Actueel

  • 11 mei 2023

    Publicatie Kenniscentrum (Hoog)begaafd over signaleren

    Lees meer…

  • 5 mei 2023

    Thematafel Kenniscentrum Hoogbegaafdheid over versnellen

    Lees meer…

  • 4 april 2023

    Hoogbegaafdheid en kansengelijkheid: OCW bezoekt OBS Joseph Haydn

    Lees meer…

  • 29 maart 2023

    Column #10 Marko Otten Geschiedenis Vereniging BPS

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

POP Introductie: (Hoog)begaafdheid en Onderpresteren | vo


Type aanbod

Extern aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

Stichting Leren Motiveren

Contactpersoon

Mevr. P. Keeman

Thema

Begeleiding (waaronder ouderbetrokkenheid, ondersteuning onderpresteerders, sociaal-emotionele weerbaarheid)

Onderwerpen

Hoogbegaafdheid en onderpresteren, contact met leerlingen, herkennen onderpresteerders, werken met materialen, luistervaardigheden, groei, motivatie

Beschrijving

Deze workshop:

  • leert  je (hoog)begaafde onderpresteerders te herkennen;
  • geeft je handvatten om een motiverend [stimulerend en in beweging brengend] contact aan te gaan met de leerling;
  • geeft je nieuwe inzichten voor je dagelijkse lespraktijk;
  • laat je nog tijdens de cursus oefenen met leerlingen;
  • biedt praktische materialen om mee aan de slag te gaan;
  • update je kennis vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten.

Op de cursusdagen:

  • bespreek je casuïstiek uit de dagelijkse lespraktijk;
  • oefen je met het werken met materialen;
  • leer  je op natuurlijke wijze écht contact te maken met de leerling;
  • oefen je je luistervaardigheden;
  • inspireer je elkaar door je ervaringen te delen;
  • doe je kennis op over hoogbegaafdheid en onderpresteren;
  • ontdek je welke footprint jij achter kunt laten in het leven van een leerling.

De POP Introductie voor docenten wordt gegeven door een vo-docent/leer-en gedragsspecialist en een psycholoog.

Wat levert het op

De POP Introductie ( laat je vanuit jezelf op een ontspannen manier contact maken met de (hoog)begaafde onderpresterende leerling. Dit contact vormt de aanzet tot intrinsieke motivatie en het zelfstandig in beweging komen van de leerling.

Na de training:

  • heb je in de praktijk geoefend met het maken van een motiverend contact met leerlingen;
  • herken je sneller (hoog)begaafde onderpresteerders;
  • zijn je luistervaardigheden verbeterd;
  • heb je de beschikking over verschillende materialen om te gebruiken tijdens gesprekken met (alle) leerlingen;
  • ben je gegroeid als mens en professional;
  • weet je welke footprint jij achter wilt laten bij je leerlingen

De POP Introductie kan gezien worden als een opstap voor de verkorte POP training voor docenten. De POP-training duurt dan 3 x 3,5 uur in plaats van 4 x 3,5 uur.

Doelgroep en eisen

Docenten (vo), mentoren, leerlingbegeleiders, decanen, talentcoaches, teamleiders

Omvang

2 x 2,5 uur contacttijd, 10 – 15 uur studietijd (hieronder valt het voeren van contact maken met leerlingen)

Kosten

€ In overleg met de aanbieder

Aantal deelnemers

6 – 18 deelnemers. Deze workshop is er zowel voor individuele docenten als voor (delen van) teams binnen een school. Bij een training op de eigen school kan een traject op maat worden aangeboden.

Datum

In overleg

Locatie

Op de eigen school of in overleg op een centraal gelegen locatie