School gezocht in Zeeland
Omdat Stedelijke Scholengemeenschap Nehalennia uit Middelburg zich heeft teruggetrokken als lid van de Vereniging BPS zijn we op zoek naar een andere vo-school uit Zeeland die lid wil worden. De Vereniging streeft namelijk naar een landelijk dekkend netwerk van deelnemende scholen, waarbij ook een 10 kilometer-limiet wordt aangehouden ten opzichte van andere deelnemende scholen.
Interesse? Kijk op de pagina Lid worden? voor meer informatie.
Twee nieuwe aspirant-leden
De Vereniging BPS verwelkomt twee nieuwe aspirant-leden:
– Gymnasium Bernrode, Heeswijk-Dinther
– Basisschool De Biezenhof, Halsteren
Op dit moment heeft de vereniging in het primair onderwijs 12 leden en 13 aspirant-leden, in het voortgezet onderwijs zijn er 33 gecertificeerde leden en 9 aspirant-leden.
12 oktober: conferentie Bijzonder Begaafd
Op 12 oktober 2017 organiseert het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) de jaarlijkse conferentie Bijzonder Begaafd. Deze conferentie vindt plaats van 8.30 -18.15 uur bij het NBC in Nieuwegein.
Dit jaar is het thema’ Gezien worden en jezelf laten zien’. We besteden aandacht aan het sociale en emotionele welbevinden, persoonlijke groei en specifieke begeleidings- en ondersteuningsbehoeften van kinderen met kenmerken van begaafdheid en/of kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen (‘dubbel bijzonder’).
Dr. James (Jim) Delisle verzorgt de hoofdlezing over de unieke sociale en emotionele behoeften van begaafde kinderen. Daarna zijn er drie workshoprondes waarin de meest recente wetenschappelijke inzichten en ervaringen uit de praktijk worden gedeeld. Na afloop is er een netwerkborrel.
Voor wie?
De conferentie heeft een brede doelgroep, waaronder leraren (po/vo), begaafdheidsspecialisten/ -coördinatoren, (talent)coaches, psychologen, (ortho)pedagogen, jeugdhulpverleners, ondersteuningscoördinatoren, onderwijsadviseurs, onderzoekers, ouders, schoolleiders/bestuurders, leerplichtambtenaren, onderwijsconsulenten en andere betrokkenen rondom de begeleiding van begaafde kinderen.
Nieuwe namen leerlingenconferentie bekend
Op vrijdag 10 november 2017 organiseert de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS), in samenwerking met de Universiteit Utrecht en BrightLights (online magazine voor & door hoogbegaafde jongeren), de vijfde conferentie voor hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs. De voorgaande edities werden zeer gewaardeerd door leerlingen, docenten en de sprekers, met gemiddeld een 8. Locatie van deze editie is het University College Utrecht.
Lezingen en sprekers
We hebben 15 – 20 interactieve lezingen en workshops op allerlei (wetenschappelijke) terreinen. Een aantal sprekers is al bekend:
– Tjerk Oosterkamp, hoogleraar experimental physics
– Louk Vanderschuren, hoogleraar Neurobiologie van gedrag
– Marcel V.J. Veenman, instituut voor Metacognitie Onderzoek
– Bob de Graaff, profileringshoogleraar Intelligence en security studies
– Rudolf Kampers, docent filosofie & oprichter Leren Filosoferen
– Pieter Bruijnincx, associate Professor Catalysis for Renewables
– José Borghans, universitair hoofddocent Immunologie
– Maria Postema (workshop Vertalen), vertaalster van onder andere Twilight, The Hunger Games, Gone en Divergent, schrijfster Dertiendagh
– Celia Berkers, assistant professor Biomolecular Mass Spectrometry and Proteomics
– Floor Sietsma, coach/hb-er/ervaringsdeskundige/data-analist
– Jan Luiten van Zanden, hoogleraar Economische geschiedenis
– Stefan van der Stigchel, universitair hoofddocent experimentele psychologie
– Rens van de Schoot, universitair hoofddocent statistiek
– Tina Leyds en Hans Vermeer, docenten Theresialyceum (workshop Denklessen)
– Frans Snik, sterrenkundige
– Niels van Bakel, programmaleider bij Detector R&D Nikhef
Ga naar meer info en het aanmeldformulier
Aanmelden leerlingenconferentie 2017 gestart
Op vrijdag 10 november 2017 organiseert de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS), in samenwerking met de Universiteit Utrecht en BrightLights (online magazine voor & door hoogbegaafde jongeren), de vijfde conferentie voor hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs. De voorgaande edities werden zeer gewaardeerd door leerlingen, docenten en de sprekers, met gemiddeld een 8. Locatie van deze editie is het University College Utrecht.
Hoe ziet het programma er uit?
10:00 – 10:30 uur Opening
10:45 – 12:15 uur Ronde 1
12:15 – 13:00 uur Lunch
13:00 – 14:30 uur Ronde 2
14:30 – 15:00 uur Pauze
15:00 – 16:30 uur Ronde 3
16:30 uur Borrel
Lezingen en sprekers
We hebben 15 – 20 interactieve lezingen en workshops op allerlei (wetenschappelijke) terreinen. Een aantal sprekers is al bekend:
– Tjerk Oosterkamp, hoogleraar experimental physics
– Louk Vanderschuren, hoogleraar Neurobiologie van gedrag
– Marcel V.J. Veenman, instituut voor Metacognitie Onderzoek
– Bob de Graaff, profileringshoogleraar Intelligence en security studies
– Rudolf Kampers, docent filosofie & oprichter Leren Filosoferen
– Pieter Bruijnincx, associate Professor Catalysis for Renewables
– José Borghans, universitair hoofddocent Immunologie
– Maria Postema (workshop Vertalen), vertaalster van onder andere Twilight, The Hunger Games, Gone en Divergent, schrijfster Dertiendagh
– Celia Berkers, assistant professor Biomolecular Mass Spectrometry and Proteomics
Eten en drinken, honoursstudenten
Tussen de rondes is er voldoende tijd om elkaar te ontmoeten en kennis te maken met de universiteit. Lunch, koffie/thee en borrel worden geregeld en zijn onderdeel van de conferentie. Tijdens de lunch zal een aantal studenten aanschuiven die meer kunnen vertellen over de universiteit, het studentenleven, de studie en de honoursprogramma’s.
Wat zijn de kosten?
Voor leerlingen en docenten/begeleiders van scholen die lid zijn van de Vereniging BPS zijn de kosten per deelnemer 40 euro. Bij 5 of meer leerlingen van 1 school is een docent gratis. Voor leerlingen en docenten/begeleiders van scholen die niet lid zijn van de Vereniging BPS zijn de kosten per deelnemer 50 euro.
Column Dick van Hennik #10: Hoe valide is ons oordeel?
Dick van Hennik is onder andere voorzitter van de Vereniging BPS. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel.
Het boek ‘Ons feilbare brein’ van Daniël Kahneman is een onschatbare bron voor reflectie. Ook voor het onderwijs. Hoofdstuk 20 draagt de titel ‘De illusie van validiteit’. Hij beschrijft ter inleiding zijn ervaring als dienstplichtige in het Israëlische leger, waar hij – als psycholoog – de opdracht kreeg om toekomstige officieren te testen teneinde na te gaan wat het leger van hen mocht verwachten. Groepjes officieren in spe kregen daarbij schier onmogelijke opdrachten uit te voeren en de observanten dienden uit het gedrag van de deelnemers een advies te destilleren. Op grond van dat advies kon de legerleiding hen dan bij bepaalde onderdelen onderbrengen. Toen na enige tijd een evaluatie plaatsvond, bleek de voorspellende waarde van deze adviezen vrijwel nihil. Je zou zeggen dat deze werkwijze dan zou worden beëindigd. Dat gebeurde echter niet en het meest frappante was dat niet alleen de legerleiding, maar ook de observanten hun werkwijze op geen enkele manier hebben aangepast.
Nu in onze scholen duizenden leraren zich weer wagen aan de afweging of een leerling naar het volgende leerjaar mag overgaan, is het goed om bij dit verschijnsel stil te staan.
Met hoeveel zekerheid weten we of een leerling in het volgende leerjaar succesvol zal zijn? De norm wordt in de meeste scholen bepaald door cijfers. Cijfers die gebaseerd zijn op toetsen – meestal proefwerken en overhoringen – die met mathematische precisie worden vastgesteld, bepalen over het algemeen onze indrukken en daarmee ons oordeel over de prestaties van de leerlingen. We baseren ons daarbij op de resultaten van het afgelopen jaar en het vertoonde gedrag van de leerlingen. De leraren die cijfers een meer ondergeschikte rol willen laten spelen, moeten dit vrijwel altijd tegenover collega’s en schoolleiders verdedigen. Zelden wordt de vraag gesteld of de cijfers wel kloppen. Cijfers die zijn afgeleid van toetsen die de leerlingen in de loop van het jaar hebben moeten maken; toetsen waarvan we aannemen dat ze van goede kwaliteit zijn geweest. Gezien de jaarlijks terugkerende ervaring met het bijstellen van de eindexamennormen, mogen we op z’n minst rekening houden met de mogelijkheid dat toetsen wel eens de plank mis kunnen slaan.
Ik kom hierop, omdat menig onderpresterende hoogbegaafde leerling moet hopen op een ander soort beoordeling van de strikt rekenkundige uitkomst van hun proefwerkcijfers. Iets om over na te denken, lijkt me.
Ik wens al die duizenden leraren veel wijsheid toe bij hun afwegingen en beoordelingen en daarna een mooi zomervakantie.
Dick van Hennik
voorzitter bestuur BPS
Twee nieuwe aspirant-leden
De Vereniging BPS verwelkomt twee nieuwe aspirant-leden:
– De Kralingsche School, Rotterdam
– CBS De Fontein, Den Haag
Op dit moment heeft de vereniging in het primair onderwijs 12 leden en 12 aspirant-leden, in het voortgezet onderwijs zijn er 34 gecertificeerde leden en 10 aspirant-leden.
10 jaar Vereniging BPS – Interview Dick van Hennik in Talent
Gillend gek werden ze vijfentwintig jaar geleden, de ouders van hoogbegaafde kinderen. Nergens werden ze begrepen. Bijna overal kregen ze het gevoel dat ze drammerige ouders waren. Een soort Don Quichottes, die als enigen ter wereld geloofden dat hun kind hoogbegaafd was. De cijfers spraken toch boekdelen? Grauwe middelmaat, mevrouw! Ons land schreeuwde om scholen waar goed onderwijs werd gegeven aan hoogbegaafden en: om een standaard.
Begin jaren negentig wisten we ons nog amper raad met hoogbegaafden. Aandacht voor kinderen die extra begeleiding nodig hadden, was er volop. Maar oog voor kinderen die veel meer in hun mars hadden? Niet of nauwelijks. Die kinderen redden zichzelf wel, zo was de gedachte.
Experimenteren
Dick van Hennik, voorzitter van de vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS), was destijds rector van Scholengemeenschap Dalton in Voorburg. ‘Onze school had een mavo, een havo en een vwo. We hadden niet uitsluitend te maken met kinderen die overduidelijk op hoog niveau presteerden, maar ook met onderpresteerders: kinderen die niet meer op het vwo of zelfs de havo terecht konden, omdat hun cijfers kelderden. Die hadden een ander soort onderwijs nodig, maar het onderwijsveld was daar niet aan toe.’ Dalton Voorburg is toen gaan experimenteren, vertelt Van Hennik. ‘We kwamen tot de conclusie dat als een kind over bepaalde kenmerken beschikte de onvoldoendes voortkwamen uit hoogbegaafdheid en niet uit onvermogen. Wat voor kenmerken? Wijsneuzigheid, een heel brede vocabulaire en het vermogen om divergent te denken.’
Regionale bijeenkomsten Passend onderwijs voor begaafde leerlingen
Vanaf 18 april is het mogelijk om je in te schrijven voor de regionale bijeenkomsten ‘Passend onderwijs voor begaafde leerlingen’.
Net als voorgaande jaren organiseert het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling conferenties in de regio over verschillende thema’s in de context van passend onderwijs voor begaafde leerlingen. Wil je in één namiddag en avond op de hoogte zijn van landelijke én regionale ontwikkelingen m.b.t. passend onderwijs voor begaafde leerlingen in basis en voortgezet onderwijs? Meld je dan aan!
In 2017 zijn er vier conferenties in de regio. Tijdens de twee conferenties in mei/ juni is het thema verrijkend onderwijs in het primair én voortgezet onderwijs. Centraal daarbij staat het ontwikkelen van vaardigheden. Het thema van de twee regionale conferenties in het najaar is ‘dubbel bijzondere leerlingen’.
De conferentie start met een train-the-trainer over ‘Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling’ (DVO) voor experts en trainers. gevolgd door een namiddag- en avonddeel voor bestuurders, schoolleiders, leraren en experts met een plenaire sessie, twee workshoprondes en gelegenheid tot uitwisseling. Je kunt ook alleen het namiddag- en avonddeel volgen. Tijdens deze conferenties wordt de nieuwe poster van DVO uitgedeeld.
Brainstorm extreem hoogbegaafde leerlingen
Een aantal scholen van de Vereniging BPS heeft een brainstorm gehad over onderwijs aan extreem hoogbegaafde leerlingen (145+). Hieruit is een tekst gecomponeerd, met niet meer pretenties dan het aanbieden van ideeën. De lezer mag nagaan of die ideeën passen bij de visie van de school en bijdragen tot verdere ontwikkeling.