Actueel
-
16 september 2023
Webinar subsidieronde 2023 regeling passend en dekkend aanbod
Lees meer… -
16 september 2023
POINT breidt uit! Focus op taal, lezen en (cognitieve) talenten
Lees meer… -
16 september 2023
18/9 Webinar IMAGE-deelstudie Interactieonderzoek
Lees meer… -
30 augustus 2023
Onderzoek: motivatie hb-leerlingen in het po
Lees meer… -
4 juli 2023
Nieuwe regeling Begaafde leerlingen voor samenwerkingsverbanden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Ontwikkeling van een effectief netwerk vo-po
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Relatie met belanghebbenden. Good practice
Onderwerpen
Op de studiebijeenkomst bespreken de organisatoren de good practice en reflecteren met de deelnemers op de gebruikswaarde daarvan in de regio van de deelnemers.
- Plusactiviteiten opzetten en uitvoeren
- Vo-leerlingen geven lessen in het primair onderwijs
- Samenwerkingsconstructie (beleidsplan, actieplan, overeenkomst, contracten, portfolio’s)
- De manier van werken bij het gezamenlijk keuzemodules ontwikkelen
- Het effect van de samenwerking: minder ‘belasting’ voor de deelnemende scholen
- Kritische succesfactoren, ontwikkelen van draagvlak, borgen van de kwaliteit van de gezamenlijke trajecten
Beschrijving
Het Camphusianum heeft in de afgelopen jaren een samenwerking ontwikkeld met scholen voor primair onderwijs. De samenwerking had zowel ten doel individuele hoogbegaafde leerlingen zo goed mogelijk te bedienen als te komen tot een hechte structuur. Daar hoort een beleidsplan bij, bestuurlijke afspraken, het gezamenlijke ontwikkelen van keuzemodules. Door de ontwikkeling van deze structuur van samenwerking bereiken de partners dat het uitdagen van hoogbegaafde leerlingen hen meer ‘ontlast’ dan ‘belast’.
Inhoudelijk wordt de samenwerking gedragen door talentontwikkeling van de leerlingen van de partnerscholen. In zogenaamde Plusmodules begeleiden en onderwijzen Camphusianen begaafde basisschoolleerlingen op de basisschool. Het Camphusianum gaat daarbij uit van het principe Docendo discimus (‘door te onderwijzen leren we’). Dat draagt bij aan de cognitieve en sociale ontplooiing van de gymnasiast. Door de uitwisseling van kennis en praktijkervaring tussen primair en voortgezet onderwijs, die uit dit project logisch voortkomt, wordt de kwaliteit van het onderwijs ‘aan beide kanten’ verhoogd. Dat zal uiteindelijk leiden tot een officieuze doorlopende leerlijn op het gebied van begaafdheid. Een dergelijke, gedeelde expertise tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs helpt de ouders bij het bepalen van de meest geschikte leerroute voor hun kind.
Wat levert het op
Deelnemers hebben na afloop een goed beeld van de wijze waarop een begaafdheidsprofielschool vo en één of meer scholen voor po een effectieve samenwerking voor de doorlopende leerlijn in kunnen richten.
Doelgroep en eisen
Coördinatoren, teamleiders, schoolleiders van BPS-vo-scholen, BPS-po-scholen en scholen in het primair onderwijs die geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van samenwerking met BPS-vo en/of BPS-po.