Actueel
-
11 mei 2023
Publicatie Kenniscentrum (Hoog)begaafd over signaleren
Lees meer… -
5 mei 2023
Thematafel Kenniscentrum Hoogbegaafdheid over versnellen
Lees meer… -
4 april 2023
Hoogbegaafdheid en kansengelijkheid: OCW bezoekt OBS Joseph Haydn
Lees meer… -
29 maart 2023
Column #10 Marko Otten Geschiedenis Vereniging BPS
Lees meer… -
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Toekomstperspectief voor hoogbegaafde thuiszitters! | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Begeleiding (waaronder ouderbetrokkenheid, ondersteuning onderpresteerders, sociaal-emotionele weerbaarheid)
Onderwerpen
Gefinancierd vanuit het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs in de regio, is het Eckartcollege in Eindhoven begin schooljaar ’18-’19 gestart met een voorziening voor hoogbegaafde leerlingen die binnen het onderwijs dreigen uit te vallen of reeds thuis zitten. Het gaat om leerlingen die naast hun hoogbegaafdheid een nevenproblematiek hebben, waardoor hun ondersteuningsbehoefte dusdanig complex is dat zij op dit moment niet mee kunnen doen met hun klas. Binnen de voorziening wordt via maatwerkbegeleiding in een kleinschalige en veilige omgeving, geprobeerd om deze leerlingen zover te krijgen dat naar school gaan weer mogelijk wordt.
Het delen van ervaringen en het beantwoorden van vragen over dit nieuwe initiatief staat centraal tijdens deze studie-activiteit. Kennisdeling dus. Onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Inrichting van de voorziening, inclusief het voortraject;
- Vormgeven van het proces;
- Vormgeven van de begeleiding;
- Communicatie op verschillende niveaus;
- Ervaringen tot nu;
- Lessen voor de toekomst.
Beschrijving
Het is moeilijk om eenduidige cijfers te vinden over het aantal hoogbegaafde leerlingen dat thuis zit of dreigt uit te vallen op school, maar iedereen die werkt in het onderwijs aan deze leerlingen pikt de risicogevallen er zo uit. Leerlingen worstelen met het veelvoud aan prikkels in de klas, leggen de lat voor zichzelf heel hoog, hebben sociaal moeite om mee te komen of krijgen hun schoolwerk niet georganiseerd. Of iets anders. Een complexiteit aan factoren draagt ertoe bij dat deze hoogbegaafde (vaak ook: dubbel bijzondere) leerlingen bovengemiddeld vaak vastlopen op school.
Met de inrichting van de Voorziening Hoogbegaafdheid heeft het Eckartcollege, voor de regio Eindhoven, een tijdelijke oplossing gecreëerd voor deze leerlingen. In een veilige en kleinschalige omgeving wordt middels maatwerkbegeleiding geprobeerd om ze zover te krijgen dat naar school gaan weer mogelijk wordt. Een steun in de rug voor leerlingen dus, maar zeker ook voor ouders. Die weten vaak ook niet meer waar ze terecht kunnen met en voor hun kind.
Hoe gaat het inrichten van een dergelijke voorziening? Wij delen onze ervaringen graag tijdens deze studiemiddag/workshop!
Wat levert het op
Doel van de bijeenkomst is het vergroten van kennis en het delen van ervaringen.
Doelgroep en eisen
Beleidsmakers in het onderwijs, (adjunct-) directeuren, zorgcoördinatoren en andere geïnteresseerden.