Actueel
-
16 september 2023
Webinar subsidieronde 2023 regeling passend en dekkend aanbod
Lees meer… -
16 september 2023
POINT breidt uit! Focus op taal, lezen en (cognitieve) talenten
Lees meer… -
16 september 2023
18/9 Webinar IMAGE-deelstudie Interactieonderzoek
Lees meer… -
30 augustus 2023
Onderzoek: motivatie hb-leerlingen in het po
Lees meer… -
4 juli 2023
Nieuwe regeling Begaafde leerlingen voor samenwerkingsverbanden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Physics voor begaafde twaalfjarigen | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Onderwijs en leren. Good practice
Onderwerpen
- De inhoud van de (zelfgeschreven) methode
- De gekozen didactiek bij de invoering van sommige begrippen en/of concepten
- De practicummaterialen
- De ervaringen en resultaten tot dusverre
- Discussie over de diepgang en relevantie van de gekozen onderwerpen en werkwijzen
- Discussie over de doorlopende leerlijn naar hogere jaarlagen
- Uitbreiding van β-plus naar meerdere vakken
Beschrijving
In de tijd dat het vak verzorging nog een verplicht onderdeel van de ‘basisvorming’ was, heeft het Zaanlands Lyceum dat vak overboord gezet en vervangen door het vak Science. Science, dat een compilatie is van de vakken natuurkunde, sterrenkunde en scheikunde, wordt gegeven in alle eerste klassen, gedurende twee lesuren in de week.
De ervaring leerde dat voor tamelijk veel leerlingen in met name de gymnasium- en atheneumklassen, veel dieper op de stof zou kunnen worden ingegaan. Bovendien bleek ook dat er bij de steeds groeiende groep van leerlingen die voor een aantal vakken versneld eindexamen doen in de 5e klas, er nooit een bij was die dat deed in een ‘BINAS-vak’. Bovenstaande overwegingen hebben ertoe geleid dat de school dit schooljaar op zowel het gymnasium als het atheneum is gestart met een ‘bèta-plus’ variant in het eerste leerjaar. In een bèta-plusklas wordt onder meer het vak Science vervangen door het vak Physics, vier lesuren in de week. De ambitie van de school is om aan het einde van het eerste studiejaar beduidend verder te komen dan het huidige nask-vwo-niveau dat nu aan het einde van het huidige tweede studiejaar wordt bereikt.
Naast de (zelfgeschreven) methode gebruiken de leerlingen van de eerste klas het boek ‘De betoverende werkelijkheid’ van Richard Dawkins en vanaf de eerste lesdag hebben ze ook het BINAS-infoboek standaard in hun tas! In het derde lesuur van de allereerste lesweek moeten ze al grasduinen in het Periodiek Systeem en in de tweede lesweek komen de eerste reactievergelijkingen al in hun schrift…
In deze bijeenkomst zullen alle ‘ins en outs’ van dit nieuwe vak voor begaafde jonge leerlingen belicht en bediscussieerd worden.
Wat levert het op
Deelnemers krijgen ideeën voor en worden hopelijk enthousiast over het opzetten van een soortgelijk project. De school staat tevens open voor samenwerking met geïnteresseerden voor de ontwikkeling van de methode.
Doelgroep en eisen
De studieactiviteit is bedoeld voor natuurkunde- en scheikundedocenten met een eerstegraadsbevoegdheid (of daarvoor studerend) en ook voor bèta-coördinatoren.