Twee nieuwe publicatie RATiO
Er zijn twee nieuwe publicaties verschenen van leden van RATiO (Wetenschappelijk Expertisecentrum RAdboud Talent In Ontwikkeling).
- De eerste publicatie gaat over het zelfbeeld van begaafde basisschoolleerlingen. Hoe beschrijven zij en hun klasgenoten zichzelf? Zitten er verschillen tussen deze twee groepen leerlingen? Deze vragen stonden centraal in onderzoek van Anouke Bakx met collega’s in de POINT-werkplaats. Door leerlingen op een open manier te bevragen, konden kinderen zichzelf in hun eigen woorden beschrijven. Verschillen en overeenkomsten zijn gevonden.
- De tweede publicatie gaat over de ervaringen van (hoog)begaafde leerlingen in de plusklas en de thuisklas ten aanzien van de psychologische basisbehoeften en motivatie. Deze leerlingen gaven aan dat ze in de plusklas meer autonomie, competentie en relaties ervaren. In zowel de plusklas als de thuisklas bleken de basisbehoeften en de manier waarop de leerkracht hiermee omgaat samen te hangen met motivatie.