Actueel
-
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer… -
7 maart 2023
OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben
Lees meer… -
7 maart 2023
Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.
Lees meer… -
21 februari 2023
Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen
Lees meer… -
17 februari 2023
Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Werken aan mindsets voor prestatie en motivatie | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Onderwijs en leren | Zorg en begeleiding
Onderwerpen
- Studielessen
- Growth mindset
- Fixed mindset
- Mentorlessen
- Positieve benadering
Beschrijving
OMDENKEN: Jongen (10): ‘Volgens mij is de toets vooral voor de juf, zodat ze weet wat ze de volgende keer beter uit moet leggen’
Lukt het om alles positief te benaderen; van een probleem een mogelijkheid te maken?
De Amerikaanse psychologe Carol Dweck doet onderzoek naar de relatie tussen motivatie en prestatie. Hierbij benoemt ze twee soorten mindsets: de growth mindset & de fixed mindset. Mindsets zijn overtuigingen die de mens vormt over zijn eigen kwaliteiten, bijvoorbeeld intelligentie. Mensen met een growth mindset hebben de gedachte: ‘Ik weet niet hoe dat moet, wil je het me leren?’. Iemand met een fixed mindset denkt: ‘Ik weet niet hoe dat moet, ik doe het niet’.
Deze mindsets vind je bij leerlingen op alle niveaus en ook bij de getalenteerde leerlingen op uw school. In deze workshop komen verschillende ‘spelvormen’ aan bod die u tijdens uw studielessen met uw mentorklas kunt doen. De nadruk bij al deze vormen ligt op de positieve benadering van de individuele leerling. Niet alleen de leerling met een fixed mindset heeft dit nodig, ook de leerling met een growth mindset. Zeg nou zelf: hoe leuk is het om een complimentje te krijgen!
Wat levert het op
Docenten en mentoren krijgen inzicht in de verschillende mindsets die bij motivatie en prestatie een rol spelen. Ze beschikken over handvatten en werkvormen om (hoog)begaafde leerlingen te laten leren en presteren. De deelnemers gaan hiervoor zelf ook aan de slag met verschillende werkvormen.
Doelgroep en eisen
Docenten, mentoren en begeleiders