Actueel
-
11 mei 2023
Publicatie Kenniscentrum (Hoog)begaafd over signaleren
Lees meer… -
5 mei 2023
Thematafel Kenniscentrum Hoogbegaafdheid over versnellen
Lees meer… -
4 april 2023
Hoogbegaafdheid en kansengelijkheid: OCW bezoekt OBS Joseph Haydn
Lees meer… -
29 maart 2023
Column #10 Marko Otten Geschiedenis Vereniging BPS
Lees meer… -
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Onderwijs op maat voor jou! | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Onderwijs en leren. Good practice
Onderwerpen
- Leerlingen volgen vakken op verschillend niveau
- Leerlingen volgen vakken in verschillend tempo; eerder examen doen
- Persoonlijke ontplooiing
- Plezier in leren
- Organisatie van maatwerk
- Coaching en Monitoring
- Wet- en regelgeving
- Effecten voor doorstroom in vervolgonderwijs (hbo/wo)
Beschrijving
Wilt u eigenlijk ook meer maatwerk bieden voor uw leerlingen?
Gepersonaliseerd leren is “hot”, wat doet u met de nieuwe wet op de Onderwijstijd en bent u ook voor het maatwerkdiploma, maar hoe moet dat eigenlijk?
Het Picasso Lyceum is al 10 jaar bezig met talentontwikkeling en het leveren van maatwerk voor haar leerlingen. De school heeft onder andere deelgenomen aan het Innovatieproject Durven, Delen, Doen van de VO-raad en de pilot Meerdere Examenmomenten. De school is ook een van de 20 referentiescholen van School Aan Zet. Op dit moment volgt zo’n 15% van de leerlingenpopulatie onderwijs op maat. Dat geldt overigens niet alleen voor de (hoog)begaafden, die vakken sneller afleggen of op een hoger niveau, maar er zijn ook maatwerkprogramma’s voor bijvoorbeeld topsporters, die hun onderwijsprogramma aanpassen aan hun trainingsschema, voor doubleurs, die de vakken waar ze goed in zijn blijven volgen in hun oude klas en voor dyslectici die talen op een lager niveau volgen dan andere vakken. Wat betekent dit voor de leerlingen, (de rol van) de docenten en de organisatie van de school? U start met een uitleg van het Picasso-concept en maakt een tocht door de school in bedrijf. Daarna spreekt u met docenten en leerlingen. Ook wordt ingegaan op de (on)mogelijkheden van de huidige wet- en regelgeving. Vervolgens kijkt u naar uw eigen situatie en gaat in gesprek wat u wel en niet zou kunnen/willen op uw eigen school.
Wat levert het op
Deelnemers zien hoe het Picasso Lyceum maatwerk gestalte wil geven, zij kunnen zelf vragen stellen aan docenten en leerlingen. Zodoende kan elke deelnemer in een redelijk korte tijd informatie verzamelen over een mogelijkheid hoe op redelijk grote schaal maatwerk ingericht kan worden met inzicht in alle consequenties die dit voor organisatie, onderwijs, begeleiding, communicatie en regelgeving met zich meebrengt.
Doelgroep en eisen
Scholen (docenten, mentoren, coördinatoren, schoolleiders) die op zoek zijn naar een manier om gepersonaliseerd leren voor leerlingen mogelijk te maken.
Omvang
Eén bijeenkomst van drie klokurenKosten
Aantal deelnemers
Datum
4 april 2018, 14.00 - 17.00 u.