Actueel

  • 29 november 2019

    Artikel Waarom een nieuwe gedragscode voor de vereniging?

    Lees meer…

  • 19 november 2019

    Nieuwe gedragscode BPS

    Lees meer…

  • 5 november 2019

    Subsidieregeling begaafde leerlingen

    Lees meer…

  • 7 oktober 2019

    Column #17 – Wat mogen ouders van een BP-school verwachten?

    Lees meer…

  • 7 oktober 2019

    Artikel Uitgaan van het positieve. Waarderend visiteren bij BPS

    Lees meer…

Picasso Lyceum

“ONDERWIJS OP MAAT VOOR JOU: TALENTEN ONTWIKKELEN TOT PRESTATIES”

Contactgegevens
Paletsingel 38c, 2718 NT Zoetermeer, 079 – 3471700 / website

Over het Picasso Lyceum
Het Picasso Lyceum is een school dat onderwijs aanbiedt vanaf mavo tot en met het gymnasium. De leerlingenpopulatie is ongeveer 1050 leerlingen groot. Al tien jaar is het Picasso Lyceum pionierend in het aanbieden van gepersonaliseerd onderwijs. We zijn voorzichtig begonnen met deelname aan de toenmalige pilot meerdere examenmomenten en inmiddels werken er per ’19-’20 3 volledige jaarlagen in ons ‘onderwijs op maat’ systeem waarin we de mogelijkheid bieden tot volledig gepersonaliseerd onderwijs, zo ook voor onze hoogbegaafden. Het ‘onderwijs op maat’ systeem is een van de belangrijkste pijlers van ons begaafdheidsprofiel. Daarnaast speelt (HB-)coaching een belangrijke rol. Vijf coaches hebben een opleiding gevolgd waarin ze geschoold zijn in het consulten van collega’s en in het begeleiden van hoogbegaafde leerlingen.

Onderwijsvisie
Onderwijs op maat voor jou! betekent dat we rekening houden met de talenten van leerlingen. Een leerling zal, vanwege zijn talenten, op verschillende niveaus en werksnelheden gedurende zijn carrière door de verschillende vakken werken. We proberen ons onderwijs zo aan te bieden dat er rekening gehouden wordt met deze talenten. Door doelgericht te werken en door leerlingen te coachen sturen wij aan op leerlingen die de regie pakken in hun eigen leerproces. Dit uitgangspunt leent zich uitstekend voor onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen. Het biedt de autonomie die deze groep leerlingen vaak mist. De hoogbegaafde leerlingen maken onderdeel van de gehele schoolpopulatie. We kiezen ervoor om ze zowel in gemengde groepen als in niveau groepen te laten werken zodat zij in contact komen met leeftijdsgenoten maar daarnaast wel de gelegenheid krijgen om te werken met gelijkgestemden.

Good practice
Actieve werkgroep van ongeveer 4-5 betrokkenen, opzetten en implementeren van eigen hb-beleid, hb-leerlingen in gemengde groepen als in niveau groepen laten werken, begaafdheidsprofielcoordinator als onderdeel van het interne zorgteam.

Kritische succesfactoren

  • Onderwijs op maat, waarbij de leerling (deels) zeggenschap krijgt in eigen curriculum,
  • Doelgericht werken in plaats van taakgericht, persoonlijke coaching evt. door een gespecialiseerde HB-coach,
  • extra uitdaging in de vorm van het +programma in de onderbouw.

Terug naar het overzicht van scholen

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement