Actueel
-
29 november 2024
Column #15 Marko Otten: bezuinigingen
Lees meer… -
26 november 2024
Nieuw lid: OBS Brinkschool
Lees meer… -
26 november 2024
Brief aan OCW: Investeer in hoogbegaafde leerlingen. Het betaalt zich terug!
Lees meer… -
25 november 2024
‘Hb-kinderen zijn bij ons onderdeel van de groep’: hb-onderwijs op het Mozaïek
Lees meer… -
29 oktober 2024
Nieuw BPS-lid: De Toermalijn
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
TOP-training | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Begeleiding (waaronder ouderbetrokkenheid, ondersteuning onderpresteerders, sociaal-emotionele weerbaarheid)
Onderwerpen
Hoogbegaafdheid, onderpresteren, motiveren, bovenbouw, pubers, groepsdynamieken, peercontact onder hoogbegaafden, autonomie en gedragsverandering, TOP voor leerlingen, draagvlak binnen school, gebruik materialen tijdens gesprekken, reflectie op eigen handelen
Beschrijving
TOP-training voor docenten (vervolg POP)
- Heb je na het volgen van de POP-training de smaak te pakken?
- Wil je weten hoe je hoogbegaafde onderpresteerders in de bovenbouw kunt begeleiden?
- Durf je het aan om met (kleine) groepen leerlingen te werken?
De TOP:
- leert je (hoog)begaafde onderpresteerders in de bovenbouw te herkennen en in beweging te brengen;
- is praktijkgericht;
- geeft je nieuwe inzichten voor je dagelijkse lespraktijk;
- laat je nog tijdens de cursus oefenen met kleine groepen leerlingen;
- biedt praktische materialen om mee aan de slag te gaan;
- geeft je handvatten om de TOP in jouw school te implementeren;
- geeft je inzicht in hoe ouders te informeren over de TOP en de leerling;
- update je kennis vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten
Tijdens de training:
- bespreek je casuïstiek uit de dagelijkse lespraktijk;
- leer je de opbouw van de TOP voor leerlingen kennen en ermee werken;
- oefen je met het werken met materialen;leer je hoe je een groep onderpresteerders samenstelt;
- kom je meer te weten over pubers, peercontact, onderpresteren en motiveren;
- oefen je met groepsdynamieken en leer je hoe deze vóór je laat werken;
- start je samen met een collega een TOP voor leerlingen op jouw school;
- inspireer je elkaar door je ervaringen te delen;
- fris je de opgedane kennis en vaardigheden uit de POP op (bijvoorbeeld over hoogbegaafdheid en onderpresteren en het stellen van motiverende doelen);
- en leer je hoe je deze toepast in de TOP
De TOP-training is er voor zowel individuele docenten als voor (delen van) teams binnen een school. Voordeel van een in-house training is dat een traject op maat kan worden aangeboden. Een intake en evaluatie met de schoolleiding is dan inbegrepen. Voor groepen rekent Stichting Leren Motiveren een voordeliger tarief.
De TOP-training voor docenten wordt gegeven door een vo-docent/leer-en gedragsspecialist en een psycholoog.
Wat levert het op
De TOP-training voor docenten laat je vanuit jezelf op een ontspannen manier contact maken met de (hoog)begaafde onderpresterende leerling, zodat deze vanuit eigen motivatie in beweging komt.
Na de training:
- ken je de opbouw van de 8-10weekse TOP voor leerlingen
- kun je samen met een collega aan de slag met kleine groepen (hoog)begaafde onderpresteerders.
- heb je de beschikking over verschillende materialen om te gebruiken
- ben je aanspreekpunt voor collega’s
- ben je gegroeid als mens en professional
Doelgroep en eisen
Docenten (vo), mentoren, leerlingbegeleiders, decanen, talentcoaches, teamleiders.
- Deelnemers aan de TOP-training hebben de POP-training bij Stichting Leren Motiveren afgerond
- Minimaal 2 docenten per school om een goede implementatie van de TOP voor leerlingen mogelijk te maken
- De school stelt +/- 10 uren beschikbaar aan de docenten voor de implementatie
- De school stelt taakuren beschikbaar voor 2 TOP-docenten per groep leerlingen. Dit betreft 20 uur per docent (= inclusief 8 bijeenkomsten van 1 uur).