Actueel

  • 22 september 2025

    Het bestuur #13: Serge Hubers

    Lees meer…

  • 21 september 2025

    Kenniscentrum HB publiceert brochure over Slimme meisjes

    Lees meer…

  • 18 september 2025

    Het bestuur #12: Ingrid Ottenheijm

    Lees meer…

  • 2 september 2025

    “Het is één geheel geworden” HB-onderwijs op het Helen Parkhurst

    Lees meer…

  • 2 juli 2025

    Vereniging BPS en POINT organiseren samen werkplaats ‘Onderpresteren’

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Het bestuur #13: Serge Hubers

“Onderwijs moet ruimte geven aan wie je bent én wie je kunt worden”

Wie zitten er in het bestuur van de Vereniging BPS? Wat is hun motivatie? Deze keer stelt Serge Hubers zich voor. Hij was tot en met dit jaar afdelingsleider vwo op het Theresialyceum (BPSchool) en nu teamleider Passend onderwijs bij ROOS Samenwerkingsverband vo. Sinds dit jaar is hij bestuurslid.

“Ik ben eigenlijk per toeval in het onderwijs beland. Tijdens mijn studie moest ik een extra keuzevak volgen en dat werd een oriëntatie op het leraarschap. Hoewel ik toen nog niet van plan was om leraar te worden, werd daar wel mijn interesse voor het onderwijs gewekt. Later kreeg ik een promotieplek aan de lerarenopleiding, waar ik me verder verdiepte in onderwijskunde en onderwijspsychologie.

Toch merkte ik dat de academische wereld voor mij te ver afstond van de praktijk. Daarom maakte ik in 2010 de overstap naar het voortgezet onderwijs, waar ik als teamleider begon op het Bonaventuracollege in Leiden. Uiteindelijk heb ik op verschillende scholen gewerkt, waaronder het Theresialyceum in Tilburg, waar ik verantwoordelijk was voor het beleid rondom begaafdheid.”

Wat heb ik met hoogbegaafde leerlingen en hoogbegaafdheid?

“Mijn belangstelling voor hoogbegaafdheid ontstond via het thema onderpresteren. Ik herkende daar iets van mezelf in. Op school ging alles me makkelijk af, maar ik had nauwelijks leervaardigheden ontwikkeld en miste intrinsieke motivatie. Dat zette me aan het denken: hoe kunnen we leerlingen beter begeleiden in hun ontwikkeling?

Ik wilde het onderwijs inbrengen wat ik zelf gemist had: ruimte om te ontdekken wie je bent en waar je naartoe wilt. Tijdens mijn werk ben ik me steeds meer gaan richten op leerlingen die onder hun niveau presteren. Ik heb me geschoold via onder andere de ECHA-opleiding en ben actief aan de slag gegaan met signalering, coaching en het bieden van uitdaging. Het gaat er voor mij om dat deze leerlingen niet alleen gezien worden, maar ook echt tot bloei kunnen komen.”

Waarom is de Vereniging Begaafdheidsprofielscholen belangrijk?

“Ik vind de vereniging essentieel omdat ze scholen verbindt die zich inzetten voor hoogbegaafde leerlingen. We moeten niet alleen een netwerk zijn, maar ook een organisatie die trends signaleert en uitspreekt wat belangrijke ontwikkelingen zijn. We hoeven niets op te dringen, maar mogen wel richting geven.

De regio’s binnen de vereniging bieden mooie kansen voor uitwisseling, maar ik zie ook dat die samenwerking nog niet overal optimaal verloopt. Daar ligt voor ons nog een mooie kans.”

Waarom zit je in het bestuur van de vereniging?

“Ik ben in het bestuur gestapt omdat ik geloof dat de vereniging moet blijven bieden waar de leden behoefte aan hebben. Daarbij wil ik vooral ook schoolleiders meer betrekken. Hun betrokkenheid lijkt de afgelopen jaren wat afgenomen, terwijl zij juist bepalend zijn voor het beleid op scholen.

Door mijn achtergrond — zowel academisch als praktisch — denk ik dat ik een brug kan slaan tussen wetenschap en onderwijspraktijk. Ik wil eraan bijdragen dat wetenschappelijke inzichten bruikbaar worden gemaakt voor mensen op de werkvloer. Daarnaast vind ik het interessant om me ook bezig te houden met het bredere krachtenveld in het onderwijs, zoals de samenwerking met samenwerkingsverbanden en beleidsontwikkelingen.”

Wat is mijn ideaal als het gaat om onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen?

“Mijn ideaal is onderwijs dat zowel cognitieve uitdaging als persoonlijke ontwikkeling biedt. Ik geloof in een balans tussen leren en zijn. Hoogbegaafde leerlingen hebben niet alleen behoefte aan moeilijkere stof, maar ook aan ruimte om zichzelf te leren kennen.

We moeten ze helpen om hun potentieel te ontdekken en ontwikkelen — niet alleen als leerling, maar als mens. Onderwijs moet een plek zijn waar je mag worden wie je bent, en waar je ontdekt wie je kunt worden.”

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement