics such as differences between gifted and normative students (within the EU countries) in terms
of belonging, sense of power, and teacher relationships.
I recently came in contact with BPS and was wondering if you would be interested in
doing scientific research with your certified schools? I truly believe these gifted students are precious and special gifts, but face many challenges in their school time. I have seen and interviewed numerous parents and their concerns about curricula that do not meet their children’s needs, teachers that are no skilled in the differentiation of work for these students and too many “tegeltjeswijsheid” that become policy.
I have recently conducted a large-scale (with more than 500 children) survey at Calvijn School
Groene Hart in Barendrecht, where we examined topics such as sense of power in the class room,
social anxiety, peer relationships, and friendship networks between academically advanced students
and normative students.
Additionally, I am currently working with 17 primary schools and Thomas Moore (PABO) to
professionalize teachers to use inquiry based learning as a tool for differentiation for gifted students.
BTW, I understand and speak Dutch fine, it is just my written Dutch is not the best!
Hope to hear from you soon,
Dr. Brian P. Godor
Assistant Professor
Erasmus Universiteit Rotterdam
Erasmus School of Pedagogical and Educational Sciences
Mandeville T13-39
Burg. Oudlaan 50
Postbus 1738 – 3000 DR Rotterdam
T: +31 10 4082410
E: godor@fsw.eur.nl
Wijziging BPS-leden
De Vereniging BPS verwelkomt een nieuwe aspirant-lid:
– Sint-Oelbert Gymnasium, Oosterhout
En het bestuur feliciteert IKC De Floriant uit Zoetermeer met het feit dat zij nu volwaardig lid van de vereniging zijn.
Op dit moment heeft de vereniging in het primair onderwijs 13 leden en 13 aspirant-leden, in het voortgezet onderwijs zijn er 34 gecertificeerde leden en 10 aspirant-leden.
Project Expositie op scholen van archeologische vondsten
De Stichting Archeologie en Publiek (SAP) is met de voorbereiding gestart van het
project ‘Expositie op scholen van vondsten uit Provinciaal Archeologisch Depot Zuid-Holland”. Doel van het project: het gaat om het toegankelijk en beleefbaar maken van archeologie voor de bovenbouw van basisscholen en voor scholen voortgezet onderwijs. Uit het provinciale depot worden archeologische vondsten geselecteerd, en vervolgens per deelnemende school in een speciale vitrine geplaatst.
Op dit moment is de stichting bezig bij verschillende fondsen subsidie te krijgen. Om dat een goede kans van slagen te geven, wil de stichting weten welke school een intentieverklaring zou willen tekenen?
Over het project
Uit het provinciale depot worden archeologische vondsten geselecteerd, en vervolgens per
deelnemende school in een speciale vitrine geplaatst. SAP verzorgt alle werkzaamheden.
Via smartphones en/of via tablets wordt de informatie per vondst zichtbaar gemaakt.De informatie kan zijn concrete tekst, afbeeldingen, verhalen, en/ of een link naar een website, etc. SAP heeft voor dit project subsidie aangevraagd bij drie fondsen. Een kleine financiële eigen bijdrage per school (€ 100,- a € 250,-) wordt op prijs gesteld, maar is niet verplicht.
We gaan in het najaar 2018 de vitrines plaatsen bij de deelnemende scholen. Per school worden afspraken gemaakt over de plek van de vitrine, en over een of meer betrokken
docenten en liefst ook enkele scholieren voor het beheer van de vitrines. Het materiaal wordt door SAP verzekerd. SAP zorgt bij de plaatsing van de vitrine per school voor een vorm van introductie van het tentoongestelde. Het betrekken van ouders en andere familieleden van de scholieren is ook een doelstelling van dit project. In lokale media zullen we hieraan aandacht besteden.
We gaan er nu van uit dat de vitrine een jaar blijft staan, maar dit kan zeker ook korter.
Onder andere samen met lokale vertegenwoordigers van de AWN – Vereniging van Vrijwilligers in de Archeologie- kunnen we desgevraagd lezingen en/ of andere activiteiten rondom dit project organiseren.
Over de intentieverklaring
De stichting vraagt:
– Ziet uw school dit project als interessant en relevant voor (een deel van ) uw leerlingen bovenbouw?
– Past het in uw programma wat inhoud en doel betreft?
– Past het in uw programma wat planning betreft (najaar 2018)?
– Indien bovenstaande positief wordt beantwoord, bent u bereid een korte intentieverklaring afgeven van bovenstaande?
In verband met de ingediende subsidie aanvragen, zouden we het zeer op prijs stellen, als we deze intentieverklaring zo snel mogelijk kunnen ontvangen. Deze intentieverklaring verplicht nog tot niets. Het is een indicatie voor de subsidieverstrekkers van de mogelijke belangstelling voor dit project.
Meer informatie: freek.hasselaar@gmail.com
Boek: Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Auteurs: Carl D’hondt, Hilde Van Rossen
In dit boek voor gevorderden in de thematiek hoogbegaafdheid geven de auteurs bijzondere aanwijzingen voor het succesvol opvoeden en onderwijzen van hoogbegaafde kinderen en jongeren. Zij doorprikken heel wat misverstanden rond hoogbegaafdheid en proberen door te dringen tot de kern van de zaak. Zij ontdekten daarbij dat hoogbegaafdheid veelal te maken heeft met het vinden van een goede balans tussen twee tegenstrijdige kenmerken. Deze balansproblemen raken niet alleen de hoogbegaafde persoon zelf, maar komen ook terug in het onderwijs en de opvoeding van deze kinderen.
Dit boek verschaft de lezer de theoretische achtergronden die noodzakelijk zijn om hoogbegaafde kinderen of leerlingen succesvol te begeleiden. Bovendien worden honderden praktische tips gegeven die onmiddellijk toepasbaar zijn in de praktijk.
De auteurs hebben meer dan 30 jaar ervaring in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen en jongeren, hun ouders, leerkrachten en begeleiders. Zij pleiten voor opvoeding tot zelfdiscipline en het creëren van open communicatie met deze kinderen. Geheugeneconomie op school krijgt een extra accent. Ook de uitgebreide bijlagen rond uitstelgedrag, zelfvertrouwen, perfectionisme, vlijt, zelfspraak en beloning verschaffen een bijzonder inzicht in deze kernthema’s van hoogbegaafdheid.
Tussenjaar en bijgespijkerde leraar voor hoogbegaafd kind
Minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs wil dat de hulp aan hoogbegaafde kinderen wordt verbeterd, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. In het regeerakkoord is al afgesproken om daar 15 miljoen euro extra aan uit te geven. Ideeën zijn onder andere betere begeleiding door bijgeschoolde leraren en een tussenjaar na groep 8.
Leraren herkennen vaak niet dat een kind zeer slim is, zich verveelt, thuis vervelend wordt en niet meer naar school te krijgen is. Soms krijgen hoogbegaafde kinderen onterecht het stempel ADHD of autisme.
Er is wel geld voor kinderen met leerproblemen, in het kader van het ‘passend onderwijs’, maar dat kunnen scholen zelden gebruiken voor zeer slimme kinderen. Slob wil dit wel mogelijk maken. Er komt een subsidieregeling voor scholen en samenwerkingsverbanden met goede ideeën.
Om ervoor te zorgen dat hoogbegaafde kinderen sneller begrepen worden, moeten leraren bijscholing kunnen krijgen. Ook een tussenjaar is volgens Slob een goed idee. “Het is voor leerlingen die al klaar zijn met de basisschool, maar nog niet toe zijn aan de middelbare school”, schrijft de minister.
Slob benadrukt dat er al goede initiatieven zijn, maar dat het nog beter moet. Sommige scholen hebben bijvoorbeeld al aparte afdelingen voor hoogbegaafde kinderen en dat kunnen meer scholen doen, hoopt de minister.
Ga naar de brief aan de Tweede Kamer
Studiemiddag Talent to the POINT 11 april 2018
De BPschool Jan Ligthartschool Driecant neemt deel aan de onderwijsonderszoekswerkplaats POINT 013, gesubsidieerd door NRO. De onderzoekswerkplaats heeft tot doel te verbinden tussen universiteit, pabo en primair onderwijs. Leerkrachten doen praktijkonderzoek, universiteiten doen onderzoek op de basisscholen en de kennisdeling draagt bij aan ontwikkeling van leerkrachten en toekomstige leerkrachten. POINT richt zich op signalering en begeleiding van hoogbegaafde leerlingen.
Meer informatie is te vinden op de site:
Op 11 april 2018 vindt vanuit POINT 013 een studiedag plaats.
Twee nieuwe aspirant-leden
De Vereniging BPS verwelkomt twee nieuwe aspirant-leden:
– Walburg College, Zwijndrecht
– Basisschool De Hofstee, Etten-Leur
Op dit moment heeft de vereniging in het primair onderwijs 12 leden en 14 aspirant-leden, in het voortgezet onderwijs zijn er 33 gecertificeerde leden en 10 aspirant-leden.
Agenda van de vereniging
Bekijk hier de agenda van de Vereniging BPS, met onder andere bestuursvergaderingen en verenigingsdagen.
Creativiteit en hoogbegaafdheid. Interview met orthopedagoog Evelyn Kroesbergen
In een interview in tijdschrift Talent gaat orthopedagoog Evelyn Kroesbergen in op de relatie tussen creativiteit en hoogbegaafdheid. Sinds kort is ze aangesteld aan de Radboud Universiteit als hoogleraar orthopedagogiek. “Bij mijn leerstoel Leerproblemen horen natuurlijk ook de leerproblemen van hoogbegaafde kinderen. Ik zie creativiteit als een component van hoogbegaafdheid, naast intelligentie. Veel hoogbegaafde kinderen zijn creatief, ze komen met originele invalshoeken om problemen op te lossen, hebben een aparte vorm van humor, pakken dingen op een andere manier aan dan je zou verwachten en leggen onverwachte verbanden. Uit onderzoek blijkt dat je een bepaalde mate van creativiteit nodig hebt om te kunnen excelleren in rekenen.”
Handreiking Plusdocument verschenen
In januari 2018 heeft de VO-raad de Handreiking Plusdocument uitgebracht. Deze handreiking gaat in op het doel en de uitgangspunten van het plusdocument die in overleg met scholen zijn opgesteld. We beschrijven de keuzes waar schoolleiders voor staan bij de invoering. Ook komen er praktische tips voor de uitwerking aan bod, gebaseerd op de ervaring van ambassadeurscholen.
In het sectorakkoord VO 2014 is afgesproken om leerlingen een plusdocument mee te geven naast hun diploma. Het plusdocument is een verzamelstaat van wat de leerling heeft ondernomen op het gebied van de brede vorming. Het is bedoeld om de leerling in staat te stellen zo goed mogelijk de eigen brede vorming en talenten te tonen en te onderbouwen.
Scholen hebben en houden de ruimte om een eigen invulling te geven aan hun plusdocument. Scholen bepalen zelf wat ze wel of niet in het plusdocument zetten. Zo kan de school er zelf voor kiezen om wel of geen buitenschoolse activiteiten op te nemen. Ook is bijvoorbeeld de keuze aan de school om alleen zaken op te nemen waar de school voor in kan staan (bijvoorbeeld de activiteiten waaraan de leerling binnen de school heeft deelgenomen) of de leerling zelf het plusdocument te laten vullen. Zo kan iedere school kiezen voor de inrichting van het plusdocument die bij de visie en bij de leerlingen van de school past.