Actueel

  • 15 april 2021

    SLO: werk maken van maatwerk

    Lees meer…

  • 11 april 2021

    Lianne Hoogeveen hoogleraar Identification, Support and Counseling of Talent

    Lees meer…

  • 21 maart 2021

    Internationale online conferenties over begaafdheid in 2021

    Lees meer…

  • 16 maart 2021

    ‘Samen elk talent versterken’ thema van online NTCN-symposium op 2 april

    Lees meer…

  • 5 maart 2021

    Artikel ‘Hoe start je onderwijs voor hoogbegaafden?’

    Lees meer…

Gymnasium Juvenaat

“COGITA CORDE, CONDUCE MUNDUM”

Contactgegevens
Adres: Pater Dehonlaan 63, 4615 DC Bergen op Zoom / website

Over de school
Het Gymnasium Juvenaat is een categoriaal gymnasium met nog geen 400 leerlingen. Elke leerling wordt gezien en krijgt de bij hem/haar passende begeleiding. Het Juvenaat is een kansen school waardoor ook leerlingen met havo/vwo-advies of een hoogbegaafdheidsverklaring met een havoadvies welkom zijn. Het is vooral de sfeer, de persoonsgerichte aanpak en de veiligheid om te kunnen zijn wie je wil die het Juvenaat onderscheidt van andere scholen.

Onderwijsvisie
Het motto van de school “ denk met je hart, leid de wereld” staat voor alles wat het Juvenaat nastreeft, leerlingen worden aangemoedigd het beste uit zichzelf te halen.

De begaafde leerlingen kunnen bij ons op school zowel versnellen (en daardoor in één of meerdere vakken eerder examen doen), als verrijken, als verdiepen. We vinden het ook belangrijk dat leerlingen hun eigen interesses kunnen vinden en kunnen uitbouwen. We bieden de leerlingen dan ook ruimte de voor hen meest passende route te volgen naar het eindexamen en vooral de tijd daarna als wereldburger.

Good Practices
Thales programma in de onderbouw waarbij leerlingen die dit aankunnen individueel of in tweetallen en eigen project vormgeven. Dit project wordt aan het einde van het schooljaar afgesloten met een presentatie op de Thales-avond voor ouders, docenten, klasgenoten en belangstellenden.

In de bovenbouw kunnen deze projecten vanuit Thales voortgezet worden of kan de leerling deelnemen aan voor hem/haar passende uitdagingen zoals olympiades, Honoursprogramm, MOOC’s of versnellen in een of meerdere vakken dan wel extra vakken volgen waardoor in een dubbel profiel examen kan worden gedaan.

Kritische succesfactoren
– Driehoeksgesprekken 3 x per jaar (leerling-ouders-school).
– Verantwoordelijkheid ligt steeds meer bij de leerling.
– Begeleiding door talentencoaches op bijvoorbeeld studievaardigheden en denklessen.
– Scholing en intervisie voor docenten en medewerkers.

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement