Actueel

  • 7 maart 2023

    Column #9 Marko Otten: Een paar flinke slagen in het gedroomde beleid

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    OBS Joseph Haydn: Meegroeien met wat je leerlingen nodig hebben

    Lees meer…

  • 7 maart 2023

    Bonhoeffer College: ’De hb-manier van denken is van de school geworden’.

    Lees meer…

  • 21 februari 2023

    Kenniscentrum HB: thematafel peer-grouponderwijs en publicatie versnellen

    Lees meer…

  • 17 februari 2023

    Vereniging BPS verwelkomt drie nieuwe aspirant-leden

    Lees meer…


  • Alle nieuwsberichten

Omgaan met verschillen binnen de klas; de praktijk van een schoolbrede aanpak van de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen | vo


Type aanbod

BPschool aanbod

Datum en tijd

Nader overeen te komen

School/organisatie

Dalton Voorburg

Contactpersoon

Dhr. J. van den Berg

Thema

Onderwijs en leren | Cultuur(verandering)

Onderwerpen

  • Individuele begeleiding van hb-leerlingen om een leertraject af te spreken
  • Aanpak van de individuele behoeftes binnen de klassensituatie
  • Voorbeelden van aanpak bij o.a. Frans en wiskunde
  • Wat vereist deze aanpak van de schoolorganisatie
  • Wat vereist deze aanpak van de individuele docent

Beschrijving

Deze scholing is vooral een praktische en geen theoretische.

Om begaafde leerlingen te begeleiden en aan hun individuele behoeftes te kunnen voldoen is het belangrijk dat duidelijk is wat zij kunnen, hoe zij tegen school aankijken en waar zij behoefte aan hebben. Het traject van binnenkomst, de begeleiding, de communicatielijnen, de aanpak binnen de lessen, de mogelijkheden en onmogelijkheden zullen worden toegelicht. Ook zal er worden ingegaan op de rol van de vakdocent, de mentor en het management. Er zullen voorbeelden uit de praktijk aan bod komen van bv differentiatie, leerlijnen, hoe om te gaan met onderpresteerders. Deelnemers kunnen al naar behoefte in contact gebracht worden met vakdocenten, hb-begeleiders, zorgteamleden, schoolleiders et cetera.

Wat levert het op

Bijdrage aan de ontwikkelagenda van de eigen school. Aan het eind van de workshop hebben de deelnemers in beeld wat zij op hun eigen school (verder) kunnen ontwikkelen in de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen.

Doelgroep en eisen

Docenten en schoolleiders voortgezet onderwijs die geïnteresseerd zijn in een schoolbrede aanpak van de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen.

Omvang

Eén sessie van 4 uur, inclusief openingslunch

Kosten

€ 95 per individuele deelnemer | € 250 in company [leden] €150 per individuele deelnemer | €450 in company [niet-BPS-leden]

Aantal deelnemers

In verband met de gewenste interactieve leersituatie heeft een groep van ca. 10 deelnemers de voorkeur. Maximum is vijftien.

Datum

Datum in overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school, datum in overleg.

Locatie

Dalton Voorburg, Loolaan 125, 2271 TM Voorburg of in overleg. De studiemiddag kan ook in company verzorgd worden op uw eigen school.