Actueel

  • 25 april 2024

    Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden

    Lees meer…

  • 23 april 2024

    Brochure over Kansengelijkheid van het Kenniscentrum HB

    Lees meer…

  • 27 maart 2024

    NTCN-congres: Werken met 0 tot 4-jarigen met ontwikkelingsvoorsprong

    Lees meer…

  • 16 maart 2024

    BPS-conferentie voor hoogbegaafde leerlingen 2024

    Lees meer…

  • 17 februari 2024

    Publicatie Schooluitval en thuiszitten

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

De Theaterhavo/vwo

“SCHOOL VOOR ONDERNEMENDE, CREATIEVE EN GETALENTEERDE LEERLINGEN EN DOCENTEN, DIE HUN LEVEN LANG NIEUWSGIERIG WILLEN ZIJN”

Contactgegevens
Hoofdlocatie onderbouw, Pieter de Hoochstraat 29, 3024 CP Rotterdam
Hoofdlocatie bovenbouw, Pieter de Hoochweg 222, 3024 BJ Rotterdam
Website

Over de school
De Theaterhavo/vwo heeft zich in de afgelopen tien jaar ontwikkeld tot een unieke kleinschalige havo/vwo met een bijzondere profilering en zeer goede resultaten. Iedere leerling van De Theaterhavo/vwo (THV) kiest, met zijn ouders, welbewust voor de school vanwege zijn fascinatie voor één van de drie kunstrichtingen Theater, Film of Vormgeving. Deze bewuste keuze, de op de kunstrichtingen afgestemde leeromgeving en de invulling van het onderwijs dragen bij aan het veilige en tegelijkertijd uitdagende leerklimaat dat de school kenmerkt.

Onderwijsvisie
De leerlingen van de THV delen met elkaar een fascinatie voor theater en/of voor film en/of voor vormgeving. Waren ze daarin op hun vorige school vaak een uitzondering, binnen de THV vinden ze andere jongeren die deze fascinatie met hen delen. Voor de meeste kinderen geeft leerling worden op de THV dan ook het gevoel thuis te komen. Immers: zowel voor de leerlingen als voor de docenten is het normaal dat een kind gericht is op zijn fascinatie en vaak ook een droom heeft over de toekomst. Op de THV begeleiden we kinderen in het onderzoeken welke plek zij die fascinatie willen en kunnen geven in hun verdere leven.
De inhoud en de organisatie van de school zijn erop gericht leerlingen op zowel cognitief als creatief en sociaal gebied optimaal te stimuleren en te begeleiden naar het einddoel: het met een havo- of vwo-diploma verlaten van de school als potentieel aankomend creatief ondernemer of aankomend ondernemend kunstenaar.
Daarnaast stelt de school zich ten doel leerlingen vanuit kunstonderwijs een rijk pallet aan mogelijkheden te bieden om zich breder te ontwikkelen en zich daarmee voor te bereiden op hun toekomst.

Good Practice
Op de THV wordt elke leerling gezien. Als blijkt dat uitdaging ontbreekt, dan wordt uitdaging gezocht. Dit kan op diverse wijzen worden gevonden, binnen en buiten de lessen, vooral vanuit de gedachte om de leerstof te compacten en te verrijken.
De invulling van de verrijking wordt gevonden door veelal individuele projecten, stages en andersoortige opdrachten, altijd vanuit de interesses van de leerling. In uitzonderlijke situaties is versnelling ook mogelijk. De afgelopen drie jaar is dit tweemaal voorgekomen.
Delf Frans, Goethe Duits en Cambridge English wordt aangeboden aan de leerlingen die de mogelijkheid en de interesse hebben.

Kritische succesfactoren
– Het onderwijs en de begeleiding zoveel mogelijk aanpassen aan de behoeften van de (individuele) leerling
– Het borgen van beleid, zodat het niet afhankelijk is van individuele personen.
– Scholing en ondersteuning van docenten en mentoren die deze leerlingen in de klas hebben.
– Signalering door mentoren en docenten
– Contact met ouders

© Begaafdheidsprofielscholen 2011 | Privacy Statement