Actueel

Column #6 Marko Otten: Wetenschappelijke Raad

In onze nieuwsbrieven houdt het bestuur je op de hoogte van de vorderingen met betrekking tot de onze voornemens in het BPS-Beleidsplan 2023-2026. Ook in mijn columns heb ik er vaak aan gerefereerd. We kopen niks voor papieren beleid waarover maar eens in de drie jaar wordt gecommuniceerd. Toen je als lid van de vereniging instemde met die waaier van beleidsvoornemens, mocht je ervan uitgaan dat het bestuur zich zou inspannen deze te realiseren.

Eén van de plannen waarmee de BPS-scholen hebben ingestemd, middels hun consent op het beleidsplan, was het oprichten van een Wetenschappelijke Raad BPS, een adviesorgaan voor de vereniging en onze scholen. Zo’n raad moet het voornemen ondersteunen om wetenschappelijk onderzoek en de praktijk van hoogbegaafdenonderwijs dichter bij elkaar te brengen. We willen onderzoek stimuleren naar de vele programma’s die de scholen ieder afzonderlijk hebben opgetuigd om hoogbegaafde leerlingen te begeleiden en te onderwijzen. Het ideaal is dat wetenschappers, hb-specialisten en leraren gaan samenwerken om deze programma’s evidence based in te richten en de resultaten ervan meetbaar te optimaliseren.

Het ligt niet in de bedoeling van de raad om als een soort uitvoerend orgaan zelf meteen in ieder onderzoek te participeren. Het gaat veel meer om adviseren en om de vertaling van onderzoeksvragen op school naar een aanbod van wetenschappelijke onderzoekers, en andersom. De Wetenschappelijke Raad zal minimaal twee keer per jaar online bijeenkomen in samenwerking met bestuurders die de BPS-Academie, ons kenniscentrum, runnen. We gaan proberen aan de scholen onderzoeksvragen te ontlokken of bestaande veelbelovende universitaire of hbo-onderzoeksprojecten in de scholen te laten landen.

Via wetenschappers met wie wij in het recente verleden contacten hebben gehad, zijn we tot een adequate bemensing van de raad gekomen. We zochten naar een mix van voor de hoogbegaafdheid relevante academische disciplines: onderwijskunde, pedagogiek, orthopedagogiek en psychologie. Al snel kwamen er toezeggingen.

Bijvoorbeeld van professor Lianne Hoogeveen, hoogleraar Identification, Support and Counselling of Talent en tevens hoofdopleider bij de RITHA-opleiding aan het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen in Nijmegen; binnenkort start zij aan de RU ook nog een nieuwe master Gifted Education & Care. Daarnaast treedt toe professor Alexander Minnaert, hoogleraar orthopedagogiek en klinische onderwijskunde, tevens hoofdopleider schoolpsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Beide hoogleraren kennen wij van keynote-speeches en workshops die zij de afgelopen jaren op onze verenigingsdagen of op de BPS-leerlingenconferenties hebben gegeven.

Minder bekend voor ons is het beoogde derde lid van de WR professor Franzis Preckel uit Trier. Zij is hoogleraar ‘Hochbegabtenforschung und -förderung im Fach Psychologie’ aan de Universiteit van Trier. Noem het de psychologie van de hoogbegaafdheid. De invalshoek die Franzis Preckel ons kan aanreiken is tamelijk exact. De meeste hb-benaderingen zijn pedagogisch of orthopedagogisch (richting bijvoorbeeld dubbel bijzondere kinderen) van aard. Die benaderingen zijn meestal waarde-gedreven.

Maar in de psychologie wil je vaak meten en objectiveren. Dat zal dan ook haar insteek zijn in de raad. Zij heeft toegezegd op een van onze verenigingsdagen een voordracht te houden om te vertellen wat in haar vakgebied de stand van zaken is en hoe dat ons kan helpen in de BP-scholen.

In het bestuur is enthousiast gereageerd op deze driehoofdige line-up. De officiële oprichting is gepland op 11 april bij de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Marko Otten

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement