BPS Academie aanbod 2015-2016
Op de website van de BPS Academie is het aanbod van activiteiten geactualiseerd voor het schooljaar 2015-2016. Nieuw is dat de meeste activiteiten van de BPS Academie ook op uw eigen school kunnen worden aangeboden onder het motto: De BPS Academie komt naar je toe”.
Conferentie ‘Bijzonder Begaafd’
Het team van het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) organiseert 10 november a.s.een landelijke conferentie die in het teken zal staan van het thema ‘Bijzonder Begaafd’. Zowel de bijzondere aspecten van begaafdheid als de leerlingen die naast begaafdheidskenmerken ook kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen laten zien, zullen hierbij centraal staan.
Als keynote spreker verzorgt Margaret Sutherland uit Schotland de hoofdlezing. Daarna worden er twee rondes met in totaal 28 verschillende workshops gegeven en is er een ronde met ruimte voor uitwisseling van praktijkervaringen en/ of materialensessies.
Derde editie Leerlingenconferentie BPS
Op vrijdag 6 november 2015 organiseert de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS), in samenwerking met de Universiteit Utrecht en BrightLights (online magazine voor & door hoogbegaafde jongeren), de derde conferentie voor hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs. De eerste twee edities werden zeer gewaardeerd door leerlingen, docenten en de sprekers, met gemiddeld een 8.
Lees meer over het programma, de sprekers en het aanmelden…
Twee artikelen over BP-scholen
Uhhh …is een mooi moment. Basisschool De Singel daagt hoogbegaafde leerlingen uit.
In: Talent jaargang 17, nr. 3 (mei 2015)
Een speciale school voor speciale leerlingen. OBS Het Pluspunt geeft speciaal onderwijs aan hoogbegaafden
In: Talent jaargang 17, nr. 2 (maart 2015)
Regionale bijeenkomsten ‘Passend onderwijs voor begaafde leerlingen’
Meer weten en uitwisselen over passend onderwijs en (hoog)begaafdheid? Dat kan. Het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling organiseert dit jaar regionale bijeenkomsten en komt daarbij in alle 8 regio’s van de talentnetwerken. Dus ook bij u in de buurt!
Van een aantal bijeenkomsten is een BP-school de gastheer; tijdens de bijeenkomst delen zij hun praktijkvoorbeeld.
Lees meer over de data, locatie en het programma.
Inspectie presenteert brochure over onderwijs aan best presterende leerlingen
Hoe geven Nederlandse scholen momenteel aandacht aan hun (cognitief) best presterende leerlingen? Kunnen andere scholen en instellingen daar inspiratie of ideeën uit opdoen? En welke vragen kunnen ze zich daartoe stellen? Dat leest u in de brochure ‘Hoe gaan we om met onze best presterende leerlingen?’. In de brochure leest u ook over de huidige stand van zaken. Het zijn de resultaten van het onderzoek ‘Onderwijs aan de best presterende leerlingen in primair en voorgezet onderwijs’ dat de inspectie afgelopen jaar deed.
Novilo zet Leonardo onderwijs voort
Novilo gaat het Leonardo-onderwijs voortzetten.
Column Dick van Hennik #8: Is hoogbegaafdheid een talent?
Dick van Hennik is onder andere voorzitter van de Vereniging BPS. Hij schrijft deze column op persoonlijke titel.
“Nee, mijnheer, uw onderzoek is voor onze school niet interessant, want wij richten ons niet op hoogbegaafdheid, maar in den brede op talentontwikkeling”. Dat antwoord kreeg Joep Vesters toen hij voor zijn boek onderzoek ging doen naar talentmanagement en daarvoor schooldirecteuren en –bestuurders ging benaderen.
Het boek van Vesters, Talentmanagement in de nieuwe tijd, is een van de twee boeken over hoogbegaafdheid waarin het woord hoogbegaafdheid niet voorkomt. Het andere boek is Van Mavo tot Harvard van Peter Riezebos.
Wat is dat toch? Die neiging om het woord hoogbegaafdheid maar te vermijden? Het zal wel in onze cultuur zitten, die van het bekende maaiveld. Wat overigens ook een drogreden is, want we vieren wel degelijk de successen van sportlieden en wetenschappelijke hoogstandjes.
