Actueel
-
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer… -
7 maart 2023
OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben
Lees meer… -
7 maart 2023
Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.
Lees meer… -
21 februari 2023
Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen
Lees meer… -
17 februari 2023
Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Tutorschap: de ideale begeleiding van een hb-leerling | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Zorg en begeleiding | Cultuur(verandering)
Onderwerpen
- Tutorschap
- Tutor
- Ouderbetrokkenheid
- Rondetafelgesprek
- Individuele begeleiding
Beschrijving
Het Stella Maris College biedt al enkele jaren individuele begeleiding aan hoogbegaafde leerlingen in de vorm van tutorschap. Elke leerling waarvan vermoedens van hoogbegaafdheid bestaan of waarvan de test hoogbegaafdheid uitwijst, krijgt een tutor aangewezen. De tutor is het vaste aanspreekpunt voor kind, ouders, mentor en vakdocent. Hij/zij voert maandelijks een gesprek met de leerling, houdt contact met ouders en zorgt voor de nodige onderwijsaanpassingen in overleg met het team. De tutoren van het Stella Maris College worden regelmatig geschoold en houden intervisie met elkaar.
Tijdens deze bijeenkomst worden alle inhoudelijke en organisatorische kenmerken van het tutorschap besproken. Met de deelnemers wordt het gesprek aangegaan over voor- en nadelen van deze individuele begeleiding en worden aandachtspunten bij invoering van het tutorschap gesignaleerd.
Wat levert het op
Deelnemers hebben een goed beeld van de inhoud en organisatie van succesvol tutorschap en weten waar ze rekening mee moeten houden bij het invoeren van deze begeleidingsvorm.
Doelgroep en eisen
Mentoren, coördinatoren, schoolleiders van scholen die (willen gaan) werken met tutorschap.