Actueel
-
7 maart 2023
Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid
Lees meer… -
7 maart 2023
OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben
Lees meer… -
7 maart 2023
Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.
Lees meer… -
21 februari 2023
Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen
Lees meer… -
17 februari 2023
Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Training didactiek: omgaan met verschillen op een begaafdheidsprofielschool | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Onderwijs en leren
Onderwerpen
Onderwerpen die in deze training van drie bijeenkomsten aan bod komen, zijn:
- Differentiëren op basis van vaardigheid, zelfstandigheid en motivatie
- Omgaan met verschillen
- Omgekeerde les
- Complexe opdrachten
- Leerdoelen
- Inrichting van de les
Beschrijving
De SG Huizermaat heeft een succesvol onderwijsprogramma voor hoogbegaafde leerlingen: Talent HZM. De school ontwikkelde een speciale didactiek om passend onderwijs te bieden aan meer- en hoogbegaafde kinderen. Docenten van de school kunnen zich verder bekwamen in deze didactiek in de interne academie. De succesvolle module is opgebouwd uit drie bijeenkomsten, en wordt ook in de BPS Academie aangeboden.
In de eerste bijeenkomst spiegelen deelnemers hun eigen lespraktijk aan de gepresenteerde kwadrant. Hierdoor worden zij zich bewust van de noodzaak van en de verschillende mogelijkheden voor differentiëren.
In de tweede bijeenkomst staat de ‘need to know’-aanpak centraal. Door ‘need to know’-didactiek toe te passen ontdekken deelnemers de noodzaak om te differentiëren en waar dat op welke manier moet gebeuren.
In de derde en laatste bijeenkomst wordt uitgebreid stilgestaan bij het formuleren van leerdoelen. Door scherper de leerdoelen te stellen en te formuleren, creëren deelnemers namelijk ruimte om te verdiepen en te verbreden.
Wat levert het op
De deelnemers werken aan een mindset waarin differentiëren een belangrijke(re) rol inneemt; zij leren onderzoeken waarop gedifferentieerd kan/moet worden; zij doen kennis en vaardigheden op over hoe je kunt differentiëren op cognitie; zij werken aan competenties 3, 4 (1,2,7).
Doelgroep en eisen
Docenten, begeleiders en coördinatoren van begaafdheidsprofielscholen vo.