Actueel

  • 14 mei 2025

    Vereniging Begaafdheidsprofielscholen richt Wetenschappelijke Raad op

    Lees meer…

  • 2 mei 2025

    Meer dan 100 leden voor de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen

    Lees meer…

  • 7 april 2025

    “We geven heel veel ruimte aan autonomie” Hb-onderwijs op basisschool De Springplank

    Lees meer…

  • 10 maart 2025

    “Flexibiliteit zit in ons DNA”. Hb-onderwijs op het Zuider Gymnasium

    Lees meer…

  • 5 maart 2025

    Bijna 100 leden voor Vereniging BPS!

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

28 maart: Festival van Talent

Het Eckartcollege is op zaterdag 28 maart 2015 de locatie voor het Festival van Talent.

Het Festival van Talent is een dag waarop de positieve kanten van hoogbegaafdheid centraal staan. Een dag waarop iedereen inspiratie kan opdoen op de informatiemarkt, zijn of haar talenten kan benutten tijdens allerlei workshops en inloopactiviteiten en in contact kan komen met gelijkgestemden. Meer informatie? Kijk dan op http://www.festivalvantalent.nl/

NRC: Leonardo-onderwijs hoogbegaafde kinderen stopt

Lees het artikel op de site van NRC…

Drie BP-scholen krijgen predicaat Excellente school

Op 26 januari heeft staatssecretaris Dekker aan 106 scholen het predicaat Excellente School 2014 uitgereikt in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Daarbij zaten drie BP-scholen: het Stedelijk Gymnasium Nijmegen, het Eckartcollege en het Utrechts Stedelijk Gymnasium.

Met het uitreiken van het predicaat Excellente Scholen wilde de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) scholen die uitblinken meer erkenning en waardering geven. Excellente scholen bieden hun leerlingen onderwijs van hoge kwaliteit. Deze scholen zijn een voorbeeld voor andere scholen. Het is de bedoeling dat excellente scholen (en scholen die dat willen worden) van elkaar leren en inspiratie bij elkaar opdoen. Zodat deze scholen zich blijven inzetten voor duurzame kwaliteit en hoge onderwijsopbrengsten.

Lees de brief aan de Tweede Kamer over de uitreiking

Succesvolle tweede editie BPS-leerlingenconferentie

Op 23 januari 2015 vond de tweede conferentie voor BP-scholen plaats, die speciaal voor hoogbegaafde leerlingen was georganiseerd. Dit jaar was de Universiteit Utrecht gastheer van de conferentie, ongeveer 130 leerlingen en docenten kwamen samen op Science Campus De Uithof van de universiteit.

De leerlingen namen deel aan interactieve lezingen van hoogleraren over diverse onderwerpen zoals nanotechnologie, de geschiedenis en dilemma’s van een verenigd Europa, immunologie, leiderschap in crisissituaties, klimaatverandering en de bronnen van de Hobbit. Ook waren er masterclasses, onder andere over 3D-printen en journalistiek schrijven. En er was aandacht voor metacognitieve vaardigheden met een workshop Denklessen van het Theresialyceum.

De deelnemers waardeerden de conferentie met een 8. Enkele reacties van deelnemers:

- De lezingen waren erg leuk, interessant en leerzaam!
– Ik vond het een zeer leuke ervaring. Ik zit nu in de 3e klas en deze conferentie helpt mij met mijn keuze voor de profielkeuze.

– Zeker erg leuk voor leerlingen, maar ook voor docenten en voor herhaling vatbaar (reactie docent)

– Leuk, leerzaam, goed voor mijn slimme leerlingen (reactie docent)

Een aantal reacties van de sprekers
– Ik vond het heel leuk om te doen. Deze kinderen willen gewoon het naadje van de kous weten en dat is erg leuk en inspirerend. Het viel me ook op dat ze respectvol met elkaar omgingen en totaal niet bezig waren met slim overkomen of elkaar aftroeven. Ze willen gewoon weten hoe het zit!
– Het was erg leuk om te doen en ik kreeg enthousiaste vragen. Het enthousiasme van deze leerlingen zien we helaas maar weinig bij onze reguliere studenten en ik heb daar bijzonder van genoten.
– Wat me ook opviel was dat er niet alleen vragen werden gesteld, maar ook aanvullingen werden gegeven op de inhoud van de lezing – erg leuk!
– Ik vond het een groot genoegen om te doen: ook zulke goede vragen, uit zulke jonge monden te horen, het was inspirerend. De vragen van de leerlingen hadden vooral betrekking op de inhoud van de lezing, en we liepen nog zwaar uit ook; er was veel belangstelling.

Over de conferentie
Het doel van de conferentie is om leerlingen verdiepende en/of verbredende kennis op vele gebieden aan te bieden, om de leerlingen inzicht en inspiratie te bieden als het gaat om wetenschap en beroepenmarkt (inclusief hun rol in de maatschappij van de toekomst), om te zorgen dat leerlingen elkaar ontmoeten, en om te zorgen voor een boost in hun zelfvertrouwen door de – voor hen – niet-alledaagse manier van les krijgen.

De conferentie werd mogelijk gemaakt door de Universiteit Utrecht, BrightLights en het Mensa Fonds.

BPS-conferentie voor hoogbegaafde leerlingen

Op vrijdag 23 januari 2015 organiseert de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS), in samenwerking met de Universiteit Utrecht en BrightLights (online magazine voor & door hoogbegaafde jongeren), de tweede conferentie voor hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs.
De eerste leerlingenconferentie in januari 2014 werd zeer gewaardeerd door de leerlingen en de docenten. In 2015 vindt daarom de tweede editie plaats.

We willen de leerlingen een uitdagend, verrijkend en inspirerend programma bieden. Lezingen vormen een groot deel van het programma, we besteden ook aandacht aan de ontwikkeling van metacognitieve vaardigheden. Omdat de Universiteit Utrecht onze gastheer is, kunnen de leerlingen kennis maken met het hoger onderwijs, wetenschap en hoogbegaafde studenten.

Wat willen we met de conferentie?
– De leerlingen verdiepende en/of verbredende kennis op vele gebieden aanbieden,
– De leerlingen inzicht en inspiratie bieden als het gaat om wetenschap en beroepenmarkt, inclusief hun rol in de maatschappij van de toekomst,
– Zorgen dat leerlingen elkaar ontmoeten,
– Zorgen voor een boost in hun zelfvertrouwen door de – voor hen – niet-alledaagse manier van les krijgen.

Hoe ziet het programma er uit?
In drie rondes van elk 1,5 uur bieden wij een groot aantal lezingen en masterclasses:
– Leiderschap in crisissituaties – Paul ‘t Hart (hoogleraar bestuurskunde)
– Masterclass Journalistiek schrijven – 7Days/BrighLights
– Oudengelse sporen in Tolkiens The Hobbit – Thijs Porck (Engelse Taal en Cultuur)
– Denklessen: ontdek je talenten (metacognitieve vaardigheden) – Marlies Barthel (Theresialyceum)
– Na, na, na, nano – Andries Meijerink (hoogleraar Scheikunde van de Vaste Stof)
– Astrobiologie en hoe zoeken we naar het ontstaan van leven in de ruimte – Inge Loes ten Kate (Planeetwetenschapper en Astrobioloog)
– Hoe maak je een taal in 10 makkelijke stappen? – Marc Oostendorp (hoogleraar Taalkunde)
– Onze afweer als friendly fire – Linde Meyaard (hoogleraar Immuunregulatie)
– Je genen, je toekomst? – Nine Knoers (hoogleraar Klinische Genetica)
– Geheugen en synaptische plasticiteit – Casper Hoogenraad (hoogleraar Celbiologie)
– Armoede en Rijkdom in de wereld – Jan Luiten van Zanden (hoogleraar Economische geschiedenis)
– Klimaatverandering – Hans Oerlemans (hoogleraar Meteorologie)
– Europa – Mathieu Segers (Assistant Professor of International Relations and European Integration)
– Masterclass 3D-printen – Manon Mostert

Tussen de rondes is er voldoende tijd om elkaar te ontmoeten en kennis te maken met de universiteit. Lunch, koffie/thee en borrel worden geregeld.

Waar is het?
De locatie is het Ruppertgebouw op het Utrecht Science Campus van de Universiteit Utrecht (voorheen de Uithof). De locatie is goed te bereiken met het openbaar vervoer, vanaf Utrecht CS rijdt bus 12 elke 3 a 4 minuten naar het Science Campus. Ook met de auto is de locatie goed te bereiken, het ligt naast de A27.

Wat zijn de kosten?
Kosten per deelnemer zijn 50 euro.

Hoe kunt u zich aanmelden?
U kunt zich nu aanmelden met het online formulier, en aangeven hoeveel leerlingen en docenten van uw school komen.
Na aanmelding ontvangt u een link waarmee de leerlingen zich kunnen aanmelden voor de lezingen en masterclasses.

Festival van Talent op 28 maart 2015

Wil jij jouw talenten verder ontwikkelen? Wil je je verdiepen in een van jouw interesses? Ontdek je graag nieuwe talenten bij jezelf of bij je kind? Dan is het Festival van Talent dé plek voor je!

Het Festival van Talent is een dag waarop de positieve kanten van hoogbegaafdheid centraal staan. Een dag waarop iedereen inspiratie kan opdoen op de informatiemarkt, zijn of haar talenten kan benutten tijdens allerlei workshops en inloopactiviteiten en in contact kan komen met gelijkgestemden. Het Festival van Talent is er voor mensen van alle leeftijden die talenten willen ontdekken en ontwikkelen. Er zijn infostands, workshops, inloopactiviteiten en rustpunten voor volwassenen en kinderen.

In 2015 zal het Festival plaatsvinden op het Eckartcollege in Eindhoven op 28 maart.

Ga naar de site

Informatie over hoogbegaafdheid in het hoger onderwijs

De leaflets van het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IBHV) vormen, naast bijvoorbeeld artikelen en presentaties, één van de manieren waarop het IHBV kennis over hoogbegaafdheid verspreidt. Recent zijn er twee leaflets uitgekomen over hoogbegaafden in het hoger onderwijs. Een is speciaal voor docenten en studieadviseurs op universiteiten en hogescholen, de ander is speciaal voor studenten.

 

Column Dick van Hennik #7: Compacten, hoe doe je dat?

Dick van Hennik is onder andere voorzitter van de Vereniging BPS. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel.

In de jaren ’80 van de vorige eeuw vroeg ik docenten om de achterstand van een zieke leerling te helpen wegwerken. Ik was conrector van de onderbouw van een scholengemeenschap. Het meisje (tweede klas vwo/havo) was vijf maanden ziek geweest en had in die periode nauwelijks iets aan schoolwerk kunnen doen. Het was al april en doubleren was zowel voor de ouders, voor het kind als voor mij geen optie. Hoewel er geen testgegevens beschikbaar waren, kreeg ik wel de stellige indruk dat er sprake was van hoge intelligentie. Met hoogbegaafdheid was ik toen nog niet bezig. Pas later legde ik het verband.
De docente Frans had een oplossing die ze vaker gebruikte om leerlingen te helpen ‘gaten’ in het programma te dichten. “Ik haal de essentie uit de stof en laat haar dan met elk onderdeel kennismaken. Aan het eind neem ik dan een daarop aangepaste toets af; tot nu toe merk ik in het volgende schooljaar geen problemen met deze leerlingen”, zei ze.

Later – toen ik in ruime mate ervaring had opgedaan met hoogbegaafde leerlingen – realiseerde ik me dat zij hiermee een prima staaltje van compacten ten beste had gegeven. Hoe ‘eenvoudig’ kan het zijn. Door de omstandigheden gedwongen verdiepte deze docente zich in de vraag wat essentiële leerstof was om het programma te kunnen voortzetten in de volgende klas. Daardoor kon het wel. Maar zou ze het tot een standaard aanpak hebben laten komen? Ik weet zeker dat ze dat niet aandurfde en wel op basis van het argument dat het voor de rest van de leerlingen niet goed zou zijn. Je kunt dan de vraag stellen of ze dat ook had onderzocht. Ik denk van niet. Het kwam toen gewoonweg niet bij ons op om hier de kern van differentiatie te zien.

Nu, vele jaren later, weet ik dat het zo had gekund; dat het nog steeds zo kan. Wat ontbreekt is het geloof in eigen kunnen en een juiste mindset. In gesprekken wordt mij vaak tegengeworpen dat met name beginnende leraren hier moeite mee zullen hebben, omdat ze de stof niet helemaal overzien. Dat kan kloppen. Maar ook hier is een oplossing voorhanden. Ik mag als coach optreden binnen het programma ‘leerKRACHT’, gebaseerd op de aanpak van het organisatieadviesbureau McKinsey. Binnen dat programma ontdekken leraren dat samenwerken loont. Lesvoorbereiding doe je het beste in gezamenlijkheid. Door in teams samen te werken, en door de professionele inzet van kennis van de meer ervaren leraren. Daarvoor is ruimte nodig voor eigen initiatieven, en vertrouwen van de kant van de schoolleiding. Ik merk dat het werkt. LeerKRACHT bewijst dat het kan.
Hadden we dit programma maar in de jaren ’80 gehad. Of was de tijd toen niet rijp?

Ik daag de lezer uit om dit ook te proberen. Tien tegen een dat het werkt.

Dick van Hennik
voorzitter BPS

Website BPS Academie online

De BPS Academie is opgericht door het project BPS en de Vereniging BPS . Het is het platform voor ontmoeten en leren van de aangesloten Begaafdheidsprofielscholen. Kennis die binnen de deelnemende scholen wordt opgebouwd kan zo met elkaar worden gedeeld. Door gebruik te maken van elkaars interesse, expertise en kennis werken de Begaafdheidsprofielscholen op die manier gezamenlijk aan het op orde houden en verbeteren van hun kwaliteit.

Het aanbod van de BPS Academie bestaat voor het grootste deel uit aanbod van de Begaafdheidsprofielscholen zelf, en voor een klein deel uit aanbod van externe aanbieders. Het afnemen van het trainingsaanbod is alleen mogelijk voor Begaafdheidsprofielscholen zelf en aspirant-leden. Informatiebijeenkomsten BPS van algemene aard staan ook open voor geïnteresseerden die niet lid zijn van de vereniging.

Ga naar de website van de BPS Academie

Wet Passend Onderwijs van kracht

Op 1 augustus is de Wet Passend Onderwijs in werking getreden. Meer weten over passend onderwijs, bekijk dan het filmpje Passend Onderwijs in 3 minuten: http://t.co/Sh93pknztq

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement