Actueel
-
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer… -
7 maart 2023
OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben
Lees meer… -
7 maart 2023
Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.
Lees meer… -
21 februari 2023
Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen
Lees meer… -
17 februari 2023
Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Voorkomen van uitval van hoogbegaafden (high-potential drop-outs) | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Zorg en begeleiding
Onderwerpen
Oorzaken, proces en oplossingen voor high-potential drop-outs
Beschrijving
De high-potential drop-out is een van de meest complexe leerlingen in ons onderwijs. Het Centrum voor Creatief Leren heeft al vele jaren een tijdelijke opvang voor deze leerlingen geboden, met het doel hen weer een zinvolle plek in de samenleving te laren innemen. Een deel van de uitval kan voorkomen worden door tijdig met deze leerlingen in contact te komen en hen te ondersteunen bij het zicht krijgen op wie zij zijn en wat zij willen. De workshop is gericht op de vraag hoe je met de dreigende highpotential drop-out in contact kunt komen, er mee om kunt gaan en definitieve uitval zou kunnen voorkomen.
Wat levert het op
Inzicht in het fenomeen high-potential drop-outs en manieren om de handelingsverlegenheid die daarbij vaak ontstaat beter te managen.
Doelgroep en eisen
Docenten, leerkrachten, IB-ers, afdelingsleiders, mentoren van hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet onderwijs. Basale kennis van hoogbegaafdheid is noodzakelijk.