Actueel

  • 18 september 2025

    Het bestuur #12: Ingrid Ottenheijm

    Lees meer…

  • 2 september 2025

    “Het is één geheel geworden” HB-onderwijs op het Helen Parkhurst

    Lees meer…

  • 2 juli 2025

    Vereniging BPS en POINT organiseren samen werkplaats ‘Onderpresteren’

    Lees meer…

  • 2 juli 2025

    Column #17 Marko Otten: Veel kennen en kunnen, en keihard werken

    Lees meer…

  • 30 juni 2025

    “Je moet deze leerlingen leren te vertrouwen op hun eigen kunnen”. HB-beleid op Het College Weert

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Het bestuur #12: Ingrid Ottenheijm

“Ik wil het verschil maken voor leerlingen met een sterke motor”

Wie zitten er in het bestuur van de Vereniging BPS? Wat is hun motivatie? Deze keer stelt Ingrid Ottenheijm zich voor. Zij is docent economie en Talentcoördinator op het Bernardinuscollege in Heerlen. Sinds vorig jaar is zij bestuurslid.

“Ik had altijd al affiniteit met het onderwijs, veel familieleden werken of hebben gewerkt als docent. Maar aanvankelijk dacht ik: ik ga de financiële wereld in. Ik studeerde economie in Maastricht en liep stage bij ING. Tijdens die stage kreeg ik zelfs een baan aangeboden. Toch voelde ik heel sterk: dit is het niet. In het onderwijs kun je voor jongeren, in een cruciale levensfase, het verschil maken. Dat besef gaf voor mij de doorslag. Sindsdien heb ik nooit meer getwijfeld.”

Wat heb je met hoogbegaafde leerlingen en hoogbegaafdheid?

“Toen ik eenmaal lesgaf, zag ik hoe divers de leerlingenpopulatie is. Natuurlijk zijn er leerlingen die makkelijk meekomen, maar er zijn ook jongeren met enorm veel potentieel die zich niet vanzelf ontwikkelen. Zij denken en ervaren anders, zijn soms een buitenbeentje in de klas. Voor die groep heb ik altijd speciale aandacht gehad, ook toen ik er nog weinig theoretische kennis van had. Het stigma leeft nog steeds dat een slimme leerling alles vanzelf kan. Maar juist leerlingen met een sterke motor hebben begeleiding nodig.

Ik werkte op het Porta Mosana College in Maastricht, dat in 2010 een Begaafdheidsprofielschool werd. Ik was naast mijn docentschap ook mentor en begeleider van individuele leerlingen. In 2014 vroeg de schoolleiding mij of ik de talentcoördinator wilde opvolgen. Ik ging toen de opleiding talentbegeleiding bij Novilo volgen en deze opleiding was voor mij een enorme verdieping.

Vanaf 2019 werd ik netwerkregisseur binnen het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zuid-Limburg. Dat betekende dat ik me niet alleen meer op mijn eigen school richtte, maar scholen in de hele regio kon verbinden. Samen met directeuren en collega’s ontwikkelden we beleid om begaafde leerlingen beter te signaleren en te ondersteunen.

In 2019 ben ik ook overgestapt naar het Bernardinuscollege. Daar kreeg ik de opdracht om van de school een begaafdheidsprofielschool te maken. In 2022 werd het Bernardinuscollege officieel gecertificeerd. Dat voelde als een bekroning. Tegelijkertijd was het netwerk in Zuid-Limburg stevig neergezet. Hoewel de subsidie in 2023 afliep, is er nu een duurzame samenwerking waarvan veel scholen profiteren.”

Je bent nu ook bestuurslid van de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen. Waarom?

“Omdat ik geloof dat we landelijk nog veel meer impact kunnen maken. Inmiddels telt de vereniging meer dan honderd leden. Samen zorgen we voor kwaliteitsborging via visitaties en het keurmerk, maar is er ook ruimte voor verscheidenheid tussen en eigenheid van scholen. Dat vind ik uniek: net als een begaafde leerling zijn of haar eigen autonomie nodig heeft, kan en mag een school ook zijn eigen accenten leggen. Mijn ambitie is om de vereniging duurzaam te laten groeien, professionalisering verder door te zetten en de expertise die op scholen aanwezig is veel sterker te bundelen.

Voor mij begint alles bij de relatie. We praten vaak over leerlingen, maar veel te weinig mét leerlingen. Wat heb jij nodig? Wat wil jij? Hoe denk jij verder te komen? Dat zijn de kernvragen. Ik gebruik zelf de begrippen ‘me power’ en ‘we power’: je persoonlijke kracht tegenover de kracht van het collectief. Je kunt pas echt groeien als beide ‘powers’ in balans zijn. In de klas, in het team en in de vereniging BPS probeer ik steeds die verbinding te leggen. Samen kun je meer dan alleen.”

Waar zie je de grootste kansen voor de komende jaren?

“Voor de vereniging hoop ik dat we verder kunnen groeien en dat scholen trots zijn om erbij te horen. Niet alleen omdat dat mooi klinkt, maar omdat het echt waarde oplevert. Verder zie ik veel kansen in de samenwerking tussen onderwijssectoren: van po naar vo, van vo naar hbo en wo. Hoe eerder we leerlingen zien en erkennen, hoe beter. En tenslotte hoop ik dat bedrijven en organisaties ook gaan inzien wat het betekent om mensen met een sterk ontwikkelingspotentieel ruimte te geven. Als we daar meer begrip voor ontwikkelen, kunnen we veel problemen voorkomen en enorm veel talent benutten.”

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement