Actueel
-
1 juli 2022
ECHA2022: speciaal Nederlandstalig programma
Lees meer… -
24 juni 2022
Column #7 Marko Otten: “Nou ja, ik ben hoogbegaafd”
Lees meer… -
20 juni 2022
Nieuw Landelijk Kenniscentrum Begaafdheid
Lees meer… -
2 juni 2022
Speciaal programma tijdens ECHA2022 voor Nederland en Vlaanderen
Lees meer… -
31 mei 2022
Ook volgend schooljaar CBO groepsscreening
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Thuiszitters. Vindt u als school de weg? | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Aanbod | Begeleiding
Onderwerpen
De workshop wordt aangeboden op twee niveaus:
A Scholen die net geconfronteerd worden met thuiszitters:
- Wat zijn thuiszitters eigenlijk?
- Welke actoren spelen een rol?
- Waar moeten we rekening mee houden: dossiervorming, regievorming, verwachtingenmanagement, wettelijk kader en geldstromen
- Is het onze fout?
B Scholen die al ervaring hebben met thuiszitters:
- Waar lopen we tegen aan?
- Hoe behouden we de regie?
- Hoe werken we goed samen met alle actoren?
- Welke communicatie is wanneer belangrijk?
- En wat met verwachtingenmanagement?
Afhankelijk van de aanwezigen besteden we aandacht aan thuiszitter die ingeschreven leerling in de school is en/of een nog niet ingeschreven leerling van buiten de school (stamschool) is.
Beschrijving
Thuiszitters! Ook uw school heeft er mee te maken. Hoe behoudt u de regie zonder uw onderwijsdoelen en vaardigheden uit het oog te verliezen? Aan welke wettelijke richtlijnen moet u zich houden, en lukt dat in de praktijk? Schept u de juiste verwachtingen bij alle actoren? Gaat het om terug naar school of om de leerling weer aan het leren te krijgen? En wilt u als school wel stamschool zijn?
Wat levert het op
Dick van Hennik (voorzitter Begaafdheidsprofielscholen) en Akke Tick (ECHA-specialist, afgestudeerd op thuiszitters in begaafdheidsprofielscholen in het vo en communicatieconsultant) loodsen u aan de hand van casussen en stellingen door het thuiszitterslandschap. We starten vanaf uw beginpunt, met uw kwesties en bouwen voor en met u verder met inbreng van onze kennis.
Na afloop krijgt u een verslag van de bijeenkomst en concrete werkpunten zodat uw inbreng en kennis ook geborgd zijn.
Doelgroep en eisen
Allen die betrokken zijn bij de problematiek van thuiszitters: schoolleiders, zorgcoördinatoren, docenten-begeleiders, ouders van thuiszittende kinderen; deelname van leerlingen kan overwogen worden.