Actueel
-
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer… -
7 maart 2023
OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben
Lees meer… -
7 maart 2023
Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.
Lees meer… -
21 februari 2023
Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen
Lees meer… -
17 februari 2023
Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Train de TOP-trainer – onderpresteerders weer in beweging | VO
Type aanbod
Extern aanbod
Datum en tijd
Staan vast
School/organisatie
Bureau Joost
Contactpersoon
Coördinator BPS Academie, info@bpsacademie.nl
Thema
Onderwijs en leren | Zorg en begeleiding
Onderwerpen
- Achtergrondinformatie over hoogbegaafdheid en onderpresteren
- Herkennen hoogbegaafden en onderpresteerders
- Docenten leren om (hoog)begaafde onderpresteerders een TOP-training te geven (een training om onderpresterende leerlingen weer te motiveren om voor school inspanningen te leveren)
- Gesprekstechnieken, gewoonten, mindset, uitstelgedrag
- Training voor ouders van onderpresterende leerlingen die een TOP-training volgen
Beschrijving
Train de TOP-trainer is een praktische training waarin docenten leren om in gesprek te komen en te blijven met onderpresterende leerlingen. De docenten leren de leerlingen om zelf inzicht te krijgen in hun functioneren en zij helpen de leerlingen hun eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun schoolwerk. Het werkt! Als de ouders van de deelnemers een parallelle training van twee avonden volgen is het effect nog groter.
Wat levert het op
- Herkennen en signaleren van (hoog)-begaafde onderpresteerders
- Begrip voor de ‘overlevingsstrategie’ van onderpresterende leerlingen.
- Vaardigheden en materialen kunnen inzetten
- Een TOP-training kunnen geven aan een groepje (hoog-)begaafde onderpresterende leerlingen met als resultaat dat onderpresterende leerlingen weer in beweging komen en hogere cijfers halen. Daarnaast verandert de TTT de stijl van lesgeven: meer gericht op open contact met leerlingen.
Doelgroep en eisen
Docenten, leerlingbegeleiders en schoolleiders. Van de deelnemers wordt het volgende verwacht:
- nieuwsgierig zijn naar het waarom van het onderpresteren
- open staan voor een andere, meer open benadering van de leerlingen
- willen dat onderpresterende leerlingen hun talenten kunnen ontplooien
- enthousiast zijn om met deze leerlingen aan het werk te gaan
- bereidheid om naast 5 dagdelen van 3,5 uur 20 uur studietijd te besteden aan de training
- bereidheid om gedurende 20 uur een groepje van ca. 6 onderpresterende leerlingen 8x te begeleiden
Omvang
5 dagdelen van elk 3,5 uurKosten
€ Op basis van offerte na intake
Aantal deelnemers
Minimaal zes deelnemers, maximaal acht
Datum
In overleg. De studiemiddag wordt in company verzorgd op uw eigen school
Locatie
De studiemiddag wordt in company verzorgd op uw eigen school