Het bestuur #11 – Kim van Campen
Wie zitten er in het bestuur van de Vereniging BPS? Wat is hun motivatie? Deze keer stelt Kim van Campen zich voor. Zij is begeleider passend onderwijs hoogbegaafdheid Samenwerkingsverband Zoetermeer. Bij Unicoz is zij onder andere coördinator kenniskring meer- en hoogbegaafden.
Loopbaan en motivatie
“Eerst ben ik tien jaar leraar geweest op De Regenboog, een basisschool in Zoetermeer. Daarna ben ik overgestapt naar een andere Zoetermeerse school, Het Noorderlicht. Ik had toen net mijn HBO-master pedagogiek afgerond. Op die school vroeg men zich af wat we konden doen voor de meerbegaafde leerlingen. Ik ben me in het onderwerp gaan verdiepen, ging boeken lezen en bezocht bijeenkomsten. Ik vond het belangrijk om mijn kennis te vergroten en iets bij te dragen aan de onderwijskwaliteit voor deze kinderen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de periode op mijn eerste school sceptisch was over het onderwerp: moeten we wel zoveel tijd besteden aan deze leerlingen? Bij mijn eerste school lag de focus vooral op achterstandssituaties. Maar toen ik me er verder in ging verdiepen, merkte ik dat het echt een uitdaging is om hoogbegaafde kinderen goed te begeleiden. Dat ging veel verder dan alleen een extra moeilijker opdracht geven. Hoogbegaafde kinderen hebben specifieke behoeften, vooral als het gaat om de manier waarop ze leren en omgaan met uitdagingen. Hoe meer ik me erin verdiepte, hoe meer ik begreep dat ook zij specifieke ondersteuning nodig hadden, zodat ze zich kunnen ontwikkelen naar hun eigen potentieel.”
Op dit moment werk ik voor verschillende scholen en het samenwerkingsverband in Zoetermeer. Ik ben veel bezig met het begeleiden van leerkrachten en scholen bij het ondersteunen van hoogbegaafde kinderen. Dit kan variëren van het observeren van leerlingen en het lezen van dossiers, tot het geven van scholing aan leerkrachten. Ik geef bijvoorbeeld thema-middagen over hoogbegaafdheid of fungeer als vraagbaak wanneer er specifieke hulpvragen zijn over leerlingen.
Het belangrijkste wat ik probeer te bereiken, is niet alleen de leerling te helpen, maar ook de leerkracht en de klas als geheel. Door mijn observaties en aanbevelingen wil ik ervoor zorgen dat de leerkracht de tools heeft om met alle kinderen in de klas, niet alleen de hoogbegaafde leerlingen, op een goede manier om te gaan.”
De Vereniging Begaafdheidsprofielscholen
“Ik zie veel meerwaarde in dit netwerk. Scholen die zich aansluiten bij BPS krijgen ondersteuning en kunnen hun beleid rondom hoogbegaafdheid verder ontwikkelen. Dit netwerk zorgt voor meer samenwerking en zorgt ervoor dat scholen van elkaar kunnen leren. Het grootste voordeel van het BPS is dat scholen leren van de ervaringen van anderen. Ook zullen zij eerder de kwaliteit van hun hoogbegaafdenonderwijs waarborgen, ook wanneer de kartrekker binnen het team uitvalt.
Maar ik denk ook dat BPS-scholen hun kennis en expertise kunnen delen met scholen die dit onderwerp nog niet op de agenda hebben staan. Daarom zou het mooi zijn als meer basisscholen zich aansluiten.”
Het bestuur
“Het bestuur zorgt ervoor zorgen dat er ruimte is voor de scholen om optimaal met hoogbegaafdheid om te gaan. Wat ik belangrijk vind, is dat de focus niet alleen ligt op de formele erkenning van BPS-scholen, maar dat we ook kijken naar de inhoud en wat er daadwerkelijk gebeurt in de klas. BPS is voor mij niet zomaar een label, maar een manier om kwalitatief goed onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen te waarborgen.”
Ideale situatie
“In mijn ideale situatie wordt hoogbegaafdheid altijd erkend en krijgt ieder kind maatwerk. Ik denk dat we echt verder moeten kijken dan alleen het aanbieden van moeilijkere opdrachten. Wat heeft een hoogbegaafde leerling nodig om zich te ontwikkelen? Welke blokkades ervaren ze? Het belangrijkste is dat we de kinderen zien voor wie ze zijn, dat we ze uitdagen op een manier die hen plezier brengt en dat we niet alleen kijken naar de prestaties, maar ook naar hun welzijn.”