Actueel
-
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer… -
7 maart 2023
OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben
Lees meer… -
7 maart 2023
Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.
Lees meer… -
21 februari 2023
Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen
Lees meer… -
17 februari 2023
Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Werken met plusleerlingen – basistraining voor startende HB-docenten en HB-begeleiders | po
Type aanbod
Extern aanbod
Datum en tijd
Nader overeen te komen
School/organisatie
Tools4teaching
Contactpersoon
Mevr. N. Verheul
Thema
Onderwijs en leren | Zorg en begeleiding | Visie en leiderschap
Onderwerpen
- Het (aspirant)lidmaatschap van de vereniging BPS: wat houdt het lidmaatschap van de BPS in
- Kennis over hoogbegaafdheid met accent op het (jonge) kind
- Signalering van HB bij het (jonge) kind
- Het werken met een plusklas
- Het werken met plusleerlingen in de reguliere klas
- Het bieden van maatwerk en de keuze van lesmateriaal
- Wanneer spreken we over onderpresteren?
Beschrijving
Omgaan met het (jonge) kind met een ontwikkelingsvoorsprong is een hele uitdaging; je kunt niet vroeg genoeg beginnen met aandacht hiervoor. Na het volgen van deze cursus heb je als leerkracht, maar ook als begeleider en schoolleider inzicht in het fenomeen HB-leerling en kun je het omgaan met en het onderwijs aan dit type leerling vorm geven.
Wat levert het op
- Kennis van hoogbegaafdheid
- Kunnen werken met het (jonge) HB-kind
- Werken met een plusklas (of niet)
- Begeleiden van onderpresterende kinderen
- Een schoolbrede visie op het werken met HB-kinderen
Doelgroep en eisen
Leerkrachten in het primair onderwijs, begeleiders (intern en hb-), schoolleiding.
Omvang
28,5 klokuren, verspreid over vijf bijeenkomsten, inclusief praktisch werkKosten
€ 225 bij individuele deelname | €1.000 in company, exclusief reistijd- en reiskostenvergoeding
Aantal deelnemers
De training is bedoeld voor een zo groot mogelijk deel van het team van een basisschool met een maximum van twintig deelnemers. Deelname van (intern en hb-)begeleiders en schoolleiding is gewenst.
Datum
De scholing bestaat uit drie begeleide sessies (7,5 klokuren), twee door de school zelf in te richten studiemiddagen (twee maal 6 klokuren) en enig praktisch werk met kinderen als huiswerk (9 klokuren). De data van de begeleide sessies en studiemiddagen worden in overleg vastgesteld.
Locatie
De scholing vindt plaats op de eigen school, of op een andere locatie in overleg.