Actueel
-
16 september 2023
Webinar subsidieronde 2023 regeling passend en dekkend aanbod
Lees meer… -
16 september 2023
POINT breidt uit! Focus op taal, lezen en (cognitieve) talenten
Lees meer… -
16 september 2023
18/9 Webinar IMAGE-deelstudie Interactieonderzoek
Lees meer… -
30 augustus 2023
Onderzoek: motivatie hb-leerlingen in het po
Lees meer… -
4 juli 2023
Nieuwe regeling Begaafde leerlingen voor samenwerkingsverbanden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Onderpresteren en dan. Een aanpak samen met ouders | po vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Onderwijs en leren | Zorg en begeleiding | Relatie met belanghebbenden
Onderwerpen
- Onderpresteren: wat is het, waar komt onderpresteren vandaan?
- Welke rol spelen ouders bij het ontstaan van onderpresteren van hun kind en wat doen ouders om deze situatie in stand te houden?
- Welke aanpak zoekt Theresialyceum om over onderpresteren met ouders van gedachten te wisselen?
Beschrijving
Veel hoogbegaafde leerlingen zijn onderpresteerder. Ouders spelen een rol in het ontstaan daarvan en in het in stand houden van het onderpresteren van hun kind. Het Theresialyceum werkt aan de ontwikkeling van een aanpak om hierover met ouders van gedachten te wisselen.
Tijdens een oudercursus van twee avonden worden met ouders de aanbevelingen van Michael D. Whitley (auteur van het boek “Bright Minds, Poor Grades”) besproken en gaan ouders praktisch aan de slag om situaties te oefenen. Geven we hiermee ouders een handvat om met hun kind aan de slag te gaan? Wat merken de docenten hiervan in de les? Welke andere begeleiding hebben onderpresterende leerlingen nog meer nodig? Na het eerste jaar hebben enkele ouders die aan deze pilot oudercursus hadden deelgenomen in het vervolgjaar de oudercursus mee gegeven.
De workshop gaat in op theorie en praktijk en is erop gericht dat de deelnemers kennismaken met de good practice. Tevens wordt geoefend met cases.
Wat levert het op
De deelnemers hebben kennis van de good practice “oudercursus onderpresteren” en zijn in staat om een afgewogen beslissing te nemen over invoering op de eigen school. De deelnemers hebben geoefend met de uitvoering van de ‘oudercursus onderpresteren’ en zijn in staat de cursus op de eigen school te geven.
Doelgroep en eisen
Sessie 1 en 2: Begeleiders van hoogbegaafde leerlingen in het voortgezet en het primair onderwijs. Leidinggevenden in begaafdheidsprofielscholen.
Sessie 2 is bedoeld voor deelnemers die in principe hebben besloten de ‘oudercursus onderpresteren’ op de eigen school in te voeren.
Bij de training wordt een boek over het effectief aanpakken van onderpresteren gebruikt: Help je kind de middelbare school door zonder trekken en duwen, van Saskia Bruyn & Monique Schaminee.