Actueel

  • 7 maart 2023

    Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.

    Lees meer…

  • 21 februari 2023

    Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen

    Lees meer…

  • 17 februari 2023

    Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Training didactiek: omgaan met verschillen op een begaafdheidsprofielschool | vo


Type aanbod

BPschool aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

SG Huizermaat

Contactpersoon

Dhr. B. Smoors

Thema

Onderwijs en leren

Onderwerpen

Onderwerpen die in deze training van drie bijeenkomsten aan bod komen, zijn:

  • Differentiëren op basis van vaardigheid, zelfstandigheid en motivatie
  • Omgaan met verschillen
  • Omgekeerde les
  • Complexe opdrachten
  • Leerdoelen
  • Inrichting van de les

Beschrijving

De SG Huizermaat heeft een succesvol onderwijsprogramma voor hoogbegaafde leerlingen: Talent HZM. De school ontwikkelde een speciale didactiek om passend onderwijs te bieden aan meer- en hoogbegaafde kinderen. Docenten van de school kunnen zich verder bekwamen in deze didactiek in de interne academie. De succesvolle module is opgebouwd uit drie bijeenkomsten, en wordt ook in de BPS Academie aangeboden.

In de eerste bijeenkomst spiegelen deelnemers hun eigen lespraktijk aan de gepresenteerde kwadrant. Hierdoor worden zij zich bewust van de noodzaak van en de verschillende mogelijkheden voor differentiëren.

In de tweede bijeenkomst staat de ‘need to know’-aanpak centraal. Door ‘need to know’-didactiek toe te passen ontdekken deelnemers de noodzaak om te differentiëren en waar dat op welke manier moet gebeuren.

In de derde en laatste bijeenkomst wordt uitgebreid stilgestaan bij het formuleren van leerdoelen. Door scherper de leerdoelen te stellen en te formuleren, creëren deelnemers namelijk ruimte om te verdiepen en te verbreden.

Wat levert het op

De deelnemers werken aan een mindset waarin differentiëren een belangrijke(re) rol inneemt; zij leren onderzoeken waarop gedifferentieerd kan/moet worden; zij doen kennis en vaardigheden op over hoe je kunt differentiëren op cognitie; zij werken aan competenties 3, 4 (1,2,7).

Doelgroep en eisen

Docenten, begeleiders en coördinatoren van begaafdheidsprofielscholen vo.

Omvang

Drie bijeenkomsten van 3 uur, met voorbereidingsopdrachten

Kosten

€ 250 per individuele deelnemer | € 1000 in company [leden] €425 per individuele deelnemer | €1500 in company [niet-BPS-leden]

Aantal deelnemers

Minimaal zes, maximaal zestien. Bij in company aantal deelnemers in overleg.

Datum

In overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.

Locatie

SG Huizermaat, Monnickskamp 7, 1273 JP Huizen of in overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.