Actueel

  • 29 november 2024

    Column #15 Marko Otten: bezuinigingen

    Lees meer…

  • 26 november 2024

    Nieuw lid: OBS Brinkschool

    Lees meer…

  • 26 november 2024

    Brief aan OCW: Investeer in hoogbegaafde leerlingen. Het betaalt zich terug!

    Lees meer…

  • 25 november 2024

    ‘Hb-kinderen zijn bij ons onderdeel van de groep’: hb-onderwijs op het Mozaïek

    Lees meer…

  • 29 oktober 2024

    Nieuw BPS-lid: De Toermalijn

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

TOP-training | vo


Type aanbod

Extern aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

Stichting Leren Motiveren

Contactpersoon

Mevr. P. Keeman

Thema

Begeleiding (waaronder ouderbetrokkenheid, ondersteuning onderpresteerders, sociaal-emotionele weerbaarheid)

Onderwerpen

Hoogbegaafdheid, onderpresteren, motiveren, bovenbouw, pubers, groepsdynamieken, peercontact onder hoogbegaafden, autonomie en gedragsverandering, TOP voor leerlingen, draagvlak binnen school, gebruik materialen tijdens gesprekken, reflectie op eigen handelen

Beschrijving

TOP-training voor docenten (vervolg POP)

  • Heb je na het volgen van de POP-training de smaak te pakken?
  • Wil je weten hoe je hoogbegaafde onderpresteerders in de bovenbouw kunt begeleiden?
  • Durf je het aan om met (kleine) groepen leerlingen te werken?

De TOP:

  • leert je (hoog)begaafde onderpresteerders in de bovenbouw te herkennen en in beweging te brengen;
  • is praktijkgericht;
  • geeft je nieuwe inzichten voor je dagelijkse lespraktijk;
  • laat je nog tijdens de cursus oefenen met kleine groepen leerlingen;
  • biedt praktische materialen om mee aan de slag te gaan;
  • geeft je handvatten om de TOP in jouw school te implementeren;
  • geeft je inzicht in hoe ouders te informeren over de TOP en de leerling;
  • update je kennis vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten

Tijdens de training:

  • bespreek je casuïstiek uit de dagelijkse lespraktijk;
  • leer je de opbouw van de TOP voor leerlingen kennen en ermee werken;
  • oefen je met het werken met materialen;leer je hoe je een groep onderpresteerders samenstelt;
  • kom je meer te weten over pubers, peercontact, onderpresteren en motiveren;
  • oefen je met groepsdynamieken en leer je hoe deze vóór je laat werken;
  • start je samen met een collega een TOP voor leerlingen op jouw school;
  • inspireer je elkaar door je ervaringen te delen;
  • fris je de opgedane kennis en vaardigheden uit de POP op (bijvoorbeeld over hoogbegaafdheid en onderpresteren en het stellen van motiverende doelen);
  • en leer je hoe je deze toepast in de TOP

De TOP-training is er voor zowel individuele docenten als voor (delen van) teams binnen een school. Voordeel van een in-house training is dat een traject op maat kan worden aangeboden. Een intake en evaluatie met de schoolleiding is dan inbegrepen. Voor groepen rekent Stichting Leren Motiveren een voordeliger tarief.

De TOP-training voor docenten wordt gegeven door een vo-docent/leer-en gedragsspecialist en een psycholoog.

Wat levert het op

De TOP-training voor docenten laat je vanuit jezelf op een ontspannen manier contact maken met de (hoog)begaafde onderpresterende leerling, zodat deze vanuit eigen motivatie in beweging komt.

Na de training:

  • ken je de opbouw van de 8-10weekse TOP voor leerlingen
  • kun je samen met een collega aan de slag met kleine groepen (hoog)begaafde onderpresteerders.
  • heb je de beschikking over verschillende materialen om te gebruiken
  • ben je aanspreekpunt voor collega’s
  • ben je gegroeid als mens en professional

Doelgroep en eisen

Docenten (vo), mentoren, leerlingbegeleiders, decanen, talentcoaches, teamleiders.

  • Deelnemers aan de TOP-training hebben de POP-training bij Stichting Leren Motiveren afgerond
  • Minimaal 2 docenten per school om een goede implementatie van de TOP voor leerlingen mogelijk te maken
  • De school stelt +/- 10 uren beschikbaar aan de docenten voor de implementatie
  • De school stelt taakuren beschikbaar voor 2 TOP-docenten per groep leerlingen. Dit betreft 20 uur per docent (= inclusief 8 bijeenkomsten van 1 uur).

Omvang

2 x 3,5 uur contacttijd; X uur studietijd. Daarnaast starten en begeleiden de deelnemers in tweetallen op de eigen school een TOP-training.

Kosten

€ In overleg met de aanbieder

Aantal deelnemers

6-18 deelnemers

Datum

In overleg

Locatie

De training vindt plaats op de eigen school

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement