Actueel

  • 4 december 2025

    Boek Kenniscentrum Hoogbegaafdheid voor alle po- en vo-scholen

    Lees meer…

  • 2 november 2025

    Het bestuur #14: Gepko Wolters

    Lees meer…

  • 31 oktober 2025

    Column #18 Marko Otten: Hardnekkige mist rond de torens van OCW

    Lees meer…

  • 30 oktober 2025

    “We durven buiten de kaders te denken”. Hb-onderwijs op het Vechtdal College

    Lees meer…

  • 23 oktober 2025

    “Giftedness Should Not Be a Niche Topic” An Interview with Franzis Preckel

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Regionale bijeenkomsten ‘Passend onderwijs voor begaafde leerlingen’

Meer weten en uitwisselen over passend onderwijs en (hoog)begaafdheid? Dat kan. Het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling organiseert dit jaar regionale bijeenkomsten en komt daarbij in alle 8 regio’s  van de talentnetwerken. Dus ook bij u in de buurt!

Van een aantal bijeenkomsten is een BP-school de gastheer; tijdens de bijeenkomst delen zij hun praktijkvoorbeeld.

Lees meer over de data, locatie en het programma.

Inspectie presenteert brochure over onderwijs aan best presterende leerlingen

Hoe geven Nederlandse scholen momenteel aandacht aan hun (cognitief) best presterende leerlingen? Kunnen andere scholen en instellingen daar inspiratie of ideeën uit opdoen? En welke vragen kunnen ze zich daartoe stellen? Dat leest u in de brochure ‘Hoe gaan we om met onze best presterende leerlingen?’. In de brochure leest u ook over de huidige stand van zaken. Het zijn de resultaten van het onderzoek ‘Onderwijs aan de best presterende leerlingen in primair en voorgezet onderwijs’ dat de inspectie afgelopen jaar deed.

Lees verder…

Novilo zet Leonardo onderwijs voort

Novilo gaat het Leonardo-onderwijs voortzetten.

Lees verder…

Column Dick van Hennik #8: Is hoogbegaafdheid een talent?

Dick van Hennik is onder andere voorzitter van de Vereniging BPS. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel.

“Nee, mijnheer, uw onderzoek is voor onze school niet interessant, want wij richten ons niet op hoogbegaafdheid, maar in den brede op talentontwikkeling”. Dat antwoord kreeg Joep Vesters toen hij voor zijn boek onderzoek ging doen naar talentmanagement en daarvoor schooldirecteuren en –bestuurders ging benaderen.

Het boek van Vesters, Talentmanagement in de nieuwe tijd, is een van de twee boeken over hoogbegaafdheid waarin het woord hoogbegaafdheid niet voorkomt. Het andere boek is Van Mavo tot Harvard van Peter Riezebos.

Wat is dat toch? Die neiging om het woord hoogbegaafdheid maar te vermijden? Het zal wel in onze cultuur zitten, die van het bekende maaiveld. Wat overigens ook een drogreden is, want we vieren wel degelijk de successen van sportlieden en wetenschappelijke hoogstandjes.

De TU Twente stuurde me het boek van Riezebos waarin hij verslag doet van zijn queeste door ons door vaste procedures gedomineerde onderwijssysteem. Hij ging door diepe dalen en kwam uiteindelijk toch uit op de ‘mountain top’. En dat deed hij o.a. binnen de poorten van de TU in Enschede. De vraag is of dat de verdienste van de universiteit,van de schrijver of van een combinatie ervan. Uit het relaas blijkt wel dat de ondersteuning van het thuisfront uitermate belangrijk is geweest. Een combinatie van factoren dus. Het relaas van Riezebos toont wel dat de volhouder wordt beloond en dat het mogelijk is om op onorthodoxe wijze tot resultaat te komen. Want dat zijn route onorthodox mag heten, staat voor mij als een paal boven water. Dit laat echter onverlet dat er nog vele jonge mensen onnodig vastlopen in ons onderwijs en er dus sprake is van het verloren gaan van talent.

