Actueel

  • 7 maart 2023

    Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.

    Lees meer…

  • 21 februari 2023

    Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen

    Lees meer…

  • 17 februari 2023

    Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Werken met plusleerlingen – basistraining voor startende HB-docenten en HB-begeleiders | po


Type aanbod

Extern aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

Tools4teaching

Contactpersoon

Mevr. N. Verheul

Thema

Onderwijs en leren | Zorg en begeleiding | Visie en leiderschap

Onderwerpen

  • Het (aspirant)lidmaatschap van de vereniging BPS: wat houdt het lidmaatschap van de BPS in
  • Kennis over hoogbegaafdheid met accent op het (jonge) kind
  • Signalering van HB bij het (jonge) kind
  • Het werken met een plusklas
  • Het werken met plusleerlingen in de reguliere klas
  • Het bieden van maatwerk en de keuze van lesmateriaal
  • Wanneer spreken we over onderpresteren?

Beschrijving

Omgaan met het (jonge) kind met een ontwikkelingsvoorsprong is een hele uitdaging; je kunt niet vroeg genoeg beginnen met aandacht hiervoor. Na het volgen van deze cursus heb je als leerkracht, maar ook als begeleider en schoolleider inzicht in het fenomeen HB-leerling en kun je het omgaan met en het onderwijs aan dit type leerling vorm geven.

Wat levert het op

  • Kennis van hoogbegaafdheid
  • Kunnen werken met het (jonge) HB-kind
  • Werken met een plusklas (of niet)
  • Begeleiden van onderpresterende kinderen
  • Een schoolbrede visie op het werken met HB-kinderen

Doelgroep en eisen

Leerkrachten in het primair onderwijs, begeleiders (intern en hb-), schoolleiding.

Omvang

28,5 klokuren, verspreid over vijf bijeenkomsten, inclusief praktisch werk

Kosten

€ 225 bij individuele deelname | €1.000 in company, exclusief reistijd- en reiskostenvergoeding

Aantal deelnemers

De training is bedoeld voor een zo groot mogelijk deel van het team van een basisschool met een maximum van twintig deelnemers. Deelname van (intern en hb-)begeleiders en schoolleiding is gewenst.

Datum

De scholing bestaat uit drie begeleide sessies (7,5 klokuren), twee door de school zelf in te richten studiemiddagen (twee maal 6 klokuren) en enig praktisch werk met kinderen als huiswerk (9 klokuren). De data van de begeleide sessies en studiemiddagen worden in overleg vastgesteld.

Locatie

De scholing vindt plaats op de eigen school, of op een andere locatie in overleg.