De TU Twente stuurde me het boek van Riezebos waarin hij verslag doet van zijn queeste door ons door vaste procedures gedomineerde onderwijssysteem. Hij ging door diepe dalen en kwam uiteindelijk toch uit op de ‘mountain top’. En dat deed hij o.a. binnen de poorten van de TU in Enschede. De vraag is of dat de verdienste van de universiteit,van de schrijver of van een combinatie ervan. Uit het relaas blijkt wel dat de ondersteuning van het thuisfront uitermate belangrijk is geweest. Een combinatie van factoren dus. Het relaas van Riezebos toont wel dat de volhouder wordt beloond en dat het mogelijk is om op onorthodoxe wijze tot resultaat te komen. Want dat zijn route onorthodox mag heten, staat voor mij als een paal boven water. Dit laat echter onverlet dat er nog vele jonge mensen onnodig vastlopen in ons onderwijs en er dus sprake is van het verloren gaan van talent.
Is hoogbegaafdheid dan een talent? Ik hoor vaak dat die de vraag niet relevant is. Als dat niet zo zou zijn, is dan niet elke duiding van talent overbodig? Want wanneer geven we een sporttalent ruimte om zich in zijn of haar sport te ontwikkelen? Meestal toch als het talent is ontdekt, manifest is geworden. Sportprofielscholen hebben daartoe allerlei faciliteiten in het leven geroepen, zelfs vrijstellingen om de talentontwikkeling ruim baan te geven. Ook muziektalent wordt onderkend en gefaciliteerd. Dan mag cognitief talent dat toch ook?
Vesters beschrijft wat er in een organisatie, ook in een schoolorganisatie, nodig is om talent tot ontwikkeling te laten komen. De sleutelwoorden zijn meestal flexibiliteit, ruimte en uitdagende en hoogwaardige inhoud. Joep kreeg alsnog toegang tot diverse gesprekspartners toen hij uitlegde dat het om talentstimulering in den brede ging en ontdekte dat er meestal welwillend gekeken wordt naar uitzonderlijke prestaties, maar dat er onoverkomelijke belemmeringen worden gezien in de systemen die we hanteren. Talentmanagement komt dan dus neer op het wegnemen van die belemmeringen en dat geldt vooral voor onze scholen.
Feniks Talent opent meldpunt voor slimme drop-outs
Per jaar verlaten ruim 70.000 leerlingen school zonder diploma. Onder hen zijn, naar schatting, 7000 (hoog)begaafde leerlingen bij wie het niet lukt om hun talenten te verzilveren richting een mooi diploma. Feniks Talentbegeleiding is gestart met een meldpunt voor deze leerlingen. Doel hiervan is om de jongeren én hun scholen ondersteuning te bieden en uiteindelijk het aantal drop-outs te verminderen.
U kunt, als docent of ouder, kinderen – al dan niet anoniem – melden. Het meldpunt wil meer inzicht krijgen in de omvang van de problematiek en werkt dan door aan oplossingen om deze slimme kinderen weer perspectief te bieden.
Melden kan via www.fenikstalent.nl/meldpunt, hier zal ook nieuws over slimme drop-outs gedeeld worden.
16 april: Landelijke netwerkdag voor begaafdheidscoördinatoren en talentcoaches
Op 16 april organiseert het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO) de jaarlijkse landelijke netwerkdag voor begaafdheidscoördinatoren en talentcoaches in het primair en voortgezet onderwijs, met als titel “Ruimte voor talentontwikkeling”. Deze dag duurt van 09.00 tot 16.45 uur en vindt plaats bij De Reehorst in Ede.
Er worden lezingen gegeven door Luk Dewulf (schrijver van het boek “Ik kies voor mijn talent”) en Stijn Smeets (onderzoeker van het Centrum voor BegaafdheidsOnderzoek) en er zijn twee workshoprondes met 14 zeer gevarieerde workshops voor primair en voortgezet onderwijs. Ook is er een informatiemarkt en een uitwisselronde.