Is hoogbegaafdheid dan een talent? Ik hoor vaak dat die de vraag niet relevant is. Als dat niet zo zou zijn, is dan niet elke duiding van talent overbodig? Want wanneer geven we een sporttalent ruimte om zich in zijn of haar sport te ontwikkelen? Meestal toch als het talent is ontdekt, manifest is geworden. Sportprofielscholen hebben daartoe allerlei faciliteiten in het leven geroepen, zelfs vrijstellingen om de talentontwikkeling ruim baan te geven. Ook muziektalent wordt onderkend en gefaciliteerd. Dan mag cognitief talent dat toch ook?

Vesters beschrijft wat er in een organisatie, ook in een schoolorganisatie, nodig is om talent tot ontwikkeling te laten komen. De sleutelwoorden zijn meestal flexibiliteit, ruimte en uitdagende en hoogwaardige inhoud. Joep kreeg alsnog toegang tot diverse gesprekspartners toen hij uitlegde dat het om talentstimulering in den brede ging en ontdekte dat er meestal welwillend gekeken wordt naar uitzonderlijke prestaties, maar dat er onoverkomelijke belemmeringen worden gezien in de systemen die we hanteren. Talentmanagement komt dan dus neer op het wegnemen van die belemmeringen en dat geldt vooral voor onze scholen.

Feniks Talent opent meldpunt voor slimme drop-outs

Per jaar verlaten ruim 70.000 leerlingen school zonder diploma. Onder hen zijn, naar schatting, 7000 (hoog)begaafde leerlingen bij wie het niet lukt om hun talenten te verzilveren richting een mooi diploma. Feniks Talentbegeleiding is gestart met een meldpunt voor deze leerlingen. Doel hiervan is om de jongeren én hun scholen ondersteuning te bieden en uiteindelijk het aantal drop-outs te verminderen.

U kunt, als docent of ouder, kinderen – al dan niet anoniem – melden. Het meldpunt wil meer inzicht krijgen in de omvang van de problematiek en werkt dan door aan oplossingen om deze slimme kinderen weer perspectief te bieden.

Melden kan via www.fenikstalent.nl/meldpunt, hier zal ook nieuws over slimme drop-outs gedeeld worden.

16 april: Landelijke netwerkdag voor begaafdheidscoördinatoren en talentcoaches

Op 16 april organiseert het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) de jaarlijkse landelijke netwerkdag voor begaafdheidscoördinatoren en talentcoaches in het primair en voortgezet onderwijs, met als titel “Ruimte voor talentontwikkeling”. Deze dag duurt van 09.00 tot 16.45 uur en vindt plaats bij De Reehorst in Ede.

Er worden lezingen gegeven door Luk Dewulf (schrijver van het boek “Ik kies voor mijn talent”) en Stijn Smeets (onderzoeker van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek) en er zijn twee workshoprondes met 14 zeer gevarieerde workshops voor primair en voortgezet onderwijs. Ook is er een informatiemarkt en een uitwisselronde.

Lees verder…

28 maart: Festival van Talent

Het Eckartcollege is op zaterdag 28 maart 2015 de locatie voor het Festival van Talent.

Het Festival van Talent is een dag waarop de positieve kanten van hoogbegaafdheid centraal staan. Een dag waarop iedereen inspiratie kan opdoen op de informatiemarkt, zijn of haar talenten kan benutten tijdens allerlei workshops en inloopactiviteiten en in contact kan komen met gelijkgestemden. Meer informatie? Kijk dan op http://www.festivalvantalent.nl/

NRC: Leonardo-onderwijs hoogbegaafde kinderen stopt

Lees het artikel op de site van NRC…

Drie BP-scholen krijgen predicaat Excellente school

Op 26 januari heeft staatssecretaris Dekker aan 106 scholen het predicaat Excellente School 2014 uitgereikt in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Daarbij zaten drie BP-scholen: het Stedelijk Gymnasium Nijmegen, het Eckartcollege en het Utrechts Stedelijk Gymnasium.

Met het uitreiken van het predicaat Excellente Scholen wilde de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) scholen die uitblinken meer erkenning en waardering geven. Excellente scholen bieden hun leerlingen onderwijs van hoge kwaliteit. Deze scholen zijn een voorbeeld voor andere scholen. Het is de bedoeling dat excellente scholen (en scholen die dat willen worden) van elkaar leren en inspiratie bij elkaar opdoen. Zodat deze scholen zich blijven inzetten voor duurzame kwaliteit en hoge onderwijsopbrengsten.

Lees de brief aan de Tweede Kamer over de uitreiking

Succesvolle tweede editie BPS-leerlingenconferentie

Op 23 januari 2015 vond de tweede conferentie voor BP-scholen plaats, die speciaal voor hoogbegaafde leerlingen was georganiseerd. Dit jaar was de Universiteit Utrecht gastheer van de conferentie, ongeveer 130 leerlingen en docenten kwamen samen op Science Campus De Uithof van de universiteit.

De leerlingen namen deel aan interactieve lezingen van hoogleraren over diverse onderwerpen zoals nanotechnologie, de geschiedenis en dilemma’s van een verenigd Europa, immunologie, leiderschap in crisissituaties, klimaatverandering en de bronnen van de Hobbit. Ook waren er masterclasses, onder andere over 3D-printen en journalistiek schrijven. En er was aandacht voor metacognitieve vaardigheden met een workshop Denklessen van het Theresialyceum.

De deelnemers waardeerden de conferentie met een 8. Enkele reacties van deelnemers:

- De lezingen waren erg leuk, interessant en leerzaam!
– Ik vond het een zeer leuke ervaring. Ik zit nu in de 3e klas en deze conferentie helpt mij met mijn keuze voor de profielkeuze.

– Zeker erg leuk voor leerlingen, maar ook voor docenten en voor herhaling vatbaar (reactie docent)

– Leuk, leerzaam, goed voor mijn slimme leerlingen (reactie docent)

Een aantal reacties van de sprekers
– Ik vond het heel leuk om te doen. Deze kinderen willen gewoon het naadje van de kous weten en dat is erg leuk en inspirerend. Het viel me ook op dat ze respectvol met elkaar omgingen en totaal niet bezig waren met slim overkomen of elkaar aftroeven. Ze willen gewoon weten hoe het zit!
– Het was erg leuk om te doen en ik kreeg enthousiaste vragen. Het enthousiasme van deze leerlingen zien we helaas maar weinig bij onze reguliere studenten en ik heb daar bijzonder van genoten.
– Wat me ook opviel was dat er niet alleen vragen werden gesteld, maar ook aanvullingen werden gegeven op de inhoud van de lezing – erg leuk!
– Ik vond het een groot genoegen om te doen: ook zulke goede vragen, uit zulke jonge monden te horen, het was inspirerend. De vragen van de leerlingen hadden vooral betrekking op de inhoud van de lezing, en we liepen nog zwaar uit ook; er was veel belangstelling.

Over de conferentie
Het doel van de conferentie is om leerlingen verdiepende en/of verbredende kennis op vele gebieden aan te bieden, om de leerlingen inzicht en inspiratie te bieden als het gaat om wetenschap en beroepenmarkt (inclusief hun rol in de maatschappij van de toekomst), om te zorgen dat leerlingen elkaar ontmoeten, en om te zorgen voor een boost in hun zelfvertrouwen door de – voor hen – niet-alledaagse manier van les krijgen.

De conferentie werd mogelijk gemaakt door de Universiteit Utrecht, BrightLights en het Mensa Fonds.

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement