Actueel

  • 16 september 2023

    Webinar subsidieronde 2023 regeling passend en dekkend aanbod

    Lees meer…

  • 16 september 2023

    POINT breidt uit! Focus op taal, lezen en (cognitieve) talenten

    Lees meer…

  • 16 september 2023

    18/9 Webinar IMAGE-deelstudie Interactieonderzoek

    Lees meer…

  • 30 augustus 2023

    Onderzoek: motivatie hb-leerlingen in het po

    Lees meer…

  • 4 juli 2023

    Nieuwe regeling Begaafde leerlingen voor samenwerkingsverbanden

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Onderpresteren en dan. Een aanpak samen met ouders | po vo


Type aanbod

BPschool aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

Theresialyceum

Contactpersoon

Mevr. M. Barthel

Thema

Onderwijs en leren | Zorg en begeleiding | Relatie met belanghebbenden

Onderwerpen

  • Onderpresteren: wat is het, waar komt onderpresteren vandaan?
  • Welke rol spelen ouders bij het ontstaan van onderpresteren van hun kind en wat doen ouders om deze situatie in stand te houden?
  • Welke aanpak zoekt Theresialyceum om over onderpresteren met ouders van gedachten te wisselen?

Beschrijving

Veel hoogbegaafde leerlingen zijn onderpresteerder. Ouders spelen een rol in het ontstaan daarvan en in het in stand houden van het onderpresteren van hun kind. Het Theresialyceum werkt aan de ontwikkeling van een aanpak om hierover met ouders van gedachten te wisselen.

Tijdens een oudercursus van twee avonden worden met ouders de aanbevelingen van Michael D. Whitley (auteur van het boek “Bright Minds, Poor Grades”) besproken en gaan ouders praktisch aan de slag om situaties te oefenen. Geven we hiermee ouders een handvat om met hun kind aan de slag te gaan? Wat merken de docenten hiervan in de les? Welke andere begeleiding hebben onderpresterende leerlingen nog meer nodig? Na het eerste jaar hebben enkele ouders die aan deze pilot oudercursus hadden deelgenomen in het vervolgjaar de oudercursus mee gegeven.

De workshop gaat in op theorie en praktijk en is erop gericht dat de deelnemers kennismaken met de good practice. Tevens wordt geoefend met cases.

Wat levert het op

De deelnemers hebben kennis van de good practice “oudercursus onderpresteren” en zijn in staat om een afgewogen beslissing te nemen over invoering op de eigen school. De deelnemers hebben geoefend met de uitvoering van de ‘oudercursus onderpresteren’ en zijn in staat de cursus op de eigen school te geven.

Doelgroep en eisen

Sessie 1 en 2: Begeleiders van hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet en het primair onderwijs. Leidinggevenden in begaafdheidsprofielscholen.

Sessie 2 is bedoeld voor deelnemers die in principe hebben besloten de ‘oudercursus onderpresteren’ op de eigen school in te voeren.

Bij de training wordt een boek over het effectief aanpakken van onderpresteren gebruikt:  Help je kind de middelbare school door zonder trekken en duwen, van Saskia Bruyn & Monique Schaminee.

Omvang

Eén sessie

Kosten

€ 95 per individuele deelnemer | € 250 in company [leden] €150 per individuele deelnemer | €450 in company [niet-BPS-leden]. Dit zijn de kosten per sessie: het is ook mogelijk om alleen voor sessie 1 in te schrijven of deze af te nemen.

Aantal deelnemers

Minimaal 6, maximaal 20 deelnemers. Bij in company aantal deelnemers in overleg.

Datum

In overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.

Locatie

Theresialyceum, Cobbenhagenlaan 5, 5037 DA Tilburg of in overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.