Actueel
-
16 september 2023
Webinar subsidieronde 2023 regeling passend en dekkend aanbod
Lees meer… -
16 september 2023
POINT breidt uit! Focus op taal, lezen en (cognitieve) talenten
Lees meer… -
16 september 2023
18/9 Webinar IMAGE-deelstudie Interactieonderzoek
Lees meer… -
30 augustus 2023
Onderzoek: motivatie hb-leerlingen in het po
Lees meer… -
4 juli 2023
Nieuwe regeling Begaafde leerlingen voor samenwerkingsverbanden
Lees meer…
Alle nieuwsberichten
Omgaan met verschillen binnen de klas; de praktijk van een schoolbrede aanpak van de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen | vo
Type aanbod
Datum en tijd
School/organisatie
Contactpersoon
Thema
Onderwijs en leren | Cultuur(verandering)
Onderwerpen
- Individuele begeleiding van hb-leerlingen om een leertraject af te spreken
- Aanpak van de individuele behoeftes binnen de klassensituatie
- Voorbeelden van aanpak bij o.a. Frans en wiskunde
- Wat vereist deze aanpak van de schoolorganisatie
- Wat vereist deze aanpak van de individuele docent
Beschrijving
Deze scholing is vooral een praktische en geen theoretische.
Om begaafde leerlingen te begeleiden en aan hun individuele behoeftes te kunnen voldoen is het belangrijk dat duidelijk is wat zij kunnen, hoe zij tegen school aankijken en waar zij behoefte aan hebben. Het traject van binnenkomst, de begeleiding, de communicatielijnen, de aanpak binnen de lessen, de mogelijkheden en onmogelijkheden zullen worden toegelicht. Ook zal er worden ingegaan op de rol van de vakdocent, de mentor en het management. Er zullen voorbeelden uit de praktijk aan bod komen van bv differentiatie, leerlijnen, hoe om te gaan met onderpresteerders. Deelnemers kunnen al naar behoefte in contact gebracht worden met vakdocenten, hb-begeleiders, zorgteamleden, schoolleiders et cetera.
Wat levert het op
Bijdrage aan de ontwikkelagenda van de eigen school. Aan het eind van de workshop hebben de deelnemers in beeld wat zij op hun eigen school (verder) kunnen ontwikkelen in de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen.
Doelgroep en eisen
Docenten en schoolleiders voortgezet onderwijs die geïnteresseerd zijn in een schoolbrede aanpak van de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen.