Actueel

  • 24 september 2024

    Onderzoek signalering hb: “de verschillen kunnen enorm zijn”

    Lees meer…

  • 11 september 2024

    We zoeken een secretaris bij de Collegiale Visitatiecommissie

    Lees meer…

  • 11 september 2024

    We zoeken een bestuurslid Vereniging Begaafdheidsprofielscholen PO/VO

    Lees meer…

  • 4 september 2024

    Column #14 Marko Otten: Een nieuw schooljaar

    Lees meer…

  • 10 juli 2024

    Publicatie dubbel bijzondere leerlingen

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Nieuw aspirant-lid ISG Arcus stelt zich voor

Het ISG Arcus is een interconfessionele scholengemeenschap in Lelystad. Alle onderwijsniveaus worden aangeboden: van vmbo basis/kader tot gymnasium. De school heeft meer dan 1000 leerlingen. Joke Swart is afdelingsleider havo/vwo onderbouw.

Hoe lang zijn jullie bezig met onderwijs voor hoogbegaafden?
“Ons uitgangspunt is dat we onderwijs en begeleiding op maat willen bieden, voor alle leerlingen. Zorgvragen willen we zo goed mogelijk beantwoorden, of dat nu gaat om bijvoorbeeld autisme, ADHD of dyslexie. Door de samenstelling van de bevolking van Lelystad hebben we een multiculturele school. De uitdagingen liggen heel vaak bij de leerlingen die leer- en ontwikkelingsachterstanden hebben. Tot een paar jaar geleden deden we weinig aan de leerlingen die meer aankunnen, zoals hoogbegaafden. Sowieso werd er in Lelystad weinig aan gedaan, zodat ouders van hoogbegaafde kinderen zich ook gedwongen voelden te verhuizen naar andere steden.

We zijn nu een jaar of zeven bezig deze doelgroep te bedienen. Dat is gestart bij onze gymnasium-afdeling. We hebben bijvoorbeeld het CBO binnengehaald om leerlingen vrijwillig te testen. Dat gaf ons meer inzicht in de behoeftes van de leerlingen. Docenten hebben ook scholing gehad van de Nationale plusklas.

Binnenkort gaat onze school fuseren met twee andere scholen in Lelystad. Dan nemen we onze aanpak ook mee. Het is belangrijk voor de leerlingen. En voor Lelystad. Daarom heeft de gemeente ook geld hiervoor ter beschikking gesteld.”

Wat is jullie onderwijsvisie op hoogbegaafdheid?
“Dit zijn leerlingen die meer kunnen, die onderwijs op een ander manier willen krijgen. De basis is enerzijds de test van CBO, anderzijds het gesprek met de leerling. Wat heeft die nodig? Wat zijn de motivaties en ontwikkelingen? Waar moet de leerling aan werken? Welke keuzes passen bij de leerling? We willen het aanbod zoveel mogelijk op maat maken. Daarom hebben we ook een ECHA-specialist in huis, Henrieke Florijn.”

Wat bieden jullie?
“We hebben een verbredingsproject voor deze leerlingen. Die duurt een half jaar of een jaar, dat is de keuze van de leerlingen. Ook waar ze aan gaan werken. We hebben een strategietraining opgestart, waar leerlingen kunnen werken aan bijvoorbeeld hun metacognitieve vaardigheden. In de bovenbouw kunnen ze versneld examen doen. We zijn steeds in gesprek met de leerlingen, zodat we onderwijs op maat kunnen bieden.”

Waarom zijn jullie lid geworden?
“Zoals gezegd, er is voor deze leerlingen in Lelystad nog te weinig. We vinden dat we leerlingen op alle fronten moeten bedienen. Alleen zijn we nog wel in de ontwikkelingsfase. We kunnen zeker nog leren van andere scholen, we zijn benieuwd naar de kennis en inzichten van de andere leden. We zijn bijvoorbeeld al bij het Emelwerda geweest, dat heeft ons veel opgeleverd.”

Wat zouden jullie willen leren van andere scholen?
“Hoe kun je een doorlopende leerlijn opzetten? Of wat voor trainingen geven andere scholen aan hun leerlingen? Met die inzichten kunnen we onze eigen strategietraining uitbreiden en verrijken, bijvoorbeeld op het gebied van fixed en growth mindset.”

Wat kunnen scholen bij jullie halen?
“Elke week komen groep 8-leerlingen uit Lelystad bij ons een hele dag lessen volgen. Dat doen we om hen uitdaging te geven, maar ook om hen het voortgezet onderwijs te laten ontdekken. We hebben zelf de groep 8-leraar in dienst. Zij komt vanuit de projectgroep Lelystad Hoogbegaafd. Deze groep richt zich op het primair onderwijs, maar omdat wij het belangrijk vinden de lijn door te trekken naar het voortgezet onderwijs, zijn we de samenwerking aangegaan.

Na de fusie zouden we dit willen uitbreiden, daarvoor is een expertgroep opgericht. Doel is om het hb-onderwijs door alle scholen heen te laten lopen. Onze groep8-leerkracht zal ook deel zijn van de groep.

We merken dat de mensen van de andere scholen enthousiast zijn, daarmee wordt hoogbegaafdheid veel meer erkend. Dat is belangrijk, zoals gezegd gebeurt er in Lelystad te weinig. Het is mooi dat de gemeente dat zich heeft aangetrokken en ons helpt.”

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement