Actueel

  • 16 september 2023

    Webinar subsidieronde 2023 regeling passend en dekkend aanbod

    Lees meer…

  • 16 september 2023

    POINT breidt uit! Focus op taal, lezen en (cognitieve) talenten

    Lees meer…

  • 16 september 2023

    18/9 Webinar IMAGE-deelstudie Interactieonderzoek

    Lees meer…

  • 30 augustus 2023

    Onderzoek: motivatie hb-leerlingen in het po

    Lees meer…

  • 4 juli 2023

    Nieuwe regeling Begaafde leerlingen voor samenwerkingsverbanden

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Werken aan mindsets voor prestatie en motivatie | vo


Type aanbod

BPschool aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

Eckartcollege

Contactpersoon

Mevr. W. Luijten

Thema

Onderwijs en leren | Zorg en begeleiding

Onderwerpen

  • Studielessen
  • Growth mindset
  • Fixed mindset
  • Mentorlessen
  • Positieve benadering

Beschrijving

OMDENKEN: Jongen (10): ‘Volgens mij is de toets vooral voor de juf, zodat ze weet wat ze de volgende keer beter uit moet leggen’

Lukt het om alles positief te benaderen; van een probleem een mogelijkheid te maken?

De Amerikaanse psychologe Carol Dweck doet onderzoek naar de relatie tussen motivatie en prestatie. Hierbij benoemt ze twee soorten mindsets: de growth mindset & de fixed mindset. Mindsets zijn overtuigingen die de mens vormt over zijn eigen kwaliteiten, bijvoorbeeld intelligentie. Mensen met een growth mindset hebben de gedachte: ‘Ik weet niet hoe dat moet, wil je het me leren?’. Iemand met een fixed mindset denkt: ‘Ik weet niet hoe dat moet, ik doe het niet’.

Deze mindsets vind je bij leerlingen op alle niveaus en ook bij de getalenteerde leerlingen op uw school. In deze workshop komen verschillende ‘spelvormen’ aan bod die u tijdens uw studielessen met uw mentorklas kunt doen. De nadruk bij al deze vormen ligt op de positieve benadering van de individuele leerling. Niet alleen de leerling met een fixed mindset heeft dit nodig, ook de leerling met een growth mindset. Zeg nou zelf: hoe leuk is het om een complimentje te krijgen!

Wat levert het op

Docenten en mentoren krijgen inzicht in de verschillende mindsets die bij motivatie en prestatie een rol spelen. Ze beschikken over handvatten en werkvormen om (hoog)begaafde leerlingen te laten leren en presteren. De deelnemers gaan hiervoor zelf ook aan de slag met verschillende werkvormen.

Doelgroep en eisen

Docenten, mentoren en begeleiders

Omvang

Eén bijeenkomst van 2,5 uur

Kosten

€ 95 per individuele deelnemer | € 250 in company [leden] €150 per individuele deelnemer | € 450 in company [niet-BPS-leden]

Aantal deelnemers

Minimaal 8, maximaal 20. Bij in company aantal deelnemers in overleg.

Datum

In overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.

Locatie

Eckartcollege, Damocleslaan 3, 5631KC, Eindhoven of in overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.