Actueel

  • 7 maart 2023

    Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.

    Lees meer…

  • 21 februari 2023

    Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen

    Lees meer…

  • 17 februari 2023

    Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Creativiteit en hoogbegaafdheid. Interview met orthopedagoog Evelyn Kroesbergen

In een interview in tijdschrift Talent gaat orthopedagoog Evelyn Kroesbergen in op de relatie tussen creativiteit en hoogbegaafdheid. Sinds kort is ze aangesteld aan de Radboud Universiteit als hoogleraar orthopedagogiek. “Bij mijn leerstoel Leerproblemen horen natuurlijk ook de leerproblemen van hoogbegaafde kinderen. Ik zie creativiteit als een component van hoogbegaafdheid, naast intelligentie. Veel hoogbegaafde kinderen zijn creatief, ze komen met originele invalshoeken om problemen op te lossen, hebben een aparte vorm van humor, pakken dingen op een andere manier aan dan je zou verwachten en leggen onverwachte verbanden. Uit onderzoek blijkt dat je een bepaalde mate van creativiteit nodig hebt om te kunnen excelleren in rekenen.”

Lees het artikel…

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement