Actueel

  • 4 december 2025

    Boek Kenniscentrum Hoogbegaafdheid voor alle po- en vo-scholen

    Lees meer…

  • 2 november 2025

    Het bestuur #14: Gepko Wolters

    Lees meer…

  • 31 oktober 2025

    Column #18 Marko Otten: Hardnekkige mist rond de torens van OCW

    Lees meer…

  • 30 oktober 2025

    “We durven buiten de kaders te denken”. Hb-onderwijs op het Vechtdal College

    Lees meer…

  • 23 oktober 2025

    “Giftedness Should Not Be a Niche Topic” An Interview with Franzis Preckel

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Landelijke netwerkdag Talentstimuleren 12 april 2017

Op woensdag 12 april 2017 organiseert het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) de jaarlijkse landelijke netwerkdag met als thema “Leren(d) Leven”. Deze netwerkdag is bedoeld voor begaafdheidscoördinatoren/-specialisten en talentcoaches in het primair en voortgezet onderwijs en vindt plaats van 9.00 tot 17.45 uur bij De Werelt in Lunteren.

Lees meer…

Vereniging BPS op de NOT2017

Bestuursleden van de Vereniging BPS zijn aanwezig op de NOT 2017 in de Jaarbeurs Utrecht. Als school in het primair en voortgezet onderwijs kunt u bij hen terecht voor informatie over wat de vereniging voor uw school kan betekenen.

Stand: hal 8, stand 08.C075 (Stichting Koepel Hoogbegaafdheid)

Basisschool De Driesprong gecertificeerd BPS-lid

Sinds november 2016 is basisschool De Driesprong gecertificeerd lid van de Vereniging BPS.

Nieuwe aspirant-leden Vereniging BPS

De Vereniging BPS heeft er drie nieuwe aspirant-leden bijgekregen:
– Jan Ligthartschool Rendierhof, Tilburg
– De Vlasgaard, Zeeland
– Johannus Fontanus College, Barneveld

Op dit moment heeft de vereniging in het primair onderwijs 9 leden en 14 aspirant-leden, in het voortgezet onderwijs zijn er 33 gecertificeerde leden en 9 aspirant-leden.

Column Dick van Hennik #10: Zelfredzaamheid extreem begaafden

Column Dick van Hennik #10: Zelfredzaamheid van extreem begaafde leerlingen

Dick van Hennik is onder andere voorzitter van de Vereniging BPS. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel.

“Mijnheer, mag ik het anders gaan doen? Ik moet elke dag 2 uur heen- en 2 uur terugreizen en ik heb het gevoel dat ik het grootste deel van de dag voor niets kom!”

We schrijven medio 1996. De vraag kwam van een leerlinge uit 5 vwo, die 5 dagen in de week van Etten-Leur naar Voorburg reisde om naar onze school te komen. En zoals dat een hoogbegaafd kind betaamt had ze ook de oplossing klaar. Ze wilde 2 dagen per week naar school komen, een aantal proefwerken van hetzelfde vak maken en nieuwe afspraken met docenten regelen voor het geval dat ze vragen had en nieuwe afspraken maken voor de komende weken. En natuurlijk ook bijkletsen met vriendinnen.

Een revolutionair plan, maar we wezen het niet af. Deze jongedame wist wat ze wilde. Met een aanbeveling van mijn kant ging ze in gesprek met haar docenten en het lukte haar om hen ervan te overtuigen dat ze dit aankon. Uiteindelijk deed ze examen in vrijwel alle vakken. Haar dagen op school combineerde ze met de dag dat ze LO had en vakken waarvoor haar aanwezigheid in de klas op bepaalde momenten nodig was. Soms betekende dat een extra dag, maar wat haar vooral beviel was het feit dat ze grote stukken examenstof tegelijk liet toetsen en ze die dan ook kon afronden.

Hieraan moest ik denken toen ik de afgelopen maanden gesprekken met ouders voerde van extreem hoogbegaafde kinderen. Als je met een IQ van 170 niet wordt toegelaten tot het plusprogramma, omdat je op het gewone schoolwerk niet goed scoort, dan loopt er iets scheef. En we hebben het over scholen die aandacht voor hoogbegaafden tot speerpunt van hun beleid hadden gemaakt. Opvallend was wel dat het jonge leerlingen betrof. Mijn voorbeeld uit de inleiding betrof een leerling uit 5 vwo, maar de leerlingen over wie ik nu spreek zijn een meisje van 6 uit groep 3 en een jongen van 11 in klas 2 van het vo. In beide gevallen was het argument dat er geen leemten moesten ontstaan in hun kennis. Een hardnekkig fenomeen onder docenten. In beide gevallen dreigde een situatie van thuiszitten te ontstaan en dat terwijl het gaat om zeer getalenteerde kinderen die in niet-schoolse omstandigheden excelleren en zich razendsnel dingen eigen maken. Het zou mooi zijn als we hierin stappen kunnen maken en ruimte bieden aan deze leerlingen.

Tijdens de ALV van de Vereniging BPS op 2 november zal het o.a. gaan over de problematiek van thuiszitters. Ik weet vanuit de visitaties dat diverse scholen binnen onze vereniging niet schromen om leerlingen een eigen leerprogramma te laten samenstellen (het bekende voorbeeld van Erik van den Boom, die op zijn 13e het gymnasium in Schiedam afsloot, ligt nog vers in het geheugen). Maar dat zijn ze nog niet allemaal. Het zou mooi zijn als we als verenigde scholen als vanzelfsprekend oplossingen hebben voor extreem begaafde leerlingen.

De leerlinge uit Etten-Leur ging na het behalen van haar diploma twee studies in Amsterdam doen. Toen haar werd gewezen op de verplichting tot het bijwonen van studielessen voor eerstejaars heeft het haar nog moeite gekost om de begeleiders ervan te overtuigen dat ze dat niet echt nodig had.

Dick van Hennik

Leerlingenconferentie BPS 25 november 2016

Op vrijdag 25 november 2016 organiseert de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS), in samenwerking met de Universiteit Utrecht en BrightLights (online magazine voor & door hoogbegaafde jongeren), de vierde conferentie voor hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs. De eerste drie edities werden zeer gewaardeerd door leerlingen, docenten en de sprekers, met gemiddeld een 8.

————————————————–
Een aantal reacties van leerlingen en docenten op de vorige edities
– De lezingen waren erg leuk, interessant en leerzaam!
– Ik vond het een zeer leuke ervaring. Ik zit nu in de 3e klas en deze conferentie helpt mij met mijn keuze voor de profielkeuze.
– Zeker erg leuk voor leerlingen, maar ook voor docenten en voor herhaling vatbaar (reactie docent)

Een aantal reacties van sprekers op de vorige editie
– Ik vond het heel leuk om te doen. Deze kinderen willen gewoon het naadje van de kous weten en dat is erg leuk en inspirerend.
– Het was erg leuk om te doen en ik kreeg enthousiaste vragen. Het enthousiasme van deze leerlingen zien we helaas maar weinig bij onze reguliere studenten en ik heb daar bijzonder van genoten.
————————————————–

Lezingen en sprekers
Inmiddels hebben de volgende sprekers toegezegd:
– Opening: Ruud Abma (universitair docent Arbeid, Zorg & Welzijn)
Lucas Lourens (hoogleraar Paleoklimatologie Universiteit Utrecht)
Be Breij (hoogleraar Latijn Radboud Universiteit Nijmegen)
Wouter Marra (Geo-/planetary scientist, Universiteit Utrecht)
Henk Stoof (hoogleraar Natuur- en sterrenkunde, Universiteit Utrecht)
Marc Bonten (hoogleraar Microbiologie, Utrechts Medisch Centrum)
Peter Sloot (Professor of Computational Science, UvA en Professor of Complex Systems, NTU Singapore)
Bald de Vries (Universitair hoofddocent Staatsrecht, Bestuursrecht en Rechtstheorie)
Marcel Veenman (directeur Instituut voor Metacognitie Onderzoek, Universiteit Leiden)
Louk Vanderschuren (Hoogleraar Neurobiologie van gedrag, Universiteit Utrecht)
Rosalie Iemhoff (Universitair hoofddocent Theoretische filosofie, Universiteit Utrecht)
Hinze Hogendoorn (Universitair docent Psychologie, Universiteit Utrecht)
BrightLights (online magazine voor en door hoogbegaafde leerlingen) over journalistiek schrijven
Peter Bijl (Assistant Professor Earth Sciences – Marine palynology & palaeoceanography)
Rudolf Kampers (docent filosofie & oprichter Leren Filosoferen)
José Borghans (Universitair Hoofddocent Immunologie Universiteit Utrecht)

Ga naar de conferentie-pagina voor meer informatie en aanmelden

SLO-conferentie ‘Bijzonder Begaafd’

Op 28 september 2016 organiseert het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling de jaarlijkse conferentie ‘Bijzonder Begaafd’ in het kader van (hoog)begaafdheid binnen Passend onderwijs. Dit jaar is het thema ‘In je element met wie je bent!’. We besteden aandacht aan de bijzondere aspecten van begaafdheid en aan de begeleiding van ‘dubbel bijzondere’ leerlingen (begaafde leerlingen die ook kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen laten zien). Daarbij ligt het accent op een evenwichtige persoonlijke ontwikkeling, zodat begaafde leerlingen gezien en erkend worden in hun eigenheid en in hun element kunnen zijn met hun talenten en persoonlijke kwaliteiten.

Als keynote spreker verzorgt Linda Silverman van het Gifted Development Center de hoofdlezing, waarin zij onder andere in zal gaan op de psychologische realiteit van (hoog)begaafdheid. Daarna zijn er 3 workshoprondes waarin de meest recente wetenschappelijke inzichten en/of praktijkervaringen worden gedeeld.

Lees verder op talentstimuleren.nl

Elf scholen ontvangen (opnieuw) het keurmerk BPS

Het bestuur van de Vereniging BPS is erg verheugd dat tien scholen in het primair en voortgezet onderwijs (opnieuw) het keurmerk BPS hebben gekregen. Deze scholen zijn de afgelopen periode bezocht door een visitatiecommissie van de vereniging. Op basis van het advies van de commissie heeft het bestuur besloten het keurmerk (opnieuw) toe te kennen. Per 1 juni 2016 zijn er 41 scholen uit het voortgezet onderwijs en 21 scholen uit het primair onderwijs aangesloten

Over het keurmerk
De vereniging heeft een keurmerk ontwikkeld, dat de basis vormt voor een systeem van visitatie door daartoe opgeleide visiteurs. (Aspirant)leden van de Vereniging BPS ontvangen c.q. behouden het certificaat na een positieve uitspraak van het bestuur ten aanzien van de doorlopen visitatie.

Elf scholen krijgen (opnieuw) het keurmerk
De volgende scholen hebben opnieuw het keurmerk gekregen:
– Hondsrug Emmen (voortgezet onderwijs)
– Stedelijk Gymnasium Nijmegen (voortgezet onderwijs)
– Stedelijk Lyceum Zutphen (voortgezet onderwijs)
– SG Huizermaat (voortgezet onderwijs)

De volgende scholen hebben voor het eerst het keurmerk ontvangen:
– Trinitas Almere (voortgezet onderwijs)
– PCBS de Arke (primair onderwijs)
– OBS de Singel (primair onderwijs)
– Basisschool Het Talent (primair onderwijs)
– Het Pluspunt (primair onderwijs)
– CBS Het Kompas (primair onderwijs)

Meer weten?
Bekijk alle deelnemende scholen uit het primair onderwijs
Bekijk alle deelnemende scholen uit het voortgezet onderwijs
Lees hier meer over hoe uw school lid kan worden

Nieuw aspirant-lid Vereniging BPS

OBS Jan Harmsenshof (Geldermalsen) is sinds april 2016 aspirant-lid van de Vereniging BPS.

Nieuw aspirant-lid Vereniging BPS

CBS Ten Holtens Erve (Nijbroek) is sinds begin april 2016 aspirant-lid van de Vereniging BPS.

Sinds het schooljaar 2010-2011 werkt school met een speciaal programma voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. ‘s Morgens zitten de kinderen in de gewone (kleine) klas. Het lesaanbod wordt dan afgestemd op de behoeften en mogelijkheden van de leerling. De intern begeleider en de leerkracht stellen voor de leerling een individueel programma samen. Goede instructie en goede feedback zijn hierbij heel belangrijk. Een deel van de middag volgen begaafde leerlingen, in een apart lokaal, hun eigen programma. De leerlingen kunnen zich dan spiegelen aan en meten met elkaar. Het lesprogramma vindt zijn basis in het motto “leren leren, leren denken, leren leven”.

Lees meer over de school

